日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Arts
Course Code AF013
Theme・Subtitle 現代社会の児童生徒指導
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Fri.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number EDU2700
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The objective of this course is to develop a sociological understanding of the characteristics of the contemporary situations surrounding today’s children and youth and to enable students to discuss more effective approaches to student guidance and career counseling.

【Course Contents】

This course examines research findings on how contemporary issues concerning children and youth emerge within various social contexts. First, students will learn about the characteristics of social changes in late modernity, such as globalization and individualization. Second, the course will provide an overview of the developmental processes of children and youth, focusing on both individual and collective dimensions. Third, students will study the institutional characteristics and unique social functions of school education. Fourth, building on these discussions, the course will explore the social backgrounds of current educational issues and examine the approaches required to address these challenges. Each lecture corresponds to a specific chapter of the designated textbook.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション──児童生徒指導と現代の学校教育(1章)
2 児童期・青年期の社会的心理的特徴と自己形成:現代的特徴に着目して(2章・3章)
3 児童生徒理解の方法と教育相談(4章)
4 教師・生徒関係の今日的特質(5章)
5 学校という社会空間と生徒の社会化(6章)
6 不登校問題と子どもの居場所(7章)
7 児童虐待問題と教師の対応(8章)
8 いじめ問題と学校の責任(9章)
9 非行問題の現在と「健全育成」(10章)
10 社会的リテラシーや市民性をはぐくむ児童生徒指導の実践(11章)
11 児童生徒理解と教師集団・教育行政による体制づくり(12章)
12 学校・家庭の連携と児童生徒理解(13章)
13 NPO・地域社会とのネットワーキングと児童生徒への教育的支援(14章)
14 現代社会の変容と児童生徒理解(15章)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

本講義はテキストを指定し、その内容と対応するかたちで各回の講義を進めます。受講者のみなさんは、各回の講義に対応する章(授業計画に記載)をあらかじめ通読したうえで、講義に臨んでください。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 80
平常点 (In-class Points)20 講義後提出ミニレポート(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 古賀正義・山田哲也 『現代社会の児童生徒指導』 放送大学教育振興会 2017 9784595317002

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

積極的な参加を期待します。科目担当者の情報は https://www.soc.hit-u.ac.jp/teaching_staff/yamada.html をご覧ください。

【注意事項 / Notice】