日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AL151/AL151AL151 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
環境思想 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ART1813 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The aim of this course is to provide students the basics of environmental thought through the study of great (mostly French and Western) authors from the past and today. The appropriate academic vocabulary will be taught in the process. French concepts, the history of the matter, and its methodology will be introduced.
This course is aimed at those who want to discover with serious interest - or upgrade their knowledge of - environmental thought on an anthropological basis. Don’t take it if you expect an English discussion class, which it is not.
This course will alternate history, theory and practical cases. A strong historical and academic base will be provided while delving into more contemporary approaches (i.e. political, ecological, urbanistic or philosophical). Quiz and videos will be used too.
1 | この講義への序論:用語・内容・進み方 Introduction to this course: terminology, content, and organization. |
2 | 第一部:ヨーロッパの環境思想史、空間と時。第一章:環境思想史(1/4) Ist Part: History of European environment thought, Space and time; Chapter 1: History of environmental thought (1/4) |
3 | 環境思想史(2/4) History of environmental thought(2/4) |
4 | 環境思想史(3/4) History of environmental thought (3/4) |
5 | 環境思想史(4/4) History of environmental thought (4/4) |
6 | 第二章:空間と時(1/2) Chapter 2: Space and time (1/2) |
7 | 空間と時(2/2) Space and time (2/2) |
8 | 第二部:現代の概念と実践的なケース。第一章:博物館学と実践的なケース。I博物館学1 IInd Part: Contemporary concepts and practical cases: Chapter 1: Museology and concrete cases. I Museology 1 |
9 | II実践的なケース1:リョン:ゴールの首都から緑のヨーロッパの文化都市 II Concrete case 1: Lyon, from capital of the Gauls to green European cultural metropolis |
10 | III博物館学2 III Museology 2 |
11 | IVピ農民哲学者エール・ラビ IV Pierre Rabi, the philosopher-farmer. |
12 | V実践的ケース2:タラール:フランスのポスト産業的なベッドタウン。モスリンからピザとクスクスへ。 V Concrete case 2: Tarare, a French post-industrial bed-town, from mousseline to pizza and couscous |
13 | 第二章:パラダイム。I世界のパラダイム:グローバル主義など。 Chapter 2: Paradigms. I. The paradigms of the world: globalism etc. |
14 | II生存主義と崩壊学 II. Survivalism and collapsology |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
講義、購読と分析、クイズ、ビデオ、映像のコメント Lecture, explained reading, quiz, videos, iconographic documents explained. |
毎週、ノートの再読と前回の講座で提供された配布物の読み直しを行います。受講者の人数によっては、宿題を出すこともあります。
Every week, students will have to read their notes again and the articles provided during the previous course. Depending on the number of students, some homework might be asked.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 75 | |
平常点 (In-class Points) | 25 |
出席・参加・宿題(25%) |
備考 (Notes) | ||
「最終試験」は、学期末に対面(筆記)により実施します。 The "final test" is administered in person at the end of each semester. 授業態度は評価の一部となります(授業中の私語・睡眠・スマホの使用は、マイナス評価となります)。 Classroom attitude will be part of the evaluation (private conversation, sleeping, and use of smartphones during class will receive a negative grade). なお、3/4以上の出席をしていない場合は、成績評価の対象としません。 Please note that if a student does not attend at least 3/4 of the classes, he/she will not be graded. |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 松野 弘 | 『環境思想とは何か―環境主義からエコロジズムへ』 | ちくま書房 | 2009/12/10 | 9784480065193 |
その他 (Others) | |||||
プリントも配布される。 Handouts will be distributed too. |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Attfield, Robin | Environmental Thought: A Short History | Polity | 2021/3/16 | 1509536655 |
2 | Rabhi, Pierre | The Power of Restraint English edition | Actes Sud | 2018/3/19 | 9782330081263 |
3 | De Steiguer, Joseph Edward | The Origins of Modern Environmental Thought | Univ of Arizona Press | 2006/7/31 | 9780816524617 |
4 | Hay, Peter | Main Currents in Western Environmental Thought | Indiana Univ Press | 2002/2/1 | 9780253215116 |
5 | 尾関 周二 (編集), 環境思想・教育研究会 (編集) | 『「環境を守る」とはどういうことか 環境思想入門』 | 岩波書店 | 2016/11/17 | 9784002709604 |
6 | ロベール ドロール (著), フランソワ ワルテール (著) | 『環境の歴史―ヨーロッパ、原初から現代まで』 | みすず書房 | 2007/1/11 | 9784622072645 |
その他 (Others) | |||||
授業中に、学生の参加・努力は評価の一部となります。寝たり、スマホでチャットしたりしてはいけません。 Effort in class is part of the grading. No sleeping and no private chat with the smartphones. |
日本語と英語で朗読できること。(フランス語の基礎も望ましいが必修ではない)
他の学生が本授業を取っても、取らなくても、受講できること。
Being able to read in Japanese and English loud. (Some knowledge of the French language would be highly appreciated, but is not mandatory)
Being able to follow a class whether or not there are other students attending the class.
