日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Arts
Course Code AF158
Theme・Subtitle 初等教育段階における美術教育はどうあるべきかを考える。
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.3
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Credits 2
Course Number EDU3700
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The students will be able to plan activities in line with children’s interests and realities based on their understanding of formative expressions. The students acquire an attitude in which they prioritize children’s physicality and pursue ways to bring out rich and diverse expressions from children by studying teaching materials.

【Course Contents】

Based on the Elementary School Curriculum Guidelines, the students learn about the learning arenas of “expression”, “appreciation”, and “common matters”, as well as the goals and study contents set up for respective school year. Then, they independently prepare a teaching plan and organize a mock lesson. The students also learn about how to study teaching materials, write curriculum guidelines, establish annual teaching plans, and assess children’s progress.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス「日本の初等教育における図画工作の歴史を振り返って」
2 領域「表現」について
3 領域「鑑賞」について
4 学習指導案の作成と教材研究について
5 学習指導案の立案「造形遊び」
6 個人の指導案をもとに低学年、中学年、高学年のグループに分かれて学習指導案の立案
7 低学年、中学年、高学年のグループに分かれて学習指導案の改善
8 低学年、中学年、高学年のグループに分かれて教材研究
9 低学年、中学年、高学年のグループに分かれての授業提案と模擬授業
10 学習指導案の立案「絵や立体・工作」
11 学習指導案の改善
12 授業提案と模擬授業(1)
13 授業提案と模擬授業(2)
14 授業提案と模擬授業(3)年間指導計画の作成

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

図画工作科の学習指導計画立案においては、立案者がその素材や用具、活動の指導ができることが必要である。また、その活動を通して子どもたちがどのような点に関心をもち、楽しさを感じるか、体験を通して理解することが必要である。そのため、授業外でも教材研究を通して計画の改善を図ること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 学習指導案(造形遊び)(20%)
学習指導案(絵や立体・工作)(20%)
模擬授業(集団)(20%)
模擬授業(個人)(20%)
リアクションペーパー(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 文部科学省 『小学校学習指導要領(平成29年告示)解説 図画工作編』 日本文教出版 2018 4536590110

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 小松佳代子 編著 『美術教育の可能性: 作品制作と芸術的省察』 勁草書房 2018 9784326251254
2 小松佳代子 編著 『アートベース・リサーチの可能性−制作・研究・教育をつなぐ』 勁草書房 2023 4326800658

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

基礎的な造形活動を行う能力、Word等の文章作成ソフトを活用する能力

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

Google classroom、学習指導案を作成することができるPC等

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】