日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Arts
Course Code AE321
Theme・Subtitle 新しい教育と学びに向けて
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Mon.2
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Credits 2
Course Number EDU2700
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The goal is to learn about new views of teaching/learning to overcome the individualistic mindset that is the standard view of teaching/learning today and to be able to think about how to become a bearer of these views.

【Course Contents】

When we think of education, we tend to imagine situations in which teachers teach children or students in school classrooms using textbooks. However, training at a part-time job or a company is also education; in such settings, teaching and learning usually occur without a teacher or textbook. Therefore, in this lecture, we will focus on learning as the basis of education and examine its expansion. In recent years, views on learning have been changing, such as the shift from knowledge-oriented learning to practice-oriented learning and the movement to view learners not as individuals but as relationships. This lecture will focus on learning about these changes. In each lecture, I will incorporate presentations by the students, and ultimately, by working on the task of "creating a new place for learning together," I aim for the students to be able to rethink education and learning as a practice rather than as a textbook study.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 心理学における学習研究:古典的・道具的条件づけとプログラム学習(1)
3 心理学における学習研究:古典的・道具的条件づけとプログラム学習(2)
4 心理学における学習研究:ヴィゴツキーの思想とその展開
5 実践における学び:実践コミュニティという視点(1)
6 実践における学び:実践コミュニティという視点(2)
7 実践における学び:越境と水平的学習
8 学習を捉え直す:知識から実践へ ~アクティヴラーニングの系譜~
9 学習を捉え直す:知識から実践へ ~フレイレと成人教育~
10 学習を捉え直す:知識から実践へ ~文化の学びとアフィニティネットワーク~
11 学習者を捉え直す:個人から関係へ ~道具とエージェンシー~
12 学習者を捉え直す:個人から関係へ ~パフォーマンスの持つ意味~
13 学習者を捉え直す:個人から関係へ ~教育評価をアップデートする~
14 まとめにかえて

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

受講者自身が、いまどのようなことを学んでいるか、かつてどのような教育を受けていたかを、各回の講義で扱った内容を踏まえて、振り返っておくようにしてください。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 80
平常点 (In-class Points)20 授業への参加度(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
使用しません。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業内で指示します。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】