日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AF184/AF184AF184 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201教室の利用可。 専用教室を利用しても良い。4339教室 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU3700 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
○○ |
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2019年度以降入学者のみ履修可 |
The purpose of this lecture is, first, to provide students with social, institutional, historical, and legal knowledge related to the teaching profession. Secondly, this course is designed to help each student develop a subjective awareness of the teaching profession. This lecture aims to help students deepen their professional understanding of the teaching profession, determine their own aptitude, and understand how the teaching profession can help them choose their own career path.
This lecture will prepare the participants to understand the social meanings of the teaching profession and school education, as well as the roles and qualities required of teachers in consideration of today's trends in education, their duties and obligations. In this lecture, group work and mock classes will be conducted to encourage students to continue to question the nature of the teaching profession.
1 | ガイダンス |
2 | 教員を学ぶ |
3 | 教師の歩み |
4 | 教員の身分 |
5 | 職務上の義務・身分上の義務 |
6 | 教員の仕事を捉えなおす |
7 | 学校内の同僚を知る |
8 | 不利益処分・教員の任用 |
9 | 研修と人事評価 |
10 | 教員免許状の制度 |
11 | チーム学校の多様な教職員 |
12 | 教員の働き方 |
13 | 教員免許をめぐる教育改革 |
14 | まとめと振り返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前にテキストの指定箇所を読み、関連事項について自分なりに調べてくること。
毎回の授業後には、授業内容を振り返るコメントを提出すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
課題レポート(40%) 毎回の授業へのコメントおよびワークシートの内容と提出状況(60%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 高橋陽一編 | 『チーム学校の教諭論』 | 武蔵野美術大学出版局 | 2021年 | 9784864631259 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 文部科学省 | 『小学校学習指導要領(平成29年告示)』 | 東洋館出版社 | 2018年 | 9784491034607 |
2 | 津田徹・広岡義之編著 | 『教職論』 | ミネルヴァ書房 | 2021 | 9784623089567 |
第1回目の講義で講義進行の詳細、各時間の参考文献、成績評価基準等を示すので、第1回の講義は必ず出席すること。
本講義は、教職に関する、一定の社会的・制度的・歴史的・法的知識を身につけ、またそれに対する主体的認識を養うことを目的とする。教職に関する専門的な理解を深めつつ、自らの適性を判断して、進路選択に資する教職のあり方について理解することを目指す。
The purpose of this lecture is, first, to provide students with social, institutional, historical, and legal knowledge related to the teaching profession. Secondly, this course is designed to help each student develop a subjective awareness of the teaching profession. This lecture aims to help students deepen their professional understanding of the teaching profession, determine their own aptitude, and understand how the teaching profession can help them choose their own career path.
教職および学校教育の社会的意義とともに、今日の教育の動向を踏まえて、教員に求められ役割や資質、職務内容や職務上の義務についても理解する。適宜グループワークや模擬授業などを行いながら、教職のあり方を問い続ける姿勢を作りたい。
This lecture will prepare the participants to understand the social meanings of the teaching profession and school education, as well as the roles and qualities required of teachers in consideration of today's trends in education, their duties and obligations. In this lecture, group work and mock classes will be conducted to encourage students to continue to question the nature of the teaching profession.
1 | ガイダンス |
2 | 教員を学ぶ |
3 | 教師の歩み |
4 | 教員の身分 |
5 | 職務上の義務・身分上の義務 |
6 | 教員の仕事を捉えなおす |
7 | 学校内の同僚を知る |
8 | 不利益処分・教員の任用 |
9 | 研修と人事評価 |
10 | 教員免許状の制度 |
11 | チーム学校の多様な教職員 |
12 | 教員の働き方 |
13 | 教員免許をめぐる教育改革 |
14 | まとめと振り返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前にテキストの指定箇所を読み、関連事項について自分なりに調べてくること。
毎回の授業後には、授業内容を振り返るコメントを提出すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
課題レポート(40%) 毎回の授業へのコメントおよびワークシートの内容と提出状況(60%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 高橋陽一編 | 『チーム学校の教諭論』 | 武蔵野美術大学出版局 | 2021年 | 9784864631259 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 文部科学省 | 『小学校学習指導要領(平成29年告示)』 | 東洋館出版社 | 2018年 | 9784491034607 |
2 | 津田徹・広岡義之編著 | 『教職論』 | ミネルヴァ書房 | 2021 | 9784623089567 |
第1回目の講義で講義進行の詳細、各時間の参考文献、成績評価基準等を示すので、第1回の講義は必ず出席すること。