日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AE312/AE312AE312 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU2700 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:60人/ Capacity:60) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
“Expression” is an indispensable part of being human. Students will learn about the most primitive type of expression, body language.
The awareness that teaching and being taught are necessary for self-expression. In this class, students will strive to understand how important expression is from a non-verbal viewpoint, as well as noticing the body and thinking about how much power it has. Class will proceed with an emphasis on the physical actions of the body.
1 | からだの役割,大きさを学ぶ |
2 | ストレッチなど,からだをほぐすという事 |
3 | からだ気づきの視点から |
4 | 2人組による動き |
5 | 集団による動き |
6 | 相手に伝えるという事 |
7 | ノンバーバルコミュニケーションの試み |
8 | 枠にとらわれない動き |
9 | 空間の大きさを知る |
10 | 言葉と動き |
11 | 動きを観る,評価する |
12 | 動きを創作する「振り付け」という事 |
13 | パフォーマンスを考える |
14 | 自己表現,発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
日常の「動き」を観察する
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および受講態度(70%) 発表内容(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献 近藤良平著『からだと心の対話術』(河出書房新社) |
「表現」は,人間にとって必要不可欠な一要素である。その中でも,最もプリミティブな「身体」から発せられる表現について学ぶ。
“Expression” is an indispensable part of being human. Students will learn about the most primitive type of expression, body language.
「教わる」事と「教える」事は自己表現のためには必要な感覚である。この授業では,ノンバーバルな視点から「からだ」の気づき,「からだ」の持つ力を共に考え,「表現する」事がいかに大切であるかを模索していきたい。「からだ」の行為という視点で授業をすすめて行きます。
The awareness that teaching and being taught are necessary for self-expression. In this class, students will strive to understand how important expression is from a non-verbal viewpoint, as well as noticing the body and thinking about how much power it has. Class will proceed with an emphasis on the physical actions of the body.
1 | からだの役割,大きさを学ぶ |
2 | ストレッチなど,からだをほぐすという事 |
3 | からだ気づきの視点から |
4 | 2人組による動き |
5 | 集団による動き |
6 | 相手に伝えるという事 |
7 | ノンバーバルコミュニケーションの試み |
8 | 枠にとらわれない動き |
9 | 空間の大きさを知る |
10 | 言葉と動き |
11 | 動きを観る,評価する |
12 | 動きを創作する「振り付け」という事 |
13 | パフォーマンスを考える |
14 | 自己表現,発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
日常の「動き」を観察する
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および受講態度(70%) 発表内容(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献 近藤良平著『からだと心の対話術』(河出書房新社) |