日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Arts
Course Code AL113
Theme・Subtitle 陸前高田をグローバルに捉える
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Practical Training
Campus Ikebukuro
Semester Other
DayPeriod・Room
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Credits 2
Course Number ART1030
Language Others
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Understanding the ecological nature of an area in Japan and its human history, culture, and industry, and then redefining that area from a global perspective. Students will gain an experiential understanding of the issues and methods for building a sustainable society in line with the goals of the SDGs, while at the same time acquiring an ESD (environmental education) perspective.

【Course Contents】

Using the Global Campus in Rikuzentakata City, Iwate Prefecture as a base, we will gain an understanding of the nature, history, culture, and industry of Rikuzentakata City, as well as the damage caused by the 2011 Great East Japan Earthquake and tsunami, uncover the region's advantages and challenges from a global perspective, interact with local people, and make proposals for creating a sustainable society in this region. We will also exchange views with local people and make proposals for the creation of a sustainable society in the region. At the same time, in conjunction with the students' Inquiry-Based Study class at Iwate Prefectural Takata High School, the program will support the high school students' regional development education and jointly present their Inquiry-Based Study. After a preliminary study with high school students, the participants will conduct a field survey for about 4 days and 3 nights, and make a presentation at the Global Campus on the last day of the program. After the field research, each individual will prepare a final report.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス:授業内容の説明、SDGsの趣旨と理念、ESDの意義、探究と調査の進め方について打合せ
2 合同レクチャー:「土地の価値の掘り起こし方」、環境調査と地域創生の方法と進め方
3 事前研究会(1)各グループでの事前調査の実施状況、進捗の報告
4 事前研究会(2)各グループでの事前調査の実施状況、進捗の報告、高田高校との調査連携、現地調査方法確認
5 現地調査(1)陸前高田市の自然・歴史・文化の調査とグローバルな視点からの地域理解についてのワークショップ
6 現地調査(2)陸前高田市の自然・歴史・文化の調査とグローバルな視点からの地域理解についてのワークショップ
7 現地調査(3)陸前高田市の自然・歴史・文化の調査とグローバルな視点からの地域理解についてのワークショップ
8 現地調査(4)地域調査
9 現地調査(5)地域調査
10 現地調査(6)調査の検討、グローバルな視点からの講演とそれをテーマにした哲学対話
11 現地調査(7)調査の検討と事業案の作成、発表の準備
12 現地調査(8)調査の検討と事業案の作成、発表の準備
13 現地調査(9)調査報告、高田高校生徒との合同発表会
14 ふりかえりとまとめ:成果報告会、講評、レポート提出

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

事前調査は、各自が文献・ホームページなどにあたりながら進め、現地調査に必要なアポイントメントを取っておく。
事前のインタビューなどは、高田高校の生徒と共同して、オンラインなどを利用しながら実施する。現地調査後、成果をまとめて報告するとともに、レポートを作成する。テキストと参考文献を十分に参照すること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 フィールドワークへの参加と取り組み(50%)
事前研究会・事後報告会への参加と報告内容(30%)
最終レポート(Final Report)(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 小熊英二 『地域をまわって考えたこと』 東京書籍 2019
2 星野道夫 『旅をする木』 文春文庫 1999 4167515024

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 Think the Earth 『未来を変える目標 SDGsアイデアブック』 紀伊國屋書店 2018 4877385134
2 足立倫行 『イワナ棲む山里 奥只見物語』 世界文化社 2021 4418212221
3 阿部治・増田直広 『ESDの地域創生力と自然学校-持続可能な地域をつくる人を育てる』 ナカニシヤ書店 2020 4779514592
4 河野哲也 『問う方法・考える方法』 ちくまプリマー新書 2021 9784480683953

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

高田高校の生徒さんたちと一緒に、陸前高田に関わるSDGsの調査と提案をしながら、高校生の地域創生教育を支援し指導するという教育を学ぶ教育です。地域の人々と連携しながら学ぶ姿勢が求められます。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

高田高校の生徒たちとはオンラインで共同作業するため、PCないPadを用意しておくこと。

【その他 / Others】

ガイダンスの開催日程と場所は、後日HPと掲示にて発表。その後のスケジュールもCanvas LMSなどを通じて通知するので、チェックを怠らないこと。ガイダンスに来られない学生は、河野(tetsuyakono@rikkyo.ac.jp)にメールで問い合わせること。
学内補助を使用した場合に、現地調査で学生一人が負担する金額の目安:2万5千円〜3万円程度(交通費、滞在費、雑費、保険代などを含む。)

【注意事項 / Notice】