日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Arts
Course Code AE322
Theme・Subtitle
Class Format Online (all classes are online)
Class Format (Supplementary Items) 発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201教室の利用可。
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.1
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Credits 2
Course Number EDU2700
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

To understand the basic concepts, theories, and research in the sociology of education that are necessary to examine various issues related to education. To grasp n theories and previous research on development in the field of sociology of education, and to deepen understanding of the various problems experienced by people in modern society, especially during adolescence and early adulthood.

【Course Contents】

In this lecture, students will deepen their understanding of the basic concepts, theories, and research of the sociology of education while taking up various issues related to education in contemporary society. Students will also deepen their understanding of phenomena related to education from various perspectives. Children go through various developmental stages before they become adults, and this lecture will focus on education during adolescence and early adulthood and the various issues related to the developmental stages. Specifically, the first half of the class will focus on school education (especially high school and college education) in adolescence and early adulthood, and the second half will focus on how young people experience changes in family and work roles in adolescence and adulthood.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーションー発達段階についての基礎知識、青年期から成人期への移行という視点
2 いじめ―現状・調査・見えてくるもの
3 いじめとどう向き合うか―これまでの対応と課題
4 学校における暴力-体罰を中心に
5 校則をめぐる近年の状況
6 「学校に行かない子ども」ー不登校を中心に
7 学校に行かない子どもの学びの場について
8 外国にルーツを持つ子どもと学校
9 高校からの中退と学び直しの環境
10 「誰もが高校に通える社会」の成立
11 子どもの貧困-近年の状況、政策の課題
12 成人期への移行とその課題-学校から職業への移行を中心に
13 成人期への移行とその課題-家族形成を中心に
14 成人期への移行における社会的孤立と支援

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業内容についての小課題に取り組むこと。また授業ごとに提示する参考文献を、個人の関心に応じて読み、期末レポートの作成に役立てること。
配布資料はCanvas LMSに投稿するので、授業当日までにダウンロードまたはプリントアウトして授業に臨むこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 小課題等(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
指定しない

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
各講ごとに指示する

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

・教育に関わる諸問題の検討を通じて他者を理解するための柔軟かつ粘り強い思考力を高める。
・レポート等の課題においてガイドラインを守り、かつ自らの考えを表現する能力が求められる。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

オンライン授業のため、Canvas LMSやzoomに接続できる通信環境。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】