日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AF013/AF013AF013 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水1/Wed.1 Wed.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU2700 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Career guidance and counseling for students are closely linked in schools. Regarding the nature of this relationship, students will aim to fundamentally grasp the issue of student comprehension along with understanding the modernization of social and educational systems. Based on that, in addition to understanding the daily issues of career guidance and counseling, students will consider ways of handling these, and acquire practical methods for becoming teachers who can provide guidance with a long-term perspective.
From socialization problems to delinquency and problematic behavior, the range of counseling is broad. Among the history and present of educational issues, what practices have been thought of regarding how to handle career guidance and counseling? This class explores what student comprehension means to teachers who support those practices. By building on these things and identifying the characteristics of current educational issues and career guidance issues, students will think about those methods of guidance.
1 | 生徒指導・進路指導とは何か |
2 | 生徒指導・進路指導の現状と課題 |
3 | 生徒指導・進路指導の歴史(1):近代教育制度の成立と普及の中で |
4 | 生徒指導・進路指導の歴史(2):戦後混乱期から高度経済成長期の中で |
5 | 生徒指導・進路指導の歴史(3):少子化と高学歴社会の中で |
6 | 生徒理解論(1):個性とは何か |
7 | 生徒理解論(2):行動の理解・心の理解 |
8 | 生徒理解論(3):理解の方法について |
9 | 現代日本の教育問題(1):体罰 |
10 | 現代日本の教育問題(2):いじめ・不登校 |
11 | 現代日本の教育問題(3):発達障害 |
12 | 進路指導と学歴問題 |
13 | 進路指導とキャリア教育 |
14 | まとめと最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(60%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要な資料はGoogle Drive等で配布する予定である。 |
生徒指導と進路指導とは密接に関連している。その関係性について、社会と教育制度の近代化の中で把握するとともに、生徒理解とは何かという問題について原理論的な理解をめざす。それを踏まえ生徒指導と進路指導の今日的課題を理解するとともに対応の仕方を検討し、長期的展望に立った指導のできる教師となるための実践的方法の獲得をめざす。
Career guidance and counseling for students are closely linked in schools. Regarding the nature of this relationship, students will aim to fundamentally grasp the issue of student comprehension along with understanding the modernization of social and educational systems. Based on that, in addition to understanding the daily issues of career guidance and counseling, students will consider ways of handling these, and acquire practical methods for becoming teachers who can provide guidance with a long-term perspective.
社会化問題から非行・問題行動への対応まで、生徒指導の守備範囲は広い。教育問題の歴史と現在を概観する中で、生徒指導や進路指導がどのように考えられ実践されてきたか。そうした実践を支える教師による生徒理解とはどのようなものであったのか。それらを理解したうえで、現代の教育問題と進路問題の特徴を理解するとともに、その指導のあり方を考えていきたい。
From socialization problems to delinquency and problematic behavior, the range of counseling is broad. Among the history and present of educational issues, what practices have been thought of regarding how to handle career guidance and counseling? This class explores what student comprehension means to teachers who support those practices. By building on these things and identifying the characteristics of current educational issues and career guidance issues, students will think about those methods of guidance.
1 | 生徒指導・進路指導とは何か |
2 | 生徒指導・進路指導の現状と課題 |
3 | 生徒指導・進路指導の歴史(1):近代教育制度の成立と普及の中で |
4 | 生徒指導・進路指導の歴史(2):戦後混乱期から高度経済成長期の中で |
5 | 生徒指導・進路指導の歴史(3):少子化と高学歴社会の中で |
6 | 生徒理解論(1):個性とは何か |
7 | 生徒理解論(2):行動の理解・心の理解 |
8 | 生徒理解論(3):理解の方法について |
9 | 現代日本の教育問題(1):体罰 |
10 | 現代日本の教育問題(2):いじめ・不登校 |
11 | 現代日本の教育問題(3):発達障害 |
12 | 進路指導と学歴問題 |
13 | 進路指導とキャリア教育 |
14 | まとめと最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(60%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要な資料はGoogle Drive等で配布する予定である。 |