日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Arts
Course Code AF177
Theme・Subtitle
Class Format Online (all classes are online)
Class Format (Supplementary Items) 発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201(池袋キャンパス)、N851(新座キャンパス)の利用可
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number EDU2700
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

1. Students will understand the education methods necessary to develop the qualities and abilities required of children in the future.
2. Students will understand teaching techniques that are suited to the goal of education.
3. Students will understand the basic information on how to make and use appropriate teaching materials to develop information literacy.

【Course Contents】

In this lecture, students will learn about the basic theories of teaching methods and techniques, and practical methods based on them. Moreover, students will examine the basic requirements for constructing a lesson such as teaching techniques and assessment. Besides, students will learn how to create and use lesson plans and teaching materials to develop information literacy.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション:教育方法学とは何か 
2 教育方法の基礎的理論と実践(1)生活綴方の歴史と現在
3 教育方法の基礎的理論と実践(2)百ます計算と基礎学力
4 教育方法の基礎的理論と実践(3)仮説実験授業と理科教育
5 教育方法の基礎的理論と実践(4)主体的・対話的で深い学び
6 授業を構成する基礎的な要件(1)目標
7 授業を構成する基礎的な要件(2)教材・学習課題
8 授業を構成する基礎的な要件(3)学習環境(学級・教室など)
9 授業を構成する基礎的な要件(4)技術(話し方と板書など)
10 授業を構成する基礎的な要件(5)評価
11 授業づくりの方法:学習指導案作成の方法
12 情報機器及び教材の活用(1)情報機器を活用した教材作成
13 情報機器及び教材の活用(2)教育データの利活用と個別最適な学び
14 まとめ 

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

事前にテキストや配布資料の指定範囲を事前によく読んだ上で、授業に参加すること(各回2時間程度)。授業後には指示する課題を行うこと(各回2時間程度)。また、レポート試験のための準備も必要となる。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 70
平常点 (In-class Points)30 授業内の課題とディスカッション(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 田中耕治 『時代を拓いた教師たち』 日本標準 2005 9784820802563

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 石井英真 『授業づくりの深め方:「よい授業」をデザインするための5つのツボ』 ミネルヴァ書房 2020 9784623087709
2 松下佳代 『対話型論証による学びのデザイン: 学校で身につけてほしいたった一つのこと』 勁草書房 2021 9784326251490
その他 (Others)
その他の参考書についても講義内で指示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

WiFi環境にあるPCやタブレット(スマートフォンでの接続は認められない)

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】