日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AE316/AE316AE316 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
現代教育の諸問題1 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU2700 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Contemporary Issues in Education 1 examines modern Korean education from a historical perspective, focusing on its fundamental systems and policies through specific case studies. The course is structured around thematic "questions," with each session consisting of an explanation provided by the instructor followed by discussions to deepen understanding.
The objectives of this course are as follows:
(1) To develop a deeper understanding of the historical background of Korean education.
(2) To grasp the characteristics of Korea's educational systems and policies.
(3) To systematically understand the transformations and reforms in Korea's modern education.
1 | 韓国教育の歴史と伝統1ー植民地教育と近代化 |
2 | 韓国教育の歴史と伝統2ー経済を支えた教育と民主化への歩み |
3 | 韓国の教育行政制度1ー選挙で決まる地方の教育 |
4 | 韓国の教育行政制度2ー学校運営に関わる学生、教師、保護者 |
5 | 韓国の学校の仕組みー就学前から高校までの教育 |
6 | 革新学校と呼ばれる教育革新への挑戦 |
7 | 学校生活と文化ー学校の年間行事、学校生活 |
8 | 人権親和的学校文化づくりー京畿道児童・生徒人権条例 |
9 | 韓国の大学ー大学生活とキャリア |
10 | 教師のキャリアー学校生活、昇進と報酬 |
11 | 学校と働く人々ー教育公務員の種類と役割 |
12 | 学びの機会の保障ー特別なニースへ対応 |
13 | 学校の多文化化ー脱北青少年のための制度 |
14 | 大人の学びの保証ー生涯学習 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
CanvaLMS上で履修者に対して行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(複数回)(50%) 発表(20%) 最終レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
CanvaLMS上または授業内で資料として提供 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 松本麻人、石川裕之、田中光晴、出羽孝行あ | 『現代韓国の教育を知るー隣国から未来を学ぶ』 | 明石書店 | 2024 | 9784750357263 |
履修者の関心や希望に応じて授業計画は変更する場合がある。韓国の教育現場で行われている教育政策や実践について、資料を豊富に用いて紹介し、日本の教育政策や実践とも比較をする。積極的に授業に参加し、気軽に討論の輪にも加わってほしい。
現代教育の諸問題1では、現代韓国の教育を歴史的視点から捉え、その基本的な制度や政策について具体的な事例を交えながら講義します。授業では、各テーマごとに「問い」を設定し、それに基づいて教員が解説を行い、その後、学生同士の討論を通じて理解を深める形で進めます。
Contemporary Issues in Education 1 examines modern Korean education from a historical perspective, focusing on its fundamental systems and policies through specific case studies. The course is structured around thematic "questions," with each session consisting of an explanation provided by the instructor followed by discussions to deepen understanding.
本講義の目標は以下の3点です:
(1)韓国教育の歴史的背景について理解を深めること。
(2)韓国の教育制度および政策の特徴を把握すること。
(3)韓国の近代教育の変遷や改革について体系的に理解すること。
The objectives of this course are as follows:
(1) To develop a deeper understanding of the historical background of Korean education.
(2) To grasp the characteristics of Korea's educational systems and policies.
(3) To systematically understand the transformations and reforms in Korea's modern education.
1 | 韓国教育の歴史と伝統1ー植民地教育と近代化 |
2 | 韓国教育の歴史と伝統2ー経済を支えた教育と民主化への歩み |
3 | 韓国の教育行政制度1ー選挙で決まる地方の教育 |
4 | 韓国の教育行政制度2ー学校運営に関わる学生、教師、保護者 |
5 | 韓国の学校の仕組みー就学前から高校までの教育 |
6 | 革新学校と呼ばれる教育革新への挑戦 |
7 | 学校生活と文化ー学校の年間行事、学校生活 |
8 | 人権親和的学校文化づくりー京畿道児童・生徒人権条例 |
9 | 韓国の大学ー大学生活とキャリア |
10 | 教師のキャリアー学校生活、昇進と報酬 |
11 | 学校と働く人々ー教育公務員の種類と役割 |
12 | 学びの機会の保障ー特別なニースへ対応 |
13 | 学校の多文化化ー脱北青少年のための制度 |
14 | 大人の学びの保証ー生涯学習 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
CanvaLMS上で履修者に対して行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(複数回)(50%) 発表(20%) 最終レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
CanvaLMS上または授業内で資料として提供 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 松本麻人、石川裕之、田中光晴、出羽孝行あ | 『現代韓国の教育を知るー隣国から未来を学ぶ』 | 明石書店 | 2024 | 9784750357263 |
履修者の関心や希望に応じて授業計画は変更する場合がある。韓国の教育現場で行われている教育政策や実践について、資料を豊富に用いて紹介し、日本の教育政策や実践とも比較をする。積極的に授業に参加し、気軽に討論の輪にも加わってほしい。