日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AE315/AE315AE315 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
心の発達に対する社会文化歴史的アプローチ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU2700 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will understand human development from a sociocultural-historical approach in three time scales of phylogeny, social history and ontogeny.
The basic knowledge of developmental psychology, focusing on the theory of mental development based on the socio-cultural historical (Vygotskian) approach, will be discussed to inquiry peculiarities of human beings. Students learn about the process of humanization in which humans become humans by examining the differences between humans and other apes, and the mentality of people under the school education system. Furthermore, students will deepen their understanding of human ontogeny by examining the development of symbolic functions such as play, drawing, and language. Specific examples will be introduced to consider them. Students are expected to engage in discussing any topics eagerly.
1 | イントロダクション:発達心理学が問うこと |
2 | 心の系統発生(1):類人猿との比較 |
3 | 心の系統発生(2):類人猿の認知能力 |
4 | 心の系統発生(3):類人猿の芸術能力 |
5 | 心の系統発生(4):生物の社会的学習から類人猿の行動を考える |
6 | 心の社会発生(1):記録と記憶 |
7 | 心の社会発生(2):文字記号の社会的発生 |
8 | 心の社会発生(3):社会制度と思考様式1 |
9 | 心の社会発生(4):社会制度と思考様式2 |
10 | 心の個体発生 (1): 象徴機能の発達 |
11 | 心の個体発生 (2): 遊びの発達 |
12 | 心の個体発生 (3): 描画の発達 |
13 | 心の個体発生 (4):言語獲得はどのようになされるのか1 |
14 | 心の個体発生 (5):言語獲得はどのようになされるのか2 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
関連する文献を図書館などで調べ読むこと。他の履修者と自主ゼミなどを通して議論することが望ましい。なお、大学の2単位の講義では毎時間予習復習をあわせて4時間の自主学習が必要であることが大学設置基準で定められている。それに見合う十分な学習時間を確保して学んでほしい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
課題レポート(50%) |
備考 (Notes) | ||
期限の定められた複数の課題レポートを提出することが求められる。課題レポートの提出は講義を理解するために必要なものである。指示した日までに提出しない場合には履修放棄となるので計画的に取り組んでほしい。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 石黒広昭・亀田達也 | 『文化と実践』 | 新曜社 | 2010 | 9784788511866 |
2 | 田島信元他編 | 『新・発達心理学ハンドブック』 | 福村書店 | 2016 | 9784571230547 |
3 | 中島義明編 | 『現代心理学理論事典』 | 朝倉書店 | 2001 | 425452014 |
4 | 中島義明編 | 『現代心理学事例事典』 | 朝倉書店 | 2012 | 4254520174 |
5 | 佐伯・佐々木編 | 『アクティブ・マインド』 | 東京大学出版会 | 2013 | 9784130065108 |
6 | トマセロ, M. | 『心とことばの起源を探る』 | 勁草書房 | 2006 | 9784326199402 |
http://www2.rikkyo.ac.jp/web/ishiguro/
社会文化歴史的アプローチの立場から、系統発生、社会史、個体発生といった三つのタイムスケールで人間の発達を理解する。
Students will understand human development from a sociocultural-historical approach in three time scales of phylogeny, social history and ontogeny.
社会文化歴史的(ヴィゴツキアン)アプローチによる精神発達理論を中心に発達心理学の基本的な知見を紹介し、人間の特殊性を議論する。人間とその他の類人猿の違い、学校教育制度下の人々の心性などの検討を通してヒトが人になる「人間化の過程」について理解する。さらに遊び、描画、言語などの象徴機能の発達を検討することで人間の個体発生過程についての理解を深める。具体的事例を紹介したり、参加者と議論したりしながら進めることで理解の深化をはかる。
The basic knowledge of developmental psychology, focusing on the theory of mental development based on the socio-cultural historical (Vygotskian) approach, will be discussed to inquiry peculiarities of human beings. Students learn about the process of humanization in which humans become humans by examining the differences between humans and other apes, and the mentality of people under the school education system. Furthermore, students will deepen their understanding of human ontogeny by examining the development of symbolic functions such as play, drawing, and language. Specific examples will be introduced to consider them. Students are expected to engage in discussing any topics eagerly.
1 | イントロダクション:発達心理学が問うこと |
2 | 心の系統発生(1):類人猿との比較 |
3 | 心の系統発生(2):類人猿の認知能力 |
4 | 心の系統発生(3):類人猿の芸術能力 |
5 | 心の系統発生(4):生物の社会的学習から類人猿の行動を考える |
6 | 心の社会発生(1):記録と記憶 |
7 | 心の社会発生(2):文字記号の社会的発生 |
8 | 心の社会発生(3):社会制度と思考様式1 |
9 | 心の社会発生(4):社会制度と思考様式2 |
10 | 心の個体発生 (1): 象徴機能の発達 |
11 | 心の個体発生 (2): 遊びの発達 |
12 | 心の個体発生 (3): 描画の発達 |
13 | 心の個体発生 (4):言語獲得はどのようになされるのか1 |
14 | 心の個体発生 (5):言語獲得はどのようになされるのか2 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
関連する文献を図書館などで調べ読むこと。他の履修者と自主ゼミなどを通して議論することが望ましい。なお、大学の2単位の講義では毎時間予習復習をあわせて4時間の自主学習が必要であることが大学設置基準で定められている。それに見合う十分な学習時間を確保して学んでほしい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
課題レポート(50%) |
備考 (Notes) | ||
期限の定められた複数の課題レポートを提出することが求められる。課題レポートの提出は講義を理解するために必要なものである。指示した日までに提出しない場合には履修放棄となるので計画的に取り組んでほしい。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 石黒広昭・亀田達也 | 『文化と実践』 | 新曜社 | 2010 | 9784788511866 |
2 | 田島信元他編 | 『新・発達心理学ハンドブック』 | 福村書店 | 2016 | 9784571230547 |
3 | 中島義明編 | 『現代心理学理論事典』 | 朝倉書店 | 2001 | 425452014 |
4 | 中島義明編 | 『現代心理学事例事典』 | 朝倉書店 | 2012 | 4254520174 |
5 | 佐伯・佐々木編 | 『アクティブ・マインド』 | 東京大学出版会 | 2013 | 9784130065108 |
6 | トマセロ, M. | 『心とことばの起源を探る』 | 勁草書房 | 2006 | 9784326199402 |
http://www2.rikkyo.ac.jp/web/ishiguro/