日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AF005/AF005AF005 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
新しい道徳教育の理念と方法 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU2700 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
中・高の教員免許状取得のためにはこの科目ではなく、教職課程が設置した同名科目(科目コードがGで始まる科目)の方を履修する必要がある。 ※ただし教育学科については例外措置があるので講座履修要項を確認すること。 |
Students will understand the purpose and content of moral education at schools based on the significance and rationale of morality. Also, students will understand instruction plans and instruction methods necessary in the subject of moral education as carried out through the school’s overall educational activities.
Especially regarding elementary school moral education thinking and instructional methods, students will take on the question of “what was morality originally and why is it necessary in education?,” and while also understanding logically and philosophically, aim for creating new dialogical methods of moral education while improving current methods.
1) In the first half of the class, students will become competent in the basic ways of thinking in modern ethics and moral theory in order to carry out moral education. Students will be able to do the following things. Students will be able to explain the qualities of morality (what is morality?). Students will understand issues of moral education (bullying, information morals, etc.) in modern society as well as in the history of moral education. Students will understand the growth of children’s minds and the development of morality. Students will understand the goals and main contents of moral education and the subject of moral education as laid out in the curriculum guidelines.
2) In the second half of the class, students will study instruction plans and methods in the subject of moral education. In the lecture, students will discuss moral issues that affect them, and learn about moral education methods and evaluation methods, etc., practically through dialogue. Students will learn the following things. Students will understand the necessity of moral education instruction planning in schools and instruction through schools’ overall educational activities. Students will understand the characteristics of diverse instructional approaches for bringing out qualities of moral education class. Students will be able to actively design classes based on the characteristics of course materials in the subject of moral education. Students will be able to clarify the class aims and instructional process, and make a learning plan for the subject of moral education. Students will understand learning evaluation methods based on the characteristics of the subject of moral education. Through holding model classes and reflecting on them, students will develop an eye for class improvements.
1 | ガイダンス 講義の目的と内容、方法についての説明 道徳の本質とは何か、倫理的とは何か(1):現代社会における道徳教育の課題:日本学術会議の報告 |
2 | 道徳の本質とは何か、倫理的とは何か(2):現代社会における道徳教育の課題 |
3 | 現代倫理学の基礎(1):義務論と功利主義 |
4 | 現代倫理学の基礎(2):現代の正義論 |
5 | 現代の道徳教育理論(1):子供の心の成長と道徳性の発達 |
6 | 現代の道徳教育理論(2):道徳教育の授業理論(道徳教育の歴史、学習指導要領の道徳教育及び道徳科の目標及び主な内容、「考え、議論する道徳」) |
7 | 現代の道徳教育理論(3):シチズンシップと道徳教育 |
8 | 道徳教育の指導法:道徳教育をどう指導するか、指導計画と指導の必要性、道徳科の特性と多様な指導法、教材と授業設計、評価の仕方 |
9 | P4C(子どもの哲学)を導入した方法(1)(模擬授業、学習指導案の作成、学習評価の仕方、以下4回) |
10 | P4C(子どもの哲学)を導入した方法(2) |
11 | P4C(子どもの哲学)を導入した方法(3) |
12 | P4C(子どもの哲学)を導入した方法(4) |
13 | 新しい道徳教育の方法:応用倫理学的テーマと体験学習、テスト・オプションによる道徳性評価の方法、その他の多様な指導法 |
