日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College College of Arts
Course Code automatic registration
Theme・Subtitle 素材と環境から誘発される表現
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Mon.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 1
Course Number EDU3720
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes

【Course Objectives】

By experiencing children’s formative activities, the students obtain formative perspectives. Through these activities, the students delve into the relationship of children’s growth and learning with their formative expressions. Through various materials and activities, the course aims to let students know the fun and significance of expression by themselves.

【Course Contents】

The elementary school’s Arts and Crafts lessons consist of “formative play” and “activities expressed in drawings, solid figures, and crafts” in the field of expression, and the students learn all of these activities through first-hand experiences.Students will consider the relationship between art and human life.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 素材の特性を活かして
3 身近な素材からの造形-(1)
4 身近な素材からの造形-(2)
5 写し取る形(1)
6 写し取る形(2)
7 版に表す活動(1)
8 版に表す活動(2)
9 「造形遊び」と身体(1)
10 「造形遊び」と身体(2)
11 絵画(1)
12 絵画(2)
13 光を用いた造形
14 鑑賞と振り返り

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

毎回の活動を振り返り、半期の学びをまとめたポートフォリオを作成する。美術作品に限らず、身の回りの事象、自分を取り巻く物質に関心をもち、能動的に関わる。また、美術、音楽、演劇鑑賞、読書など芸術に触れ、人間の表現活動についての考察を深める。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 ポートフォリオ(40%)
リアクションペーパー(30%)
制作の取り組み(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 文部科学省 『小学校学習指導要領(平成29年告示)解説 図画工作編』 日本文教出版 2018 4536590110

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 小松佳代子 編 『美術教育の可能性: 作品制作と芸術的省察』 勁草書房 2018 9784326251254
2 OECD教育研究革新センター 『アートの教育学』 明石書店 2016 9784750344300
3 矢野智司 『意味が躍動する生とは何か―遊ぶ子どもの人間学 』 世織書房 2006 9784902163254

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

文部科学省HP:小学校学習指導要領(平成29年告示)解説 図画工作編
https://www.mext.go.jp/component/a_menu/education/micro_detail/__icsFiles/afieldfile/2019/03/18/1387017_008.pdf

【注意事項 / Notice】