日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AE313/AE313AE313 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
表現行為と人間 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU2700 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Through applied theatre, we will explore and consider expression and human beings. In theatre, expressing oneself and receiving expression are inseparable. Expressing oneself in order to convey something and accepting the expression of others who are trying to convey something are fundamental to human communication. Through trials of various acts of expression, we will deepen our understanding of ourselves and others, and aim to consider the nature of relationships with others, the nature of collaborative work, and the meaning of such work, as well as the interaction with the environment.
Applied theatre is a general term for theatre activities that are performed for purposes other than artistic or entertainment value. In particular, the educational and welfare functions of applied theatre have attracted attention in recent years. Applied theatre is a form of theatre that has been developed and researched as a method of expression that anyone can access without requiring any special skills. A typical form of applied theatre is the theatre game. Theatre games are designed to enable anyone to express their feelings and thoughts without becoming overly tense. In this class, we will experience theatre games and other activities to consider the possibilities of communication and dialogue through expressive acts, and the conditions that make this possible.
1 | オリエンテーション |
2 | 安心できる関係性の入口ー導入のためのシアターゲーム |
3 | 視覚を遮断してみるーブラインド・ゲームのシリーズ |
4 | 音を聞く、音を表すーサウンドスケープの試み |
5 | ものや空間を身体で表現する |
6 | イメージシアター① ー静止画を用いた表現の可能性) |
7 | イメージシアター② ー社会的な課題を身体で表す |
8 | 個人の5行詩から新たなグループの詩を作る |
9 | 物語を通じた表現をもとに考える1 |
10 | 物語を通じた表現をもとに考える2 |
11 | 被抑圧者の演劇① ー「抑圧」について |
12 | 被抑圧者の演劇② ーフォーラムシアターを作る |
13 | フォーラム・シアターを試みるー被抑圧者の演劇3 |
14 | 表現行為のさまざまな可能性を考察する |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
参加型ワークショップ形式 |
授業毎に、感じたこと、思ったこと、考えたことを記述し、リアクションペーパーを提出する。それらを次の授業までにふりかえる。
学外のフィールワークを提案することがあります。可能な限り、参加してください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
リアクションペーパー(複数回)(50%) |
備考 (Notes) | ||
参加型ワークショプ形式で授業を進行するため3回以上欠席の場合は授業放棄と見做す。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
文献等は授業時にアナウンスし、必要に応じてプリントまたはデータで配布する予定 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に、必要に応じて紹介します。 |
実習を伴うため、動きやすい服装、靴で参加してください。
応用演劇を通して、表現と人間について探究、考察する。演劇においては、表現することと表現を受け止めることは不可分です。自ら何かを伝えようと表現することと、何かを伝えようとする他者の表現を受容することは、人間のコミュニケーションの基本です。さまざまな表現行為へのトライアルを通じて、自己と他者についての理解を深め、他者との関係、および共同作業のあり方とその意味、さらに環境との相互作用を考察する。
Through applied theatre, we will explore and consider expression and human beings. In theatre, expressing oneself and receiving expression are inseparable. Expressing oneself in order to convey something and accepting the expression of others who are trying to convey something are fundamental to human communication. Through trials of various acts of expression, we will deepen our understanding of ourselves and others, and aim to consider the nature of relationships with others, the nature of collaborative work, and the meaning of such work, as well as the interaction with the environment.
応用演劇は、芸術性、娯楽性だけでない目的を持っておこなわれる演劇活動の総称です。演劇が本来有している教育的機能などに注目し、誰もがアクセスできる表現方法としての演劇の実践と研究を蓄積しています。その代表的な実践方法が、シアターゲームです。シアターゲームは、誰もが過度な緊張をすることなく、自分の気持ちや考えを表現できるように工夫されている。ワークショップ形式でシアターゲームなどを実際に経験しながら、表現行為を通じたコミュニケーションや対話の可能性と、それを可能にする条件などについて検討する。
Applied theatre is a general term for theatre activities that are performed for purposes other than artistic or entertainment value. In particular, the educational and welfare functions of applied theatre have attracted attention in recent years. Applied theatre is a form of theatre that has been developed and researched as a method of expression that anyone can access without requiring any special skills. A typical form of applied theatre is the theatre game. Theatre games are designed to enable anyone to express their feelings and thoughts without becoming overly tense. In this class, we will experience theatre games and other activities to consider the possibilities of communication and dialogue through expressive acts, and the conditions that make this possible.
1 | オリエンテーション |
2 | 安心できる関係性の入口ー導入のためのシアターゲーム |
3 | 視覚を遮断してみるーブラインド・ゲームのシリーズ |
4 | 音を聞く、音を表すーサウンドスケープの試み |
5 | ものや空間を身体で表現する |
6 | イメージシアター① ー静止画を用いた表現の可能性) |
7 | イメージシアター② ー社会的な課題を身体で表す |
8 | 個人の5行詩から新たなグループの詩を作る |
9 | 物語を通じた表現をもとに考える1 |
10 | 物語を通じた表現をもとに考える2 |
11 | 被抑圧者の演劇① ー「抑圧」について |
12 | 被抑圧者の演劇② ーフォーラムシアターを作る |
13 | フォーラム・シアターを試みるー被抑圧者の演劇3 |
14 | 表現行為のさまざまな可能性を考察する |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
参加型ワークショップ形式 |
授業毎に、感じたこと、思ったこと、考えたことを記述し、リアクションペーパーを提出する。それらを次の授業までにふりかえる。
学外のフィールワークを提案することがあります。可能な限り、参加してください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
リアクションペーパー(複数回)(50%) |
備考 (Notes) | ||
参加型ワークショプ形式で授業を進行するため3回以上欠席の場合は授業放棄と見做す。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
文献等は授業時にアナウンスし、必要に応じてプリントまたはデータで配布する予定 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に、必要に応じて紹介します。 |
実習を伴うため、動きやすい服装、靴で参加してください。