日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AF179/AF179AF179 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
現代社会の児童生徒指導 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU2700 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The objective of this course is to develop a sociological understanding of the characteristics of the contemporary situations surrounding today’s children and youth and to enable students to discuss more effective approaches to student guidance and career counseling.
This course examines research findings on how contemporary issues concerning children and youth emerge within various social contexts. First, students will learn about the characteristics of social changes in late modernity, such as globalization and individualization. Second, the course will provide an overview of the developmental processes of children and youth, focusing on both individual and collective dimensions. Third, students will study the institutional characteristics and unique social functions of school education. Fourth, building on these discussions, the course will explore the social backgrounds of current educational issues and examine the approaches required to address these challenges. Each lecture corresponds to a specific chapter of the designated textbook.
1 | イントロダクション──児童生徒指導と現代の学校教育(1章) |
2 | 児童期・青年期の社会的心理的特徴と自己形成:現代的特徴に着目して(2章・3章) |
3 | 児童生徒理解の方法と教育相談(4章) |
4 | 教師・生徒関係の今日的特質(5章) |
5 | 学校という社会空間と生徒の社会化(6章) |
6 | 不登校問題と子どもの居場所(7章) |
7 | 児童虐待問題と教師の対応(8章) |
8 | いじめ問題と学校の責任(9章) |
9 | 非行問題の現在と「健全育成」(10章) |
10 | 社会的リテラシーや市民性をはぐくむ児童生徒指導の実践(11章) |
11 | 児童生徒理解と教師集団・教育行政による体制づくり(12章) |
12 | 学校・家庭の連携と児童生徒理解(13章) |
13 | NPO・地域社会とのネットワーキングと児童生徒への教育的支援(14章) |
14 | 現代社会の変容と児童生徒理解(15章) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本講義はテキストを指定し、その内容と対応するかたちで各回の講義を進めます。受講者のみなさんは、各回の講義に対応する章(授業計画に記載)をあらかじめ通読したうえで、講義に臨んでください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
講義後提出ミニレポート(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 古賀正義・山田哲也 | 『現代社会の児童生徒指導』 | 放送大学教育振興会 | 2017 | 9784595317002 |
積極的な参加を期待します。科目担当者の情報は https://www.soc.hit-u.ac.jp/teaching_staff/yamada.html をご覧ください。
本講義の目標は、今日の子ども・若者たちがおかれた現代的な状況の特質を社会学的な視座から理解し、より望ましい生徒指導・進路指導のあり方を論じることができるようになることである。
The objective of this course is to develop a sociological understanding of the characteristics of the contemporary situations surrounding today’s children and youth and to enable students to discuss more effective approaches to student guidance and career counseling.
この講義では、現代的な子ども・若者問題がどのような社会状況のなかで生じているのかを論じた諸研究の知見について学ぶ。第一に、グローバル化や個人化といった、後期近代における社会変動の特質について学ぶ。第二に、子ども・若者の発達のプロセスについて、個人的・集団的な次元のそれぞれについてその特徴を概観する。第三に、学校教育の制度的特質と独自の社会的機能について学ぶ。第四に、これまでの議論を踏まえつつ、今日的な教育問題がいかなる社会的な背景のもとで生じているのか、これらの問題に対してどのような対応が求められるのかについて学ぶ(各回の講義は指定テキストの各章と対応しています)
This course examines research findings on how contemporary issues concerning children and youth emerge within various social contexts. First, students will learn about the characteristics of social changes in late modernity, such as globalization and individualization. Second, the course will provide an overview of the developmental processes of children and youth, focusing on both individual and collective dimensions. Third, students will study the institutional characteristics and unique social functions of school education. Fourth, building on these discussions, the course will explore the social backgrounds of current educational issues and examine the approaches required to address these challenges. Each lecture corresponds to a specific chapter of the designated textbook.
1 | イントロダクション──児童生徒指導と現代の学校教育(1章) |
2 | 児童期・青年期の社会的心理的特徴と自己形成:現代的特徴に着目して(2章・3章) |
3 | 児童生徒理解の方法と教育相談(4章) |
4 | 教師・生徒関係の今日的特質(5章) |
5 | 学校という社会空間と生徒の社会化(6章) |
6 | 不登校問題と子どもの居場所(7章) |
7 | 児童虐待問題と教師の対応(8章) |
8 | いじめ問題と学校の責任(9章) |
9 | 非行問題の現在と「健全育成」(10章) |
10 | 社会的リテラシーや市民性をはぐくむ児童生徒指導の実践(11章) |
11 | 児童生徒理解と教師集団・教育行政による体制づくり(12章) |
12 | 学校・家庭の連携と児童生徒理解(13章) |
13 | NPO・地域社会とのネットワーキングと児童生徒への教育的支援(14章) |
14 | 現代社会の変容と児童生徒理解(15章) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本講義はテキストを指定し、その内容と対応するかたちで各回の講義を進めます。受講者のみなさんは、各回の講義に対応する章(授業計画に記載)をあらかじめ通読したうえで、講義に臨んでください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
講義後提出ミニレポート(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 古賀正義・山田哲也 | 『現代社会の児童生徒指導』 | 放送大学教育振興会 | 2017 | 9784595317002 |
積極的な参加を期待します。科目担当者の情報は https://www.soc.hit-u.ac.jp/teaching_staff/yamada.html をご覧ください。