本・プリントを忘れないように。/ Don't forget your documents.
ーこの科目は「英語に関連する科目」です。使用語は英語ではありませんが、英語のテキストやデータベースを用いて授業を行うバイリンガルの設定となっています。使用する資料等については上記の「テキスト」「参考文献」の欄で確認してください。
―教師のサイト The teacher's site: https://iatj.wordpress.com/
―環境思想委員会 The Committee of Environmental thought (ComET): http://environmentalthought.com/
この講義の目標は、過去と現代の偉大な(主にフランスと西洋の)作家の研究を通して、環境思想の基礎を与えることである。その過程で適切なアカデミック的な語彙は教えられる。フランスの概念・科目の歴史・方法論は紹介させる。
この講義は、人類学を基礎とした環境思想に真剣に興味をもって発見したい人、あるいは知識をアップグレードしたい人を対象にしている。英語のディスカッションの授業を期待している人は受講しないほうがいい。この講義は英語の授業と違うものなのである。
The aim of this course is to provide students the basics of environmental thought through the study of great (mostly French and Western) authors from the past and today. The appropriate academic vocabulary will be taught in the process. French concepts, the history of the matter, and its methodology will be introduced.
This course is aimed at those who want to discover with serious interest - or upgrade their knowledge of - environmental thought on an anthropological basis. Don’t take it if you expect an English discussion class, which it is not.
この講義では、歴史、理論、実践的な事例を交互に取り上げます。歴史的、学術的な基礎を固めつつ、より現代的なアプローチ(政治的、生態学的、都市学的、哲学的など)を掘り下げていきます。クイズもビデオも使用されます。
This course will alternate history, theory and practical cases. A strong historical and academic base will be provided while delving into more contemporary approaches (i.e. political, ecological, urbanistic or philosophical). Quiz and videos will be used too.
