日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AF109/AF109AF109 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU3700 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will create class lesson plans for carrying out elementary school physical education classes, and by conducting actual mock classes, learn points to remember for instructing elementary school physical education classes.
Based on their class lesson plans, students will plan a program aimed at letting pupils experience the fun of exercise and developing physical and mental health. At that time, it will be necessary to run a class that is based on problems specific to coaching athletics such as consideration of safety checks, motivation and individual differences, etc. Also, when students think about the progression of the class, they will get different results depending on how they give directions to line pupils up in rows or form groups, etc. Students will think about these kinds of points, and after completing a mock class will be given time to discuss their reflections on it. Each class will follow the below time schedule.
1. Attendance check and mock class preparation and checking, 15 minutes.
2. Mock class 45 minutes
3. Reflection discussion 25 minutes
4. Summary 5 minutes
Students will make small groups in advance and carry out “writing instruction plans,” “mock classes,” and “writing reports on mock classes.” For class, students other than those in the group in charge will take on the roles of pupils. After finishing the mock class, students will have a reflective discussion about creating fun and appealing physical education classes.
1 | ガイダンスおよびグルーピング |
2 | 模擬授業1 |
3 | 模擬授業2 |
4 | 模擬授業3 |
5 | 模擬授業4 |
6 | 模擬授業5 |
7 | 模擬授業6 |
8 | 模擬授業7 |
9 | 模擬授業8 |
10 | 模擬授業9 |
11 | 模擬授業10 |
12 | 模擬授業11 |
13 | 模擬授業12 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
模擬授業のための準備(シミュレーション)を事前に十分行うこと。また,2回目以降は運動が出来る服装,靴に着替えて集合すること。施設はポール・ラッシュ・アスレチックセンター地下2階アリーナ、4階多目的コート、地下1階プールを使用予定。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加態度(40%) 指導実践内容(30%) 指導案レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 文部科学省 | 『小学校学習指導要領解説 体育編』 | 東洋館出版社 | 2015 | 9784491031613 |
2 | 鈴木直樹 他 編著 | 『学び手の視点から創る小学校の体育授業』 | 大学教育出版 | 2013 | 9784864292436 |
3 | 日本サッカー協会 | 『新サッカー指導の教科書』 | 東洋館出版社 | 2019 | 9784491036519 |
小学校体育科授業を実施するために授業指導案を作成し,実際に模擬授業を行うことで,小学校体育における指導上の留意点について学習する。
Students will create class lesson plans for carrying out elementary school physical education classes, and by conducting actual mock classes, learn points to remember for instructing elementary school physical education classes.
授業指導案をもとに運動の楽しさを体験することや心身の健全な発達を目指したプログラムを計画する。その際には,安全確保, 動機付けや個人差の考慮など,体を動かす実技指導特有の問題を踏まえた授業運営が必要となる。また,授業進行を考えると,児童を整列させることやグルーピングなど指示の出し方によって成果が違ってくる。このような点を考え,模擬授業終了後に,振り返りの討論の時間を設ける。各授業の時間配分は以下の通りである。
1.出席と模擬授業の準備,確認20分
2.模擬授業45分
3.振り返りの討論30分
4.まとめ5分
あらかじめ少人数のグループを作り「指導案の作成」「模擬授業」「模擬授業レポートの作成」を行っていく。授業は担当グループ以外の学生が児童役で実施するものとする。模擬授業終了後,振り返りの討論で楽しく魅力的な体育授業について議論する。
Based on their class lesson plans, students will plan a program aimed at letting pupils experience the fun of exercise and developing physical and mental health. At that time, it will be necessary to run a class that is based on problems specific to coaching athletics such as consideration of safety checks, motivation and individual differences, etc. Also, when students think about the progression of the class, they will get different results depending on how they give directions to line pupils up in rows or form groups, etc. Students will think about these kinds of points, and after completing a mock class will be given time to discuss their reflections on it. Each class will follow the below time schedule.
1. Attendance check and mock class preparation and checking, 15 minutes.
2. Mock class 45 minutes
3. Reflection discussion 25 minutes
4. Summary 5 minutes
Students will make small groups in advance and carry out “writing instruction plans,” “mock classes,” and “writing reports on mock classes.” For class, students other than those in the group in charge will take on the roles of pupils. After finishing the mock class, students will have a reflective discussion about creating fun and appealing physical education classes.
1 | ガイダンスおよびグルーピング |
2 | 模擬授業1 |
3 | 模擬授業2 |
4 | 模擬授業3 |
5 | 模擬授業4 |
6 | 模擬授業5 |
7 | 模擬授業6 |
8 | 模擬授業7 |
9 | 模擬授業8 |
10 | 模擬授業9 |
11 | 模擬授業10 |
12 | 模擬授業11 |
13 | 模擬授業12 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
模擬授業のための準備(シミュレーション)を事前に十分行うこと。また,2回目以降は運動が出来る服装,靴に着替えて集合すること。施設はポール・ラッシュ・アスレチックセンター地下2階アリーナ、4階多目的コート、地下1階プールを使用予定。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加態度(40%) 指導実践内容(30%) 指導案レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 文部科学省 | 『小学校学習指導要領解説 体育編』 | 東洋館出版社 | 2015 | 9784491031613 |
2 | 鈴木直樹 他 編著 | 『学び手の視点から創る小学校の体育授業』 | 大学教育出版 | 2013 | 9784864292436 |
3 | 日本サッカー協会 | 『新サッカー指導の教科書』 | 東洋館出版社 | 2019 | 9784491036519 |