日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Arts
Course Code AF005
Theme・Subtitle 新しい道徳教育の理念と方法
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.5
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Credits 2
Course Number EDU2700
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 中・高の教員免許状取得のためにはこの科目ではなく、教職課程が設置した同名科目(科目コードがGで始まる科目)の方を履修する必要がある。
※ただし教育学科については例外措置があるので講座履修要項を確認すること。

【Course Objectives】

 Students will understand the purpose and content of moral education at schools based on the significance and rationale of morality. Also, students will understand instruction plans and instruction methods necessary in the subject of moral education as carried out through the school’s overall educational activities.
 Especially regarding elementary school moral education thinking and instructional methods, students will take on the question of “what was morality originally and why is it necessary in education?,” and while also understanding logically and philosophically, aim for creating new methods of moral education while improving current methods.

【Course Contents】

1) In the first half of the class, students will become competent in the basic ways of thinking in modern ethics and moral theory in order to carry out moral education. Students will be able to do the following things. Students will be able to explain the qualities of morality (what is morality?). Students will understand issues of moral education (bullying, information morals, etc.) in modern society as well as in the history of moral education. Students will understand the growth of children’s minds and the development of morality. Students will understand the goals and main contents of moral education and the subject of moral education as laid out in the curriculum guidelines.
2) In the second half of the class, students will study instruction plans and methods in the subject of moral education. In the lecture, students will discuss moral issues that affect them, and learn about moral education methods and evaluation methods, etc., practically through dialogue. Students will learn the following things. Students will understand the necessity of moral education instruction planning in schools and instruction through schools’ overall educational activities. Students will understand the characteristics of diverse instructional approaches for bringing out qualities of moral education class. Students will be able to actively design classes based on the characteristics of course materials in the subject of moral education. Students will be able to clarify the class aims and instructional process, and make a learning plan for the subject of moral education. Students will understand learning evaluation methods based on the characteristics of the subject of moral education. Through holding model classes and reflecting on them, students will develop an eye for class improvements.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンスと授業への導入
2 日本における道徳教育の歴史(1)第二次世界大戦前:
3 日本における道徳教育の歴史(2)第二次世界大戦後:
4 日本における道徳教育の歴史(3)「特別な教科」となるまで:
5 現代日本の学校における道徳教育及び道徳科の目標と内容:
6 現代日本の学校における道徳教育の全体計画:
模擬授業・指導案検討プロジェクト①a
7 現代日本の学校における道徳科の年間指導計画・指導案
模擬授業・指導案検討プロジェクト②a
8 現代日本の学校における道徳教育の評価:
授業・指導案検討プロジェクト③a
9 授業・指導案検討プロジェクト④a
10 授業・指導案検討プロジェクト⑤a*指導案作成に向けてのオリエンテーション
模擬授業第一陣2名
11 模擬授業第一陣2名についてのコメント
模擬授業第二陣2名
12 模擬授業第二陣2名についてのコメント
模擬授業第三陣2名
13 模擬授業第三陣2名についてのコメント
総括レポート提出
14 授業・指導案検討プロジェクトのふりかえり

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

参考文献や指定された資料を読み、講義内でのディスカッションに準備すること。授業内容に当たる部分について小学校学習指導要領道徳編に目を通すこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 講義でのディスカッションへの参加(20%)
講義内提出物(40%)
最終テスト(Final Test)(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 文部科学省 『小学校学習指導要領解説道徳編』 日本文教出版
2 文部科学省 『中学校学習指導要領解説道徳編』 日本文教出版

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 清水将吾・河野哲也監訳 『子どものための哲学授業: 「学びの場」のつくりか』 河出書房新社 2014 4309247016
2 西野真由美・鈴木明雄・貝塚茂樹 『考え、議論する道徳の指導法と評価』 教育出版 2017 9784316804477

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

講義だけではなく、グループワークを通して教育方法を実践する授業になります。

【注意事項 / Notice】