日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Arts
Course Code AF179
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number EDU2700
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Career guidance and counseling for students are closely linked in schools. Regarding the nature of this relationship, students will aim to fundamentally grasp the issue of student comprehension along with understanding the modernization of social and educational systems. Based on that, in addition to understanding the daily issues of career guidance and counseling, students will consider ways of handling these, and acquire practical methods for becoming teachers who can provide guidance with a long-term perspective.

【Course Contents】

From socialization problems to delinquency and problematic behavior, the range of counseling is broad. Among the history and present of educational issues, what practices have been thought of regarding how to handle career guidance and counseling? This class explores what student comprehension means to teachers who support those practices. By building on these things and identifying the characteristics of current educational issues and career guidance issues, students will think about those methods of guidance.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 生徒指導・進路指導とは何か
2 生徒指導・進路指導の現状と課題
3 生徒指導・進路指導の歴史(1):近代教育制度の成立と普及の中で
4 生徒指導・進路指導の歴史(2):戦後混乱期から高度経済成長期の中で
5 生徒指導・進路指導の歴史(3):少子化と高学歴社会の中で
6 生徒理解論(1):個性とは何か
7 生徒理解論(2):行動の理解・心の理解
8 生徒理解論(3):理解の方法について
9 現代日本の教育問題(1):体罰
10 現代日本の教育問題(2):いじめ・不登校
11 現代日本の教育問題(3):発達障害
12 進路指導と学歴問題
13 進路指導とキャリア教育
14 まとめと最終テスト

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 リアクションペーパー(60%)
最終テスト(Final Test)(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
必要な資料はGoogle Drive等で配布する予定である。

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】