日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Arts
Course Code AF172
Theme・Subtitle 子どもが主役になる社会科授業の創造
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Fri.4
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Credits 2
Course Number EDU3700
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2024年7月26日付変更(変更理由:教室変更)[変更前]5406

【Course Objectives】

1) Students will acquire a basic understanding of purpose, goal, and content of elementary school Social Studies classes in line with government course guidelines.
2) Students will be able to research teaching materials and to make lesson plans of elementary school Social Studies, by building on the ideas and methods of social science, the backbone of Social Studies, and by conforming to the principle of the subject which is to bring up citizens supporting democratic society.
3)Students will master a teaching method of elementary school Social Studies in which children can take the initiative.

【Course Contents】

Students will consider theoretical and practical issues relating to Social Studies in elementary schools and will learn instructional methods through actual experiences including instruction plans and evaluations.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション:小学校社会科の授業と教師像の転換
2 小学校社会科の目標と学習内容
3 社会科授業と教材①
4 社会科授業と教材②
5 社会科授業と教材③
6 小学校社会科教育実践の分析①
7 小学校社会科教育実践の分析②
8 小学校社会科教育実践の分析③
9 小学校社会科教育実践の分析④
10 学生による模擬授業①
11 学生による模擬授業②
12 学生による模擬授業③
13 学生による模擬授業④
14 社会科授業の学力と評価

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業の性格上、履修者は予習が不可欠である。授業を通じて与えられる課題に誠実に向き合い、時間をかけて取り組むこと。また、文部科学省のWebサイトにアクセスし、「学習指導要領」をはじめとして、社会科教育に関する情報を入手し、自主的に理解を深めておくこと。その他、授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 50
平常点 (In-class Points)50 社会科教師の力量形成に関するレポート(20%)
授業への参加とレスポンスシート(30%)
備考 (Notes)
なお、欠席回数が3回を超えたものについてはD評価とする。立教大学はいわゆる公欠制度を認めていない。この点については留意されたい。

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 小薗崇明・渡辺哲郎・和田悠(編著)千葉県歴史教育者協議会編集協力 『子どもとつくる平和の教室』 はるか書房 2019 4434256327
その他 (Others)
テキストに掲載された実践記録について授業内で検討する。授業開始時までには入手しておくこと。これに加えてプリントで教材を配布する。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業内で随時紹介する。歴史教育者協議会編『歴史地理教育』(立教大学図書館に配架)も積極的に利用されたい。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】