1 | この講義への序論:用語・内容・進み方 Introduction to this course: terminology, content, and organization. |
2 | 第一部:ヨーロッパの環境思想史、空間と時。第一章:環境思想史(1/4) Ist Part: History of European environment thought, Space and time; Chapter 1: History of environmental thought (1/4) |
3 | 環境思想史(2/4) History of environmental thought(2/4) |
4 | 環境思想史(3/4) History of environmental thought (3/4) |
5 | 環境思想史(4/4) History of environmental thought (4/4) |
6 | 第二章:空間と時(1/2) Chapter 2: Space and time (1/2) |
7 | 空間と時(2/2) Space and time (2/2) |
8 | 第二部:現代の概念と実践的なケース。第一章:博物館学と実践的なケース。I博物館学1 IInd Part: Contemporary concepts and practical cases: Chapter 1: Museology and concrete cases. I Museology 1 |
9 | II実践的なケース1:リョン:ゴールの首都から緑のヨーロッパの文化都市 II Concrete case 1: Lyon, from capital of the Gauls to green European cultural metropolis |
10 | III博物館学2 III Museology 2 |
11 | IVピ農民哲学者エール・ラビ IV Pierre Rabi, the philosopher-farmer. |
12 | V実践的ケース2:タラール:フランスのポスト産業的なベッドタウン。モスリンからピザとクスクスへ。 V Concrete case 2: Tarare, a French post-industrial bed-town, from mousseline to pizza and couscous |
13 | 第二章:パラダイム。I世界のパラダイム:グローバル主義など。 Chapter 2: Paradigms. I. The paradigms of the world: globalism etc. |
14 | II生存主義と崩壊学 II. Survivalism and collapsology |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
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講義、購読と分析、クイズ、ビデオ、映像のコメント Lecture, explained reading, quiz, videos, iconographic documents explained. |
毎週、ノートの再読と前回の講座で提供された配布物の読み直しを行います。受講者の人数によっては、宿題を出すこともあります。
Every week, students will have to read their notes again and the articles provided during the previous course. Depending on the number of students, some homework might be asked.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 75 | |
平常点 (In-class Points) | 25 |
出席・参加・宿題(25%) |
備考 (Notes) | ||
「最終試験」は、学期末に対面(筆記)により実施します。 The "final test" is administered in person at the end of each semester. 授業態度は評価の一部となります(授業中の私語・睡眠・スマホの使用は、マイナス評価となります)。 Classroom attitude will be part of the evaluation (private conversation, sleeping, and use of smartphones during class will receive a negative grade). なお、3/4以上の出席をしていない場合は、成績評価の対象としません。 Please note that if a student does not attend at least 3/4 of the classes, he/she will not be graded. |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 松野 弘 | 『環境思想とは何か―環境主義からエコロジズムへ』 | ちくま書房 | 2009/12/10 | 9784480065193 |
その他 (Others) | |||||
プリントも配布される。 Handouts will be distributed too. |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | Attfield, Robin | Environmental Thought: A Short History | Polity | 2021/3/16 | 1509536655 |
2 | Rabhi, Pierre | The Power of Restraint English edition | Actes Sud | 2018/3/19 | 9782330081263 |
3 | De Steiguer, Joseph Edward | The Origins of Modern Environmental Thought | Univ of Arizona Press | 2006/7/31 | 9780816524617 |
4 | Hay, Peter | Main Currents in Western Environmental Thought | Indiana Univ Press | 2002/2/1 | 9780253215116 |
5 | 尾関 周二 (編集), 環境思想・教育研究会 (編集) | 『「環境を守る」とはどういうことか 環境思想入門』 | 岩波書店 | 2016/11/17 | 9784002709604 |
6 | ロベール ドロール (著), フランソワ ワルテール (著) | 『環境の歴史―ヨーロッパ、原初から現代まで』 | みすず書房 | 2007/1/11 | 9784622072645 |
その他 (Others) | |||||
授業中に、学生の参加・努力は評価の一部となります。寝たり、スマホでチャットしたりしてはいけません。 Effort in class is part of the grading. No sleeping and no private chat with the smartphones. |
日本語と英語で朗読できること。(フランス語の基礎も望ましいが必修ではない)
他の学生が本授業を取っても、取らなくても、受講できること。
Being able to read in Japanese and English loud. (Some knowledge of the French language would be highly appreciated, but is not mandatory)
Being able to follow a class whether or not there are other students attending the class.
本・プリントを忘れないように。/ Don't forget your documents.
ーこの科目は「英語に関連する科目」です。使用語は英語ではありませんが、英語のテキストやデータベースを用いて授業を行うバイリンガルの設定となっています。使用する資料等については上記の「テキスト」「参考文献」の欄で確認してください。
―教師のサイト The teacher's site: https://iatj.wordpress.com/
―環境思想委員会 The Committee of Environmental thought (ComET): http://environmentalthought.com/