日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AE324/AE324AE324 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU2700 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
※文学部教育学科初等教育専攻の学生に向けての注意事項※ AA370「キリスト教学講義16(キリスト教と教育2)」と同一科目。重複履修不可。教育学科の学生はAE324の科目コードで登録すること。 |
In contemporary society, education is one of the keys for social mechanisms and their changes. The more students deepen their understanding of education, the more they deepen their understanding of social mechanisms and their changes. By shedding light on issues of education related to Christianity and other religions, this course is designed for students to gain insights on the place and role of Christianity and other religions in modern society.
Among education-related issues, the issues involved with religions, especially with Christianity, will be chosen for discussion. While "Christianity and Education 1" focuses on Japan, this course focuses on countries other than Japan. Europe and America as well as the Philippines from Asia will be selected, and issues concerning public education and religion in those countries will be studied.
1 | 導入 |
2 | キリスト教教育をみる視点 |
3 | 欧米諸国1 |
4 | 欧米諸国2 |
5 | 欧米諸国3 |
6 | 欧米諸国4 |
7 | 欧米諸国5 |
8 | フィリピンの宗教教育:背景 |
9 | フィリピンの宗教教育:制度成立1 |
10 | フィリピンの宗教教育:制度成立2 |
11 | フィリピンの宗教教育:制度展開1 |
12 | フィリピンの宗教教育:制度展開2 |
13 | フィリピンの宗教教育:制度展開3 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
適宜、事前に概要をCanvas LMSで知らせる予定。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 江原武一 | 『世界の公教育と宗教』 | 東信堂 | 2002 | |
2 | 市川誠 | 『フィリピンの公教育と宗教』 | 東信堂 | 1999 |
講義内容や計画の順番は最近の動向や研究成果などをふまえ必要に応じ変更されることがある。
現代社会において、教育は、社会の仕組みやその変化のキーポイントとなってきた。教育の理解が深まれば深まるほど、社会の仕組みやその変化の理解が深まる。こうした教育と関わるキリスト教ならびに宗教的な問題に光をあてることで、現代社会におけるキリスト教と宗教の位置や役割を考察したい。
In contemporary society, education is one of the keys for social mechanisms and their changes. The more students deepen their understanding of education, the more they deepen their understanding of social mechanisms and their changes. By shedding light on issues of education related to Christianity and other religions, this course is designed for students to gain insights on the place and role of Christianity and other religions in modern society.
教育をめぐる諸問題のなかで、キリスト教を中心に宗教と関わるテーマを選び解題してゆく。「キリスト教と教育1」では日本に重点をおくが、本講義では日本以外の国を対象とする。キリスト教が多数派の国々のうち、欧米諸国に加え、アジアからフィリピンを取り上げ、そこでの公教育と宗教の問題をみていく。
Among education-related issues, the issues involved with religions, especially with Christianity, will be chosen for discussion. While "Christianity and Education 1" focuses on Japan, this course focuses on countries other than Japan. Europe and America as well as the Philippines from Asia will be selected, and issues concerning public education and religion in those countries will be studied.
1 | 導入 |
2 | キリスト教教育をみる視点 |
3 | 欧米諸国1 |
4 | 欧米諸国2 |
5 | 欧米諸国3 |
6 | 欧米諸国4 |
7 | 欧米諸国5 |
8 | フィリピンの宗教教育:背景 |
9 | フィリピンの宗教教育:制度成立1 |
10 | フィリピンの宗教教育:制度成立2 |
11 | フィリピンの宗教教育:制度展開1 |
12 | フィリピンの宗教教育:制度展開2 |
13 | フィリピンの宗教教育:制度展開3 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
適宜、事前に概要をCanvas LMSで知らせる予定。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 江原武一 | 『世界の公教育と宗教』 | 東信堂 | 2002 | |
2 | 市川誠 | 『フィリピンの公教育と宗教』 | 東信堂 | 1999 |
講義内容や計画の順番は最近の動向や研究成果などをふまえ必要に応じ変更されることがある。