14 | 模擬授業のふりかえりと授業内テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
参考文献や指定された資料を読み、講義内でのディスカッションに準備してきてください。授業内容に当たる部分について小学校学習指導要領道徳編に目を通しておいてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
講義提出物(複数回)(30%) 講義での模擬授業・ディスカッションへの参加(30%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 文部科学省 | 『小学校学習指導要領道徳編』 | 東洋館出版 | 2018 | 9784908255359 |
2 | 河野哲也 | 『道徳を問いなおす:リベラリズムと教育のゆくえ』 | 筑摩書房 | 2011 | 4480065954 |
3 | 河野哲也 | 『じぶんで考え じぶんで話せる:こどもを育てる哲学レッスン』(増補版) | 河出書房新社 | 2021 | 4309249981 |
4 | 杉本遼ほか | 『子どもの問いではじめる!哲学対話の道徳授業』 | 明治図書出版 | 2023 | 9784184487192 |
5 | P.キャム | 『子どもと倫理学―考え、議論する道徳のために』 | 萌書房 | 2017 | 9784860651121 |
その他 (Others) | |||||
・日本学術会議哲学委員会報告『「道徳科において「考え、議論する」教育を推進するために』https://www.scj.go.jp/ja/info/kohyo/kohyo-24-h200609-abstract.html ・金澤正治・河野哲也「道徳科授業における対話的方法の道徳的効果について」https://rikkyo.repo.nii.ac.jp/records/2000877 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 清水将吾・河野哲也監訳 | 『子どものための哲学授業: 「学びの場」のつくりか』 | 河出書房新社 | 2014 | 4309247016 |
2 | 松下良平 | 『道徳教育はホントに道徳的か?』 | 日本図書センター | 2011 | 428430447 |
3 | 小寺 正一・藤永 芳純 | 『道徳教育を学ぶ人のために』 | 世界思想社 | 2009 | 4790714047 |
4 | 小玉重夫監修 | 『対話的教育論の探究: 子どもの哲学が描く民主的な社会 』 | 東京大学出版会 | 2023 | 9784130562393 |
5 | 豊田光世 | 『p4cの授業デザイン 共に考える『探究と対話の時間のつくり方』 | 明治図書出版 | 2020 | 9784181008239 |
模擬授業、グループ・ディスカッションなどに積極的に取り組む姿勢が求められます。
資料がオンランで配布されることもありますが、授業中は、学生は情報機器を使うことはとくに求められません。
講義だけではなく、ディスカッションと、ディスカッションをファシリテートする教育方法を実践する授業になります。
道徳の意義や原理等を踏まえ、学校における道徳教育の目標や内容を理解します。また、学校の教育活動全体を通じて行う道徳教育及びその要となる道徳科における指導計画や指導方法を理解します。
とくに小学校における道徳教育の考え方及び道徳の時間の指導方法について、「そもそも道徳とは何であり、なぜその教育が必要なのか」という問いにさかのぼり、理論的・理念的に理解すると同時に、現在、興隆しつつある新しい対話型の道徳教育方法の開発を目指します。
Students will understand the purpose and content of moral education at schools based on the significance and rationale of morality. Also, students will understand instruction plans and instruction methods necessary in the subject of moral education as carried out through the school’s overall educational activities.
Especially regarding elementary school moral education thinking and instructional methods, students will take on the question of “what was morality originally and why is it necessary in education?,” and while also understanding logically and philosophically, aim for creating new dialogical methods of moral education while improving current methods.
1)前半では、道徳教育を行うに当たって、現代倫理学と現代道徳理論の基礎的な考え方を身につけてもらいます。以下のことができるようにします。道徳の本質(道徳とは何か)を説明できる。道徳教育の歴史や現代社会における道徳教育の課題(いじめ、情報モラル等)を理解している。子供の心の成長と道徳性の発達について理解している。学習指導要領に示された道徳教育及び道徳科の目標及び主な内容を理解している。
2)後半では、道徳科における指導計画や指導方法を学びます。講義で自分自身で道徳的な問題についてディスカッションして、対話による道徳教育の方法、評価の在り方などについて実践的に学びます。以下のようなことを学びます。学校における道徳教育の指導計画や教育活動全体を通じた指導の必要性を理解している。道徳科の特質を生かした多様な指導方法の特徴を理解している。道徳科における教材の特徴を踏まえて、授業設計に活用することができる。授業のねらいや指導過程を明確にして、道徳科の学習指導案を作成することができる。道徳科の特性を踏まえた学習評価の在り方を理解している。模擬授業の実施とその振り返りを通して、授業改善の視点を身に付けている。
1) In the first half of the class, students will become competent in the basic ways of thinking in modern ethics and moral theory in order to carry out moral education. Students will be able to do the following things. Students will be able to explain the qualities of morality (what is morality?). Students will understand issues of moral education (bullying, information morals, etc.) in modern society as well as in the history of moral education. Students will understand the growth of children’s minds and the development of morality. Students will understand the goals and main contents of moral education and the subject of moral education as laid out in the curriculum guidelines.
