日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AF174/AF174AF174 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
オンライン回:第5、6回 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU3700 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will understand class objectives and content of elementary school Life Environmental studies classes, and become competent in arranging classes appropriate to various specific learning settings based on learning instruction theory.
In the first half of the class, students will understand the relationships between the class objectives and content laid out by the elementary school curriculum guidelines and the academic discipline behind Life Environmental Studies classes. After that, once students have learned the class planning method points, they will carry out mock classes they have planned. The week after the mock classes are conducted, students will reflect and become familiar with perspectives regarding class improvement.
1 | オリエンテーション:生活科のイメージ |
2 | 学習指導要領における生活科の目標と内容、全体構造の理解 |
3 | 生活科授業をどう評価するか |
4 | 生活科の背景となる学問領域と教材研究 |
5 | 学習者の実態を視野に入れた授業づくりをどのように行えばよいか(オンライン) |
6 | 指導案作成の方法:目標・内容・方法・評価(オンライン) |
7 | 指導案作成と模擬授業(1)学校、家庭及び地域の生活に関する内容 |
8 | 前回の模擬授業のリフレクション |
9 | 指導案作成と模擬授業(2)身近な人々、社会及び自然と関わる活動に関する内容 |
10 | 前回の模擬授業のリフレクション |
11 | 指導案作成と模擬授業(3)自分自身の生活や成長に関する内容 |
12 | 前回の模擬授業のリフレクション |
13 | 生活科の授業改善とカリキュラム編成 |
14 | 生活科授業における情報機器の効果的な活用 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本科目では、実際に自分で調査などを行うことを求めるものになるため、授業時間外の学習時間は多くなることに留意すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内レポート(30%) 授業内レポート(30%) 授業内レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
授業の進行に伴って、オンライン利用での授業を数回予定している。詳細は事前に授業内で連絡する。
生活科における教育目標、育成を目指す資質・能力を理解し、学習指導要領に支援された生活科の学習内容について背景となる学問領域と関連させて理解を深めるとともに、さまざまな学習指導理論を踏まえて具体的な授業場面を想定した授業設計を行う方法を身に付ける。
Students will understand class objectives and content of elementary school Life Environmental studies classes, and become competent in arranging classes appropriate to various specific learning settings based on learning instruction theory.
前半は、学習指導要領に示された生活科の目標や内容、生活科の背景となる学問領域との関係を理解する。その後は、学習指導案作りのポイントを学んだ後、指導案を作成し模擬授業の取り組む。模擬授業を行った翌週はリフレクションを行い、授業改善のための視点を身につける。
In the first half of the class, students will understand the relationships between the class objectives and content laid out by the elementary school curriculum guidelines and the academic discipline behind Life Environmental Studies classes. After that, once students have learned the class planning method points, they will carry out mock classes they have planned. The week after the mock classes are conducted, students will reflect and become familiar with perspectives regarding class improvement.
1 | オリエンテーション:生活科のイメージ |
2 | 学習指導要領における生活科の目標と内容、全体構造の理解 |
3 | 生活科授業をどう評価するか |
4 | 生活科の背景となる学問領域と教材研究 |
5 | 学習者の実態を視野に入れた授業づくりをどのように行えばよいか(オンライン) |
6 | 指導案作成の方法:目標・内容・方法・評価(オンライン) |
7 | 指導案作成と模擬授業(1)学校、家庭及び地域の生活に関する内容 |
8 | 前回の模擬授業のリフレクション |
9 | 指導案作成と模擬授業(2)身近な人々、社会及び自然と関わる活動に関する内容 |
10 | 前回の模擬授業のリフレクション |
11 | 指導案作成と模擬授業(3)自分自身の生活や成長に関する内容 |
12 | 前回の模擬授業のリフレクション |
13 | 生活科の授業改善とカリキュラム編成 |
14 | 生活科授業における情報機器の効果的な活用 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本科目では、実際に自分で調査などを行うことを求めるものになるため、授業時間外の学習時間は多くなることに留意すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内レポート(30%) 授業内レポート(30%) 授業内レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
授業の進行に伴って、オンライン利用での授業を数回予定している。詳細は事前に授業内で連絡する。