日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AF207/AF207AF207 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
実技(体育・芸術)/Skills PracticeSkills Practice |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 , 火5/Tue.5, Tue.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU3720 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
先修科目あり。履修要項(学科・専修ごとの履修規定・カリキュラム)を参照すること。 |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2016年度以降入学者のみ履修可 |
In this class, while dealing with the types of exercise used in elementary schools, students will understand the contents and teaching methods of various sports events. Also, the class aims to help students learn instructional methods for physical education classes that improve pupils’ health and physical strength while familiarizing them with fun exercises appropriate for pupil growth and development.
Students will come to understand the physical education curriculum’s tenet of "through proper exercise experience and understanding of health and safety, ... develop basic qualities and the abilities to participate in enjoyable physical activity throughout their lives, maintain and improve their health and fitness and cultivate an appropriate attitude towards leading a pleasant and happy life" through practical experience. Also, adding to the basic principle of "promote healthy growth of pupils 'by considering physical and mental aspects in an integrated manner'," students will also become competent in preparation, teaching method techniques and knowledge of physical education classes while studying about “sportspersonship.” Basically, one or two sport(s) will be taken in every two periods of the class. Practical experiences including contents and practice methods concerning such sport(s) will also be taken in the classes. Also, there are some events that cannot be held at the Ikebukuro Campus that will be conducted at the Niiza Campus or using Rikkyo Elementary School facilities.
1 | 準備体操とストレッチング・アイスブレイク(鬼遊び) |
2 | 体つくり運動系(縄跳び・動きつくり・ボール遊び) |
3 | 運動遊び(一輪車・ジャグリング・バランスボール・ボルダリング)・器械運動系1(鉄棒) |
4 | 陸上競技系(かけっこ・リレー・ハードル走・跳躍) |
5 | 表現運動系(表現リズム遊び・フォークダンス) |
6 | ボール運動系室内ゴール型1(バスケットボール・ハンドボール) |
7 | ボール運動系室内ネット型1(プレルボール・バレーボール) |
8 | ボール運動系室内ネット型2(バドミントン・インディアカ・バドポン) |
9 | ボール運動系屋外ネット型(テニス)・屋外ゴール型(サッカー・フットサル) |
10 | ボール運動系室内ゴール型2(ユニホック・アルティメット・フラッグフットボール) |
11 | ボール運動系ベースボール型 |
12 | 器械運動系2(マット運動・跳び箱・組体操) |
13 | 水泳運動系1(ウォーター・エクササイズ・着衣泳) |
14 | 水泳運動系2(4泳法・水球) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業で扱う運動種目の内容やルールについて,各自が事前に予習してくること。また,毎回運動が出来る服装,靴に着替えて集合すること。施設は主にポール・ラッシュ・アスレチックセンターを利用する予定。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加態度(70%) それぞれの運動種目の理解(レポート)(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 文部科学省 | 『小学校学習指導要領解説 体育編』 | 東洋館出版社 | 2015 | 9784491031613 |
この授業では,小学校で実施する運動種目を扱いながら,それぞれの種目内容および教授法を理解する。また,児童の発育・発達に応じて,楽しく運動に親しみながら健康と体力の向上を目指した体育教育の指導法を学習することを目標とする。
In this class, while dealing with the types of exercise used in elementary schools, students will understand the contents and teaching methods of various sports events. Also, the class aims to help students learn instructional methods for physical education classes that improve pupils’ health and physical strength while familiarizing them with fun exercises appropriate for pupil growth and development.
体育指導要領の「適切な運動の経験と健康・安全についての理解を通して,生涯にわたって運動に親しむ資質や能力の基礎を育てるとともに健康の保持増進と体力の向上を図り,楽しく明るい生活を営む態度を育てる」ことを実技を通して理解する。また,「心と体を一体としてとらえて健全な成長を促す」という基本方針にくわえて「スポーツパーソンシップ」に関しても学習しながら体育授業の心構えと指導法の技術,知識を身につける。基本的には,2時限の授業で1〜2種目の運動種目を取り上げ,その種目の内容と練習方法を含めた教授法についての実技となる。また,池袋キャンパスで実施不可能な種目は,新座キャンパスや立教小学校の施設を利用して行う場合がある。
Students will come to understand the physical education curriculum’s tenet of "through proper exercise experience and understanding of health and safety, ... develop basic qualities and the abilities to participate in enjoyable physical activity throughout their lives, maintain and improve their health and fitness and cultivate an appropriate attitude towards leading a pleasant and happy life" through practical experience. Also, adding to the basic principle of "promote healthy growth of pupils 'by considering physical and mental aspects in an integrated manner'," students will also become competent in preparation, teaching method techniques and knowledge of physical education classes while studying about “sportspersonship.” Basically, one or two sport(s) will be taken in every two periods of the class. Practical experiences including contents and practice methods concerning such sport(s) will also be taken in the classes. Also, there are some events that cannot be held at the Ikebukuro Campus that will be conducted at the Niiza Campus or using Rikkyo Elementary School facilities.
1 | 準備体操とストレッチング・アイスブレイク(鬼遊び) |
2 | 体つくり運動系(縄跳び・動きつくり・ボール遊び) |
3 | 運動遊び(一輪車・ジャグリング・バランスボール・ボルダリング)・器械運動系1(鉄棒) |
4 | 陸上競技系(かけっこ・リレー・ハードル走・跳躍) |
5 | 表現運動系(表現リズム遊び・フォークダンス) |
6 | ボール運動系室内ゴール型1(バスケットボール・ハンドボール) |
7 | ボール運動系室内ネット型1(プレルボール・バレーボール) |
8 | ボール運動系室内ネット型2(バドミントン・インディアカ・バドポン) |
9 | ボール運動系屋外ネット型(テニス)・屋外ゴール型(サッカー・フットサル) |
10 | ボール運動系室内ゴール型2(ユニホック・アルティメット・フラッグフットボール) |
11 | ボール運動系ベースボール型 |
12 | 器械運動系2(マット運動・跳び箱・組体操) |
13 | 水泳運動系1(ウォーター・エクササイズ・着衣泳) |
14 | 水泳運動系2(4泳法・水球) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業で扱う運動種目の内容やルールについて,各自が事前に予習してくること。また,毎回運動が出来る服装,靴に着替えて集合すること。施設は主にポール・ラッシュ・アスレチックセンターを利用する予定。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加態度(70%) それぞれの運動種目の理解(レポート)(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 文部科学省 | 『小学校学習指導要領解説 体育編』 | 東洋館出版社 | 2015 | 9784491031613 |