日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Arts
Course Code AE319
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.4
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Credits 2
Course Number EDU2700
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

What does well-being mean for children? We would like all participants in the class to think about it from diverse perspectives.

【Course Contents】

Children and youth living in Japan have low self-esteem. Why is that and how can we improve the situation? With "well-being" (being in a good physical, mental and social state) as a keyword, we would like to think about what kind of environment is necessary for children to grow up, together with you who are also young people.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション 対話してみよう
2 遊ぶと学ぶの重なるところ ① ワークショップ
3 子どもと大人のかかわりの戦後史
4 学校文化を問い直す 1 哲学対話から見た学校
5 学校文化を問い直す 2 不登校児童生徒の視点から①
6 学校文化を問い直す 3 不登校児童生徒の視点から②
7 学校文化を問い直す 4 「教育」目線の批判的検証
8 遊ぶと学ぶの重なるところ ② ワークショップ 対話してみよう
9 子どもと地域・遊び 1 子どもの遊びの戦後史① 
10 子どもと地域・遊び 2 子どもの遊びの戦後史②
11 子どもと地域・遊び 3 プレイパークの現場から① ゲスト
12 子どもと地域・遊び 4 プレイパークの現場から② ゲスト
13 子どもと地域・遊び 5 子ども食堂・学習支援の現場から
14 遊ぶと学ぶの重なるところ ③ ワークショップ ふりかえり

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

映像を見る、資料を読む、他の学生のコメントを読む、自分でコメントを書くなど、多くの学習があります。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への参加・貢献度(50%)
最終レポート(40%)
授業内で小テストなど(10%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

可能な限り参加型の授業にします。対話をもとに授業をつくります。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

参加型の授業=参加が必須の授業です。授業の時間はみなでつくるものだと考えています。場の当事者として参加してくれる学生にとっては、深い、意味のある時間になると思います。そのための準備をしておきます。

【注意事項 / Notice】