日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AF145/AF145AF145 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
造形表現への理解を深める |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
実技(体育・芸術)/Skills PracticeSkills Practice |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
11 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU3720 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
先修科目あり。履修要項(学科・専修ごとの履修規定・カリキュラム)を参照すること。 |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
By means of advanced activities utilizing a variety of materials, tools, and places, students will expand their understanding of the significance and role of artistic expression and art appreciation, by integrating their own creative innovations.
Additionally, through the appreciation and discussion of their own works, students will learn effective strategies for empathizing with and eliciting each other’s rich perspectives and the diversity of expressions.
To learn and practice something for the elementary school’s Arts and Crafts lessons consist of “formative play” and “activities expressed in drawings, solid figures, and crafts” in the field of expression.
In addition leaning applied expression activities such as workshop and collaboration.
1 | ガイダンス |
2 | ワークショップ(1) |
3 | ワークショップ(2) |
4 | 鑑賞 |
5 | グループワーク(1) |
6 | グループワーク(2) |
7 | 環境と表現(1) |
8 | 環境と表現(2) |
9 | 環境と表現(3) |
10 | 鑑賞・ディスカッション |
11 | 自由制作(1) |
12 | 自由制作(2) |
13 | 自由制作(3) |
14 | 鑑賞・振り返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
図画工作とその背景にある美術・芸術・アートなどにも関心を向け、自分なりに調べたりまとめたりすること。(2時間)
自分や他者の作品に対する考察をノートやポートフォリオに記録すること。(2時間)
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
ポートフォリオ・ノート(30%) リアクションペーパー(30%) 活動への取り組み(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 文部科学省 | 『小学校学習指導要領(平成29年告示)解説 図画工作編』 | 日本文教出版 | 2018 | 4536590110 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 大坪圭輔 編著 | 『求められる美術教育』 | 武蔵野美術大学出版局 | 2020 | 9784864631051 |
基本的な素材や用具を扱う能力
鑑賞や対話に関する能力
Google classroom
文部科学省HP:小学校学習指導要領(平成29年告示)解説 図画工作編
https://www.mext.go.jp/component/a_menu/education/micro_detail/__icsFiles/afieldfile/2019/03/18/1387017_008.pdf
様々な材料や用具、場所などを使った応用的な活動を通して、自分なりの工夫などを加えながら、造形表現や鑑賞活動の意義や役割に対する関心を広げる。
さらに、学生自身の制作物の鑑賞や対話などを通して、互いの豊かな視点や表現の多様さによりそい、引き出すために必要な方法などを理解する。
By means of advanced activities utilizing a variety of materials, tools, and places, students will expand their understanding of the significance and role of artistic expression and art appreciation, by integrating their own creative innovations.
Additionally, through the appreciation and discussion of their own works, students will learn effective strategies for empathizing with and eliciting each other’s rich perspectives and the diversity of expressions.
小学校「図画工作」の表現分野である「造形遊び」、「絵」、「立体」、「工作に表す活動」に関わる演習をおこなう。
ワークショップ、共同制作などの表現活動にもとりくむ。
To learn and practice something for the elementary school’s Arts and Crafts lessons consist of “formative play” and “activities expressed in drawings, solid figures, and crafts” in the field of expression.
In addition leaning applied expression activities such as workshop and collaboration.
1 | ガイダンス |
2 | ワークショップ(1) |
3 | ワークショップ(2) |
4 | 鑑賞 |
5 | グループワーク(1) |
6 | グループワーク(2) |
7 | 環境と表現(1) |
8 | 環境と表現(2) |
9 | 環境と表現(3) |
10 | 鑑賞・ディスカッション |
11 | 自由制作(1) |
12 | 自由制作(2) |
13 | 自由制作(3) |
14 | 鑑賞・振り返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
図画工作とその背景にある美術・芸術・アートなどにも関心を向け、自分なりに調べたりまとめたりすること。(2時間)
自分や他者の作品に対する考察をノートやポートフォリオに記録すること。(2時間)
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
ポートフォリオ・ノート(30%) リアクションペーパー(30%) 活動への取り組み(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 文部科学省 | 『小学校学習指導要領(平成29年告示)解説 図画工作編』 | 日本文教出版 | 2018 | 4536590110 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 大坪圭輔 編著 | 『求められる美術教育』 | 武蔵野美術大学出版局 | 2020 | 9784864631051 |
基本的な素材や用具を扱う能力
鑑賞や対話に関する能力
Google classroom
文部科学省HP:小学校学習指導要領(平成29年告示)解説 図画工作編
https://www.mext.go.jp/component/a_menu/education/micro_detail/__icsFiles/afieldfile/2019/03/18/1387017_008.pdf