日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AE322/AE322AE322 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201教室の利用可。 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火1/Tue.1 Tue.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU2700 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
○○ |
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
To understand the basic concepts, theories, and research in the sociology of education that are necessary to examine various issues related to education. To grasp n theories and previous research on development in the field of sociology of education, and to deepen understanding of the various problems experienced by people in modern society, especially during adolescence and early adulthood.
In this lecture, students will deepen their understanding of the basic concepts, theories, and research of the sociology of education while taking up various issues related to education in contemporary society. Students will also deepen their understanding of phenomena related to education from various perspectives. Children go through various developmental stages before they become adults, and this lecture will focus on education during adolescence and early adulthood and the various issues related to the developmental stages. Specifically, the first half of the class will focus on school education (especially high school and college education) in adolescence and early adulthood, and the second half will focus on how young people experience changes in family and work roles in adolescence and adulthood.
1 | オリエンテーションー発達段階についての基礎知識、青年期から成人期への移行という視点 |
2 | いじめ―現状・調査・見えてくるもの |
3 | いじめとどう向き合うか―これまでの対応と課題 |
4 | 学校における暴力-体罰を中心に |
5 | 校則をめぐる近年の状況 |
6 | 「学校に行かない子ども」ー不登校を中心に |
7 | 学校に行かない子どもの学びの場について |
8 | 外国にルーツを持つ子どもと学校 |
9 | 高校からの中退と学び直しの環境 |
10 | 「誰もが高校に通える社会」の成立 |
11 | 子どもの貧困-近年の状況、政策の課題 |
12 | 成人期への移行とその課題-学校から職業への移行を中心に |
13 | 成人期への移行とその課題-家族形成を中心に |
14 | 成人期への移行における社会的孤立と支援 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内容についての小課題に取り組むこと。また授業ごとに提示する参考文献を、個人の関心に応じて読み、期末レポートの作成に役立てること。
配布資料はCanvas LMSに投稿するので、授業当日までにダウンロードまたはプリントアウトして授業に臨むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
小課題等(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
指定しない |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各講ごとに指示する |
・教育に関わる諸問題の検討を通じて他者を理解するための柔軟かつ粘り強い思考力を高める。
・レポート等の課題においてガイドラインを守り、かつ自らの考えを表現する能力が求められる。
オンライン授業のため、Canvas LMSやzoomに接続できる通信環境。
教育に関する様々な問題を考察するのに必要となる教育社会学の基本的な概念や理論、研究について理解すること。発達に関する教育社会学の理論、これまでの研究を把握し、特に青年期から成人期の初期にかけて現代社会に生きる人々が経験する様々な問題についての理解を深めること。
To understand the basic concepts, theories, and research in the sociology of education that are necessary to examine various issues related to education. To grasp n theories and previous research on development in the field of sociology of education, and to deepen understanding of the various problems experienced by people in modern society, especially during adolescence and early adulthood.
この講義では、現代社会における教育に関する様々な問題を取り上げながら、教育社会学の基本的な概念や理論、研究について理解を深める。そして教育に関する現象について、様々な視点から理解を深める。子どもは大人になるまでに様々な発達段階を経るが、この講義ではとくに青年期から成人期の初期の発達における教育、そしてそれに関わる様々な問題に焦点化して考える。具体的には、授業の前半は青年期から成人期の初期における学校教育(特に高校教育、大学教育問題)の問題、授業の後半は青年期から成人期における家庭や仕事での役割の変化を、若者がどのように経験するかの問題について考える。
In this lecture, students will deepen their understanding of the basic concepts, theories, and research of the sociology of education while taking up various issues related to education in contemporary society. Students will also deepen their understanding of phenomena related to education from various perspectives. Children go through various developmental stages before they become adults, and this lecture will focus on education during adolescence and early adulthood and the various issues related to the developmental stages. Specifically, the first half of the class will focus on school education (especially high school and college education) in adolescence and early adulthood, and the second half will focus on how young people experience changes in family and work roles in adolescence and adulthood.
1 | オリエンテーションー発達段階についての基礎知識、青年期から成人期への移行という視点 |
2 | いじめ―現状・調査・見えてくるもの |
3 | いじめとどう向き合うか―これまでの対応と課題 |
4 | 学校における暴力-体罰を中心に |
5 | 校則をめぐる近年の状況 |
6 | 「学校に行かない子ども」ー不登校を中心に |
7 | 学校に行かない子どもの学びの場について |
8 | 外国にルーツを持つ子どもと学校 |
9 | 高校からの中退と学び直しの環境 |
10 | 「誰もが高校に通える社会」の成立 |
11 | 子どもの貧困-近年の状況、政策の課題 |
12 | 成人期への移行とその課題-学校から職業への移行を中心に |
13 | 成人期への移行とその課題-家族形成を中心に |
14 | 成人期への移行における社会的孤立と支援 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内容についての小課題に取り組むこと。また授業ごとに提示する参考文献を、個人の関心に応じて読み、期末レポートの作成に役立てること。
配布資料はCanvas LMSに投稿するので、授業当日までにダウンロードまたはプリントアウトして授業に臨むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
小課題等(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
指定しない |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各講ごとに指示する |
・教育に関わる諸問題の検討を通じて他者を理解するための柔軟かつ粘り強い思考力を高める。
・レポート等の課題においてガイドラインを守り、かつ自らの考えを表現する能力が求められる。
オンライン授業のため、Canvas LMSやzoomに接続できる通信環境。