日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Arts
Course Code AE329
Theme・Subtitle 教育社会と情報・メディア
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number EDU2700
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2021年度まで「情報教育論」。重複履修不可。

【Course Objectives】

The objects of this class are as follows.
・We can explain what kind of influence the media including the ICT brings the society surrounding school education.
・We can explain school education and the media including a history
・We can explain the influence that digital media gives in the life of child/youth.
・We can explain relations of information society (consumer society) and the school society.
・We deepen a thought how you go out with AI.

【Course Contents】

The media study of education in this class is not the thing of the small range that how uses ICT by classes.
We treat it what kind of influence the media including the ICT brings the society surrounding school education and it how each one thinks about it.
The subjects of class contents are as follows.
・School education and the media
・Life of child/youth and digital media
・Information society (consumer society) and school society
・How do you go out with AI?

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス:教育社会と情報・メディアの見取り図
2 <学校教育とメディア>
(1)古いニューメディアとしての鉛筆とノート
3 (2)旧来の学校教育をICTがどう変えるのか[授業]
4 (3)旧来の学校教育をICTがどう変えるのか[学校システム]
5 (4)学校における情報政策を読む
6 (5)新しい学校教育で育てるべきものは何か
7 <子ども/若者の生活世界とデジタルメディア>
(1)デジタルネイティブの生活誌
8 (2)日本社会は映像メディアをどのように受容してきたか
9 (3)悪影響論を考える
10 <情報社会と学校社会>
(1)情報社会と学校社会の相容れない文化
11 (2)消費文化を考える
12 <AIとどう付き合うか>
(1)AIとは何か
13 (2)AI時代の人間の生き方を考える
14 まとめ:情報・メディアのインパクトをどう考えるのか

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

事前に配付資料を読んでいることを前提に授業を進めることがある。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 70
平常点 (In-class Points)30 リアクションペーパー含む授業参加(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
テキストは用いず、授業内で必要な情報をプリント等で提示する。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
参考図書は用いず、授業内で必要な情報をプリント等で提示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

講義形式をアクティブに受講するアクティブリスニングの力

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

講義形式の授業は、受け身的に知識を受容する場ではありません。本授業では、直接的な知識内容だけでなく背景にある学問領域特有の考え方・ものの見方までも会得するようなマインドで受講するとともに、知識を自分でどのように用いることができるのか、頭をフル回転させながら受講する「アクティブ・リスニング」が求められます。

【注意事項 / Notice】