日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AF172/AF172AF172 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
子どもが主役になる社会科授業の創造 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU3700 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2024年7月26日付変更(変更理由:教室変更)[変更前]5406 |
1) Students will acquire a basic understanding of purpose, goal, and content of elementary school Social Studies classes in line with government course guidelines.
2) Students will be able to research teaching materials and to make lesson plans of elementary school Social Studies, by building on the ideas and methods of social science, the backbone of Social Studies, and by conforming to the principle of the subject which is to bring up citizens supporting democratic society.
3)Students will master a teaching method of elementary school Social Studies in which children can take the initiative.
Students will consider theoretical and practical issues relating to Social Studies in elementary schools and will learn instructional methods through actual experiences including instruction plans and evaluations.
1 | イントロダクション:小学校社会科の授業と教師像の転換 |
2 | 小学校社会科の目標と学習内容 |
3 | 社会科授業と教材① |
4 | 社会科授業と教材② |
5 | 社会科授業と教材③ |
6 | 小学校社会科教育実践の分析① |
7 | 小学校社会科教育実践の分析② |
8 | 小学校社会科教育実践の分析③ |
9 | 小学校社会科教育実践の分析④ |
10 | 学生による模擬授業① |
11 | 学生による模擬授業② |
12 | 学生による模擬授業③ |
13 | 学生による模擬授業④ |
14 | 社会科授業の学力と評価 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業の性格上、履修者は予習が不可欠である。授業を通じて与えられる課題に誠実に向き合い、時間をかけて取り組むこと。また、文部科学省のWebサイトにアクセスし、「学習指導要領」をはじめとして、社会科教育に関する情報を入手し、自主的に理解を深めておくこと。その他、授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
社会科教師の力量形成に関するレポート(20%) 授業への参加とレスポンスシート(30%) |
備考 (Notes) | ||
なお、欠席回数が3回を超えたものについてはD評価とする。立教大学はいわゆる公欠制度を認めていない。この点については留意されたい。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 小薗崇明・渡辺哲郎・和田悠(編著)千葉県歴史教育者協議会編集協力 | 『子どもとつくる平和の教室』 | はるか書房 | 2019 | 4434256327 |
その他 (Others) | |||||
テキストに掲載された実践記録について授業内で検討する。授業開始時までには入手しておくこと。これに加えてプリントで教材を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で随時紹介する。歴史教育者協議会編『歴史地理教育』(立教大学図書館に配架)も積極的に利用されたい。 |
1)小学校社会科の意義や目標、学習内容について学習指導要領に即して理解する。
2)一方で社会科の背景となっている社会科学の思想と方法に依拠し、他方で民主主義社会を担う主体を形成する社会科の本旨に従った教材研究や授業開発ができるようになる。
3)子どもが学習者として主体性を発揮できる社会科の授業方法について習熟する。
1) Students will acquire a basic understanding of purpose, goal, and content of elementary school Social Studies classes in line with government course guidelines.
2) Students will be able to research teaching materials and to make lesson plans of elementary school Social Studies, by building on the ideas and methods of social science, the backbone of Social Studies, and by conforming to the principle of the subject which is to bring up citizens supporting democratic society.
3)Students will master a teaching method of elementary school Social Studies in which children can take the initiative.
小学校の社会科教育に関する理論的・実践的諸問題を考察し、指導計画から評価を含む指導法の実際を体験的に学ぶ。
Students will consider theoretical and practical issues relating to Social Studies in elementary schools and will learn instructional methods through actual experiences including instruction plans and evaluations.
1 | イントロダクション:小学校社会科の授業と教師像の転換 |
2 | 小学校社会科の目標と学習内容 |
3 | 社会科授業と教材① |
4 | 社会科授業と教材② |
5 | 社会科授業と教材③ |
6 | 小学校社会科教育実践の分析① |
7 | 小学校社会科教育実践の分析② |
8 | 小学校社会科教育実践の分析③ |
9 | 小学校社会科教育実践の分析④ |
10 | 学生による模擬授業① |
11 | 学生による模擬授業② |
12 | 学生による模擬授業③ |
13 | 学生による模擬授業④ |
14 | 社会科授業の学力と評価 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業の性格上、履修者は予習が不可欠である。授業を通じて与えられる課題に誠実に向き合い、時間をかけて取り組むこと。また、文部科学省のWebサイトにアクセスし、「学習指導要領」をはじめとして、社会科教育に関する情報を入手し、自主的に理解を深めておくこと。その他、授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
社会科教師の力量形成に関するレポート(20%) 授業への参加とレスポンスシート(30%) |
備考 (Notes) | ||
なお、欠席回数が3回を超えたものについてはD評価とする。立教大学はいわゆる公欠制度を認めていない。この点については留意されたい。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 小薗崇明・渡辺哲郎・和田悠(編著)千葉県歴史教育者協議会編集協力 | 『子どもとつくる平和の教室』 | はるか書房 | 2019 | 4434256327 |
その他 (Others) | |||||
テキストに掲載された実践記録について授業内で検討する。授業開始時までには入手しておくこと。これに加えてプリントで教材を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
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授業内で随時紹介する。歴史教育者協議会編『歴史地理教育』(立教大学図書館に配架)も積極的に利用されたい。 |