日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Arts
Course Code AF108
Theme・Subtitle 初等教育段階における美術教育のあり方を考える
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Mon.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number EDU3700
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Students will acquire a basic understanding of purpose, goal, and content of elementary school Painting and Handwork classes in line with government course guidelines.
Students will learn a teaching method of to respect the children's Creativity and Individuality and to facilitate expression, and become competent in arranging classes appropriate.

【Course Contents】

Based on the Elementary School Curriculum Guidelines, the students learn about the learning arenas of “expression”, “appreciation”, and “common matters”, as well as the goals and study contents set up for respective school year. Then, they independently prepare a teaching plan and organize a mock lesson.
The students also learn about how to study teaching materials, write curriculum guidelines, establish annual teaching plans, and assess children’s progress.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス「日本の初等教育における図画工作の歴史と現在」
2 図画工作科の目標と評価について
3 領域「表現」「鑑賞」について
4 学習指導案と教材研究について
5 学習指導案の作成「造形遊び」(個人)
6 学習指導案の改善・演習(低学年、中学年、高学年にわかれたグループワーク)
7 教材研究(低学年、中学年、高学年にわかれたグループワーク)
8 授業提案と模擬授業・振り返り(低学年、中学年、高学年にわかれたグループワーク)
9 年間指導計画の作成と改善
10 学習指導案の作成「絵や立体・工作」(個人)
11 学習指導案の改善・演習
12 授業提案と模擬授業(1)
13 授業提案と模擬授業(2)
14 授業提案と模擬授業(3) 振り返り・まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

図画工作とその背景にある美術・芸術・アートなどについて調べたこと、また自分や他者の作品に対して考察したことなどをノートやポートフォリオに記録すること。(2時間)
これらの学習を通じて教材研究をすすめ、指導計画などの改善を図ること。(2時間)

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 学習指導案(20%)
年間指導計画(20%)
模擬授業(グループ)(20%)
模擬授業(個人)(20%)
リアクションペーパー(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 文部科学省 『小学校学習指導要領(平成29年告示)解説 図画工作編』 日本文教出版 2018 4536590110

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 大坪圭輔 編著 『求められる美術教育』 武蔵野美術大学出版局 2020 9784864631051
2 岡田京子 編著 『小学校新学習指導要領図画工作科題材&授業プラン』 明治図書出版 2020 4183158222

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

基礎的な造形能力、Word等の文章作成ソフトを用いる能力

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

Google Classroom、学習指導案を作成することができるPC等

【その他 / Others】

文部科学省HP:小学校学習指導要領(平成29年告示)解説 図画工作編
https://www.mext.go.jp/component/a_menu/education/micro_detail/__icsFiles/afieldfile/2019/03/18/1387017_008.pdf

【注意事項 / Notice】