日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AF141/AF141AF141 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
造形表現に親しみ、関心を高める |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
実技(体育・芸術)/Skills PracticeSkills Practice |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水1/Wed.1 Wed.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
11 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU3720 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
先修科目あり。履修要項(学科・専修ごとの履修規定・カリキュラム)を参照すること。 |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Through activities, students will develop an noticing the characteristics of materials, tools, and places, while cultivating an attitude of appreciation toward artistic expression and art appreciation activities.
Furthermore, through the appreciation and discussion of their own creations, students will develop an understanding of diverse perspectives and expressions of others, and explore ways to draw out and enhance these perspectives.
To learn and practice something for the elementary school’s Arts and Crafts lessons consist of “formative play” and “activities expressed in drawings, solid figures, and crafts” in the field of expression.
In addition looking back on activities by Appreciation and discussion.
1 | ガイダンス |
2 | 造形遊び(1):素材 |
3 | 造形遊び(2):色 |
4 | 造形遊び(3):形 |
5 | 平面表現(1):さまざまな技法 |
6 | 工作 |
7 | 立体表現 |
8 | 平面表現(2):想像したことを表す |
9 | 鑑賞と対話型鑑賞 |
10 | 用具を使う(1) |
11 | 用具を使う(2) |
12 | 用具を使う(3) |
13 | 自由制作(1)制作 |
14 | 自由制作(2)制作・鑑賞・振り返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
図画工作とその背景にある美術・芸術・アートなどにも関心を向け、自分なりに調べたりまとめたりすること。(2時間)
自分や他者の作品に対する考察をノートやポートフォリオに記録すること。(2時間)
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
ポートフォリオ・ノート(30%) リアクションペーパー(30%) 活動への取り組み(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 文部科学省 | 『小学校学習指導要領(平成29年告示)解説 図画工作編』 | 日本文教出版 | 2018 | 4536590110 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 大坪圭輔 編著 | 『求められる美術教育』 | 武蔵野美術大学出版局 | 2020 | 9784864631051 |
基本的な材料や用具を扱う能力
鑑賞や対話に関する能力
Google classroom
文部科学省HP:小学校学習指導要領(平成29年告示)解説 図画工作編
https://www.mext.go.jp/component/a_menu/education/micro_detail/__icsFiles/afieldfile/2019/03/18/1387017_008.pdf
活動を通して材料、用具、場所の特性に気付き、造形表現や鑑賞活動に親しむ態度を養う。
さらに、学生自身の制作物の鑑賞や対話などを通して、他者の豊かな視点や表現の多様さを理解し、引き出しあうための工夫を考える。
Through activities, students will develop an noticing the characteristics of materials, tools, and places, while cultivating an attitude of appreciation toward artistic expression and art appreciation activities.
Furthermore, through the appreciation and discussion of their own creations, students will develop an understanding of diverse perspectives and expressions of others, and explore ways to draw out and enhance these perspectives.
小学校「図画工作」の表現分野である「造形遊び」、「絵」、「立体」、「工作に表す活動」に関わる演習をおこなう。
さらに制作物の鑑賞や対話などによって活動をふりかえる。
To learn and practice something for the elementary school’s Arts and Crafts lessons consist of “formative play” and “activities expressed in drawings, solid figures, and crafts” in the field of expression.
In addition looking back on activities by Appreciation and discussion.
1 | ガイダンス |
2 | 造形遊び(1):素材 |
3 | 造形遊び(2):色 |
4 | 造形遊び(3):形 |
5 | 平面表現(1):さまざまな技法 |
6 | 工作 |
7 | 立体表現 |
8 | 平面表現(2):想像したことを表す |
9 | 鑑賞と対話型鑑賞 |
10 | 用具を使う(1) |
11 | 用具を使う(2) |
12 | 用具を使う(3) |
13 | 自由制作(1)制作 |
14 | 自由制作(2)制作・鑑賞・振り返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
図画工作とその背景にある美術・芸術・アートなどにも関心を向け、自分なりに調べたりまとめたりすること。(2時間)
自分や他者の作品に対する考察をノートやポートフォリオに記録すること。(2時間)
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
ポートフォリオ・ノート(30%) リアクションペーパー(30%) 活動への取り組み(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 文部科学省 | 『小学校学習指導要領(平成29年告示)解説 図画工作編』 | 日本文教出版 | 2018 | 4536590110 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 大坪圭輔 編著 | 『求められる美術教育』 | 武蔵野美術大学出版局 | 2020 | 9784864631051 |
基本的な材料や用具を扱う能力
鑑賞や対話に関する能力
Google classroom
文部科学省HP:小学校学習指導要領(平成29年告示)解説 図画工作編
https://www.mext.go.jp/component/a_menu/education/micro_detail/__icsFiles/afieldfile/2019/03/18/1387017_008.pdf