日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Arts
Course Code AF012
Theme・Subtitle 学級活動、児童会活動、学校行事等の計画、指導法について学ぶ
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.5
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number EDU2700
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Understand the basics of special activities.
To acquire the ability to plan and practice the guidance of class activities, children's association activities, and school events.
Understand the significance of children's autonomy and their independent activities.

【Course Contents】

School education is not limited to academic classes, but also includes important educational activities such as class activities, children's association activities, and school events such as athletic meets and school excursions. The goal of this class is to deepen students' basic understanding of the educational significance, goals, significance, content, and methods of special activities, and to develop practical leadership skills in these activities.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 特別活動の教育的意義
3 特別活動の歴史からその意義を考える
4 学習指導要領の位置付け
5 学校における集団の基礎理論
6 教育的集団をどう構成するか
7 学級活動とは何か
8 話し合い活動の方法1
9 話し合い活動の方法2
10 学校行事の計画と指導
11 児童会活動(生徒会活動)の計画と指導
12 生徒自治と教育
13 クラブ活動の計画と指導/部活動の現状と課題
14 これまでの学習内容を振り返る

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

予習:前回授業において予習内容を提示する。次回内容に関わる基礎知識を把握し、その活動に関わる自身の経験を振り返っておく。
復習:学習内容を整理し、授業内において提示した課題を実施する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 授業内の取り組み、課題による評価(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 今泉朝雄 『教科外教育の理論と方法』 咲和書房 2024 9784991348907

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 文部科学省 『小学校学習指導要領解説 特別活動編』 東洋館出版社 平成29年 9784491034690

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

教職科目であるが、教職以外の学生も受け入れる。
但し、教員になる為の能力の習得を求めるものであることは留意すること。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】