日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AL220/AL220AL220 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
災厄と近現代日本演劇 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ART1300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:250人/ Capacity:250) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
日本文学専修3,4年次および文芸思想専修3,4年次生は抽選登録不可。科目コードAL233を履修登録すること。 |
Learn how theater has functioned in a world hit by disaster. The course mainly focuses on modern and contemporary Japanese theater, and learns about its place in cultural history.
Up until now, the world has been hit by various disasters, but how have theaters managed to hold performances and perform works? We will look at the relationship between disasters and theater, covering everything from Kabuki and emerging theater from the Meiji era to contemporary theater, as well as commercial theater and musicals. We would like to take this as an opportunity to examine the relationship between the COVID-19 pandemic and the performing arts since 2020, which we have faced as parties involved.
1 | ガイダンス |
2 | 明治期の「お染風」 |
3 | 大正期のスペインかぜ |
4 | 関東大震災① |
5 | 関東大震災② |
6 | アジア・太平洋戦争① |
7 | アジア・太平洋戦争② |
8 | 東日本大震災① |
9 | 東日本大震災② |
10 | 東日本大震災③ |
11 | 新型コロナウイルス感染症① |
12 | 新型コロナウイルス感染症② |
13 | 新型コロナウイルス感染症③ |
14 | 教場試験 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業テーマに関わる演劇や映画、文学作品、美術館・博物館等の展覧会等を紹介するので、実際にそれらを鑑賞すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
リアクションペーパー(30%) |
備考 (Notes) | ||
全14回の内、10回以上の出席がない場合、成績評価の対象外とする。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特定のテキスト(教科書)は使用せず、毎回の授業で必要に応じてレジュメを配付する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 後藤隆基 | 『ロスト・イン・パンデミック』 | 春陽堂書店 | 2021 | 9784394190226 |
2 | 国際演劇評論家協会日本センター | 『「轟音の残響」から』 | 晩成書房 | 2016 | 4893804626 |
その他 (Others) | |||||
教室で適宜アナウンスする |
災厄に見舞われた世界のなかで、演劇がいかに機能してきたのかを学ぶ。主に近現代日本演劇を対象とし、文化史におけるその位置づけについて学ぶ。
Learn how theater has functioned in a world hit by disaster. The course mainly focuses on modern and contemporary Japanese theater, and learns about its place in cultural history.
これまで、世界はさまざまな災厄に見舞われてきたが、劇場はどのように興行をおこない、作品を上演してきたのか。歌舞伎や明治以降の新興演劇から現代演劇まで、商業演劇やミュージカルなども取り上げ、各時代の災厄と演劇の関係について考える。私たちが当事者として直面した、2020年以降のコロナ禍と舞台芸術の影響関係についても検証する機会としたい。
Up until now, the world has been hit by various disasters, but how have theaters managed to hold performances and perform works? We will look at the relationship between disasters and theater, covering everything from Kabuki and emerging theater from the Meiji era to contemporary theater, as well as commercial theater and musicals. We would like to take this as an opportunity to examine the relationship between the COVID-19 pandemic and the performing arts since 2020, which we have faced as parties involved.
1 | ガイダンス |
2 | 明治期の「お染風」 |
3 | 大正期のスペインかぜ |
4 | 関東大震災① |
5 | 関東大震災② |
6 | アジア・太平洋戦争① |
7 | アジア・太平洋戦争② |
8 | 東日本大震災① |
9 | 東日本大震災② |
10 | 東日本大震災③ |
11 | 新型コロナウイルス感染症① |
12 | 新型コロナウイルス感染症② |
13 | 新型コロナウイルス感染症③ |
14 | 教場試験 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業テーマに関わる演劇や映画、文学作品、美術館・博物館等の展覧会等を紹介するので、実際にそれらを鑑賞すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
リアクションペーパー(30%) |
備考 (Notes) | ||
全14回の内、10回以上の出席がない場合、成績評価の対象外とする。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特定のテキスト(教科書)は使用せず、毎回の授業で必要に応じてレジュメを配付する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 後藤隆基 | 『ロスト・イン・パンデミック』 | 春陽堂書店 | 2021 | 9784394190226 |
2 | 国際演劇評論家協会日本センター | 『「轟音の残響」から』 | 晩成書房 | 2016 | 4893804626 |
その他 (Others) | |||||
教室で適宜アナウンスする |