日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Arts
Course Code AF112
Theme・Subtitle
Class Format Online (all classes are online)
Class Format (Supplementary Items) 発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201教室の利用可。
専用教室を利用しても良い。4339教室
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Fri.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number EDU3700
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2018年度以前入学者のみ履修可

【Course Objectives】

The purpose of this lecture is, first, to provide students with social, institutional, historical, and legal knowledge related to the teaching profession. Secondly, this course is designed to help each student develop a subjective awareness of the teaching profession. This lecture aims to help students deepen their professional understanding of the teaching profession, determine their own aptitude, and understand how the teaching profession can help them choose their own career path.

【Course Contents】

This lecture will prepare the participants to understand the social meanings of the teaching profession and school education, as well as the roles and qualities required of teachers in consideration of today's trends in education, their duties and obligations. In this lecture, group work and mock classes will be conducted to encourage students to continue to question the nature of the teaching profession.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 教員を学ぶ
3 教師の歩み
4 教員の身分
5 職務上の義務・身分上の義務
6 教員の仕事を捉えなおす
7 学校内の同僚を知る
8 不利益処分・教員の任用
9 研修と人事評価
10 教員免許状の制度
11 チーム学校の多様な教職員
12 教員の働き方
13 教員免許をめぐる教育改革
14 まとめと振り返り

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

事前にテキストの指定箇所を読み、関連事項について自分なりに調べてくること。
毎回の授業後には、授業内容を振り返るコメントを提出すること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 課題レポート(40%)
毎回の授業へのコメントおよびワークシートの内容と提出状況(60%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 高橋陽一編 『チーム学校の教諭論』 武蔵野美術大学出版局 2021年 9784864631259

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 文部科学省 『小学校学習指導要領(平成29年告示)』 東洋館出版社 2018年 9784491034607
2 津田徹・広岡義之編著 『教職論』 ミネルヴァ書房 2021 9784623089567

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

第1回目の講義で講義進行の詳細、各時間の参考文献、成績評価基準等を示すので、第1回の講義は必ず出席すること。

【注意事項 / Notice】