日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Arts
Course Code AF141
Theme・Subtitle 身体と素材と環境から誘発される表現に目を向ける
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Skills Practice
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Mon.2
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Credits 1
Course Number EDU3720
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations 先修科目あり。履修要項(学科・専修ごとの履修規定・カリキュラム)を参照すること。
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

By experiencing children’s formative activities, the students obtain formative perspectives. Through these activities, the students delve into the relationship of children’s growth and learning with their formative expressions. Through various materials and activities, the course aims to let students know the fun and significance of expression by themselves.

【Course Contents】

The elementary school’s Arts and Crafts lessons consist of “formative play” and “activities expressed in drawings, solid figures, and crafts” in the field of expression, and the students learn all of these activities through first-hand experiences.Students will consider the relationship between art and human life.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 素材の特性を活かして
3 身近な素材からの造形-(1)
4 身近な素材からの造形-(2)
5 さまざまな技法と材料、用具を用いて−(1)
6 さまざまな技法と材料、用具を用いて−(2)
7 版に表す活動(1)
8 版に表す活動(2)
9 「造形遊び」
10 立体
11 絵画(1)
12 絵画(2)
13 光を用いた造形
14 鑑賞と振り返り

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

毎回の活動を振り返り、半期の学びをまとめたポートフォリオを作成する。美術作品に限らず、身の回りの事象、自分を取り巻く物質に関心をもち、能動的に関わる。また、美術、音楽、演劇鑑賞、読書など芸術に触れ、人間の表現活動についての考察を深める。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 ポートフォリオ(30%)
リアクションペーパー(30%)
制作の取り組み(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 文部科学省 『小学校学習指導要領(平成29年告示)解説 図画工作編』 日本文教出版 2018 4536590110

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 小松佳代子 編著 『美術教育の可能性: 作品制作と芸術的省察』 勁草書房 2018 9784326251254
2 小松佳代子 編著 『アートベース・リサーチの可能性−制作・研究・教育をつなぐ』 勁草書房 2023 4326800658

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

基本的な描画材料、造形材料を扱う能力

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

Google classroom

【その他 / Others】

文部科学省HP:小学校学習指導要領(平成29年告示)解説 図画工作編
https://www.mext.go.jp/component/a_menu/education/micro_detail/__icsFiles/afieldfile/2019/03/18/1387017_008.pdf

【注意事項 / Notice】