日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AL224/AL224AL224 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3/Wed.3 Wed.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ART1500 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this course, we will try to clarify what kind of study history is, using traditions from ancient times to modern times as historical materials, and to bring out the historical image behind it. The goal is not to be biased toward the historical image of the nation as has been studied in high school, but to understand the lives and beliefs of the people who lived in the region.
In this class, we will look at the "general history" of the history of Japan thought using the legend of Urashima Taro as a material. The old tale of Urashima Taro, which everyone knows today, is actually based on an ancient tradition established in the Nara period, and has been handed down to the present day to reflect that era in the Middle Ages and the early modern period. The ancient Urashima tradition was a story of Shinsen thought, but the content changed with the changes in the history of Japan from the Middle Ages to the early modern period to the modern era, and it changed to a story that we know someday. On the other hand, the Hagoromo tradition, which was established together with the Urashimako tradition, is a story closely related to the Tanabata tradition, but it was also established in ancient times under the influence of Chinese narratives, but unlike the Urashimako tradition, it does not spread throughout Japan.
The purpose of this lecture is to examine the history of thought in Japan from a historical perspective and understand the methodology of how the ancient Urashimako tradition and the Hagoromo tradition were established, how they changed through ancient and medieval times to the early modern period, and how they have been passed down to the present day.
1 | 日本思想史の研究の意義―浦島説話の展開から日本思想史を読み解く |
2 | 現代の浦島物語―さまざまな浦島説話 |
3 | 『日本書紀』の浦嶋子説話の成立 |
4 | 『丹後国風土記』の浦嶋子説話 |
5 | 『万葉集』の浦嶋子説話 |
6 | 浦嶋子説話の源流―中国・朝鮮半島の説話との比較 |
7 | 平安時代の浦嶋子説話―『浦島子伝』の成立と伝承 |
8 | 中世の浦島説話の成立―『御伽草子』の成立 |
9 | 近世の浦島説話の展開①―浦島寺の成立 |
10 | 近世の浦島説話の展開②―近世文学の浦島物語の成立 |
11 | その後の浦島物語―近代から現代へ |
12 | 羽衣伝承の成立―古代の羽衣伝承の成立から在地化へ |
13 | 東アジアの羽衣伝承謡曲や民話の羽衣伝承の成立 |
14 | 浦島説話と羽衣伝承の比較―伝承と地域史的研究の重要性 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習:授業の事前に参考書の該当箇所を読んでおくと,より理解が深まる。
復習:授業内でわからなかったところは、必ず調べ直すこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
レポート(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 三舟隆之 | 『浦島太郎の日本史』 | 吉川弘文館 | 2009 | 9784642056854 |
この授業科目は歴史学がどのような学問であるのか,古代から近代までの伝承を史料として,その背景にある歴史像を浮かび上がらせることを試みる。今まで高校などで学習してきたような国家の歴史像に偏るのではなく,地域に生きた民衆の生活と信仰について理解するのが目標である。
In this course, we will try to clarify what kind of study history is, using traditions from ancient times to modern times as historical materials, and to bring out the historical image behind it. The goal is not to be biased toward the historical image of the nation as has been studied in high school, but to understand the lives and beliefs of the people who lived in the region.
この授業は、浦島太郎伝説を素材にして日本思想史の「通史」をみていく。現在誰もが知っている浦島太郎の昔話は,実は奈良時代に成立した古代伝承をもとにして,さらに中世・近世にその時代を反映して現在まで伝承された物語である。古代の浦島伝承は神仙思想の物語であったが,それが中世・近世・近代と日本の歴史の変化に伴い内容も変化し,いつの時代か我々が知っている物語に変化する。一方浦島子伝承と一緒に成立した羽衣伝承は、七夕伝承と密接な関係を持つ説話であるが、これも同様に中国の説話の影響を受けて古代に成立していながら、浦島子伝承とは異なり日本各地には展開しない。
この講義では古代の浦島子伝承と羽衣伝承がどのように成立し,それが古代・中世を経て近世までどのように変化し、それが現代に語り継がれていくか,日本の思想史として通史的に考察し、歴史学的な方法論を理解することを目的とする。
In this class, we will look at the "general history" of the history of Japan thought using the legend of Urashima Taro as a material. The old tale of Urashima Taro, which everyone knows today, is actually based on an ancient tradition established in the Nara period, and has been handed down to the present day to reflect that era in the Middle Ages and the early modern period. The ancient Urashima tradition was a story of Shinsen thought, but the content changed with the changes in the history of Japan from the Middle Ages to the early modern period to the modern era, and it changed to a story that we know someday. On the other hand, the Hagoromo tradition, which was established together with the Urashimako tradition, is a story closely related to the Tanabata tradition, but it was also established in ancient times under the influence of Chinese narratives, but unlike the Urashimako tradition, it does not spread throughout Japan.
The purpose of this lecture is to examine the history of thought in Japan from a historical perspective and understand the methodology of how the ancient Urashimako tradition and the Hagoromo tradition were established, how they changed through ancient and medieval times to the early modern period, and how they have been passed down to the present day.
1 | 日本思想史の研究の意義―浦島説話の展開から日本思想史を読み解く |
2 | 現代の浦島物語―さまざまな浦島説話 |
3 | 『日本書紀』の浦嶋子説話の成立 |
4 | 『丹後国風土記』の浦嶋子説話 |
5 | 『万葉集』の浦嶋子説話 |
6 | 浦嶋子説話の源流―中国・朝鮮半島の説話との比較 |
7 | 平安時代の浦嶋子説話―『浦島子伝』の成立と伝承 |
8 | 中世の浦島説話の成立―『御伽草子』の成立 |
9 | 近世の浦島説話の展開①―浦島寺の成立 |
10 | 近世の浦島説話の展開②―近世文学の浦島物語の成立 |
11 | その後の浦島物語―近代から現代へ |
12 | 羽衣伝承の成立―古代の羽衣伝承の成立から在地化へ |
13 | 東アジアの羽衣伝承謡曲や民話の羽衣伝承の成立 |
14 | 浦島説話と羽衣伝承の比較―伝承と地域史的研究の重要性 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習:授業の事前に参考書の該当箇所を読んでおくと,より理解が深まる。
復習:授業内でわからなかったところは、必ず調べ直すこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
レポート(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 三舟隆之 | 『浦島太郎の日本史』 | 吉川弘文館 | 2009 | 9784642056854 |