日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Arts
Course Code AF109
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number EDU3700
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Students will create class lesson plans for carrying out elementary school physical education classes, and by conducting actual mock classes, learn points to remember for instructing elementary school physical education classes.

【Course Contents】

Based on their class lesson plans, students will plan a program aimed at letting pupils experience the fun of exercise and developing physical and mental health. At that time, it will be necessary to run a class that is based on problems specific to coaching athletics such as consideration of safety checks, motivation and individual differences, etc. Also, when students think about the progression of the class, they will get different results depending on how they give directions to line pupils up in rows or form groups, etc. Students will think about these kinds of points, and after completing a mock class will be given time to discuss their reflections on it. Each class will follow the below time schedule.
1. Attendance check and mock class preparation and checking, 15 minutes.
2. Mock class 45 minutes
3. Reflection discussion 25 minutes
4. Summary 5 minutes
Students will make small groups in advance and carry out “writing instruction plans,” “mock classes,” and “writing reports on mock classes.” For class, students other than those in the group in charge will take on the roles of pupils. After finishing the mock class, students will have a reflective discussion about creating fun and appealing physical education classes.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンスおよびグルーピング
2 模擬授業1
3 模擬授業2
4 模擬授業3
5 模擬授業4
6 模擬授業5
7 模擬授業6
8 模擬授業7
9 模擬授業8
10 模擬授業9
11 模擬授業10
12 模擬授業11
13 模擬授業12
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

模擬授業のための準備(シミュレーション)を事前に十分行うこと。また,2回目以降は運動が出来る服装,靴に着替えて集合すること。施設はポール・ラッシュ・アスレチックセンター地下2階アリーナ、4階多目的コート、地下1階プールを使用予定。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への参加態度(40%)
指導実践内容(30%)
指導案レポート(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 文部科学省 『小学校学習指導要領解説 体育編』 東洋館出版社 2015 9784491031613
2 鈴木直樹 他 編著 『学び手の視点から創る小学校の体育授業』 大学教育出版 2013 9784864292436
3 日本サッカー協会 『新サッカー指導の教科書』 東洋館出版社 2019 9784491036519

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】