2) In the second half of the class, students will study instruction plans and methods in the subject of moral education. In the lecture, students will discuss moral issues that affect them, and learn about moral education methods and evaluation methods, etc., practically through dialogue. Students will learn the following things. Students will understand the necessity of moral education instruction planning in schools and instruction through schools’ overall educational activities. Students will understand the characteristics of diverse instructional approaches for bringing out qualities of moral education class. Students will be able to actively design classes based on the characteristics of course materials in the subject of moral education. Students will be able to clarify the class aims and instructional process, and make a learning plan for the subject of moral education. Students will understand learning evaluation methods based on the characteristics of the subject of moral education. Through holding model classes and reflecting on them, students will develop an eye for class improvements.
1 | ガイダンス 講義の目的と内容、方法についての説明 道徳の本質とは何か、倫理的とは何か(1):現代社会における道徳教育の課題:日本学術会議の報告 |
2 | 道徳の本質とは何か、倫理的とは何か(2):現代社会における道徳教育の課題 |
3 | 現代倫理学の基礎(1):義務論と功利主義 |
4 | 現代倫理学の基礎(2):現代の正義論 |
5 | 現代の道徳教育理論(1):子供の心の成長と道徳性の発達 |
6 | 現代の道徳教育理論(2):道徳教育の授業理論(道徳教育の歴史、学習指導要領の道徳教育及び道徳科の目標及び主な内容、「考え、議論する道徳」) |
7 | 現代の道徳教育理論(3):シチズンシップと道徳教育 |
8 | 道徳教育の指導法:道徳教育をどう指導するか、指導計画と指導の必要性、道徳科の特性と多様な指導法、教材と授業設計、評価の仕方 |
9 | P4C(子どもの哲学)を導入した方法(1)(模擬授業、学習指導案の作成、学習評価の仕方、以下4回) |
10 | P4C(子どもの哲学)を導入した方法(2) |
11 | P4C(子どもの哲学)を導入した方法(3) |
12 | P4C(子どもの哲学)を導入した方法(4) |
13 | 新しい道徳教育の方法:応用倫理学的テーマと体験学習、テスト・オプションによる道徳性評価の方法、その他の多様な指導法 |
14 | 模擬授業のふりかえりと授業内テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
参考文献や指定された資料を読み、講義内でのディスカッションに準備してきてください。授業内容に当たる部分について小学校学習指導要領道徳編に目を通しておいてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
講義提出物(複数回)(30%) 講義での模擬授業・ディスカッションへの参加(30%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 文部科学省 | 『小学校学習指導要領道徳編』 | 東洋館出版 | 2018 | 9784908255359 |
2 | 河野哲也 | 『道徳を問いなおす:リベラリズムと教育のゆくえ』 | 筑摩書房 | 2011 | 4480065954 |
3 | 河野哲也 | 『じぶんで考え じぶんで話せる:こどもを育てる哲学レッスン』(増補版) | 河出書房新社 | 2021 | 4309249981 |
4 | 杉本遼ほか | 『子どもの問いではじめる!哲学対話の道徳授業』 | 明治図書出版 | 2023 | 9784184487192 |
5 | P.キャム | 『子どもと倫理学―考え、議論する道徳のために』 | 萌書房 | 2017 | 9784860651121 |
その他 (Others) | |||||
・日本学術会議哲学委員会報告『「道徳科において「考え、議論する」教育を推進するために』https://www.scj.go.jp/ja/info/kohyo/kohyo-24-h200609-abstract.html ・金澤正治・河野哲也「道徳科授業における対話的方法の道徳的効果について」https://rikkyo.repo.nii.ac.jp/records/2000877 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 清水将吾・河野哲也監訳 | 『子どものための哲学授業: 「学びの場」のつくりか』 | 河出書房新社 | 2014 | 4309247016 |
2 | 松下良平 | 『道徳教育はホントに道徳的か?』 | 日本図書センター | 2011 | 428430447 |
3 | 小寺 正一・藤永 芳純 | 『道徳教育を学ぶ人のために』 | 世界思想社 | 2009 | 4790714047 |
4 | 小玉重夫監修 | 『対話的教育論の探究: 子どもの哲学が描く民主的な社会 』 | 東京大学出版会 | 2023 | 9784130562393 |
5 | 豊田光世 | 『p4cの授業デザイン 共に考える『探究と対話の時間のつくり方』 | 明治図書出版 | 2020 | 9784181008239 |
模擬授業、グループ・ディスカッションなどに積極的に取り組む姿勢が求められます。
資料がオンランで配布されることもありますが、授業中は、学生は情報機器を使うことはとくに求められません。
講義だけではなく、ディスカッションと、ディスカッションをファシリテートする教育方法を実践する授業になります。