日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AL225/AL225AL225 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
近現代日本史のなかの「わたし」の変化 How has ‘I’ been perceived in the modern history of Japan? |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木1/Thu.1 Thu.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ART1500 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course aims to learn the significance of, method of, limit of history by examining problems and conflicts among the modern history of Japan.
This class will give an overview of Japanese history from the establishment of the Meiji government to the present day. This year, the course will focus on the theme of "I" and the changes in terms that broadly refer to people living in a country, such as "national," "people," and "citizens," as well as to terms that refer to individual people, such as "life," "self," and "individuals," while learning about who has continued to form Japan and what "I" means to live in that country.
1 | はじめに:歴史とは何か 「日本」とは何か |
2 | 尊皇攘夷と明治維新:「一君万民」の国家建設 |
3 | 啓蒙思想と自由民権運動:「一身」と「一国」の自由独立 |
4 | 明治憲法と対外戦争:「人生」は国のためにあるのか |
5 | 国家事業と反対運動:「煩悶青年」の未来や如何に |
6 | 好景気と都市化:「自己」の確立から「民衆」へ |
7 | 社会運動と普通選挙:「無産階級」の解放 |
8 | 不景気と軍国化:「大衆」の声と「民族」の称揚 |
9 | 戦争と翼賛体制:求められる「皇民」としての務め |
10 | 敗戦と被占領:「民主」日本へ |
11 | 日米安保とベトナム戦争:声なき声が「市民」となる |
12 | 高度経済成長と社会福祉:「労働者」と「消費者」の分裂 |
13 | 環境破壊と政策的対応:「市民」から「人間」へ |
14 | グローバル社会と国家:「アカウント」化する個人 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・受講者から提出された疑問点、論点、関心に即して適宜授業時間外の学習支援を行います。
・授業内で紹介された文献、扱った人物や事象についての本を、一冊でもよいのでぜひお読み下さい。
・その他、必要に応じて授業内でご案内します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特になし |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内でご案内します |
日本の近現代史上に表れる問題や葛藤を知ることを通じて、歴史を尋ねることの意義、その方法、その限界を学ぶことです。
This course aims to learn the significance of, method of, limit of history by examining problems and conflicts among the modern history of Japan.
この授業では、明治政府の成立から現代までの日本史を概観していきます。今回は「わたし」をテーマに、「国民」「民衆」「市民」など、国に生きる人々をひろく指す言葉や、「人生」「自己」「個人」など、個々の人を指す言葉の変化に注目しながら、誰がどのように日本という国を形成し続けてきたのか、その国に生きる「わたし」とはなにか、ということを、近現代日本史を通して学びます。
This class will give an overview of Japanese history from the establishment of the Meiji government to the present day. This year, the course will focus on the theme of "I" and the changes in terms that broadly refer to people living in a country, such as "national," "people," and "citizens," as well as to terms that refer to individual people, such as "life," "self," and "individuals," while learning about who has continued to form Japan and what "I" means to live in that country.
1 | はじめに:歴史とは何か 「日本」とは何か |
2 | 尊皇攘夷と明治維新:「一君万民」の国家建設 |
3 | 啓蒙思想と自由民権運動:「一身」と「一国」の自由独立 |
4 | 明治憲法と対外戦争:「人生」は国のためにあるのか |
5 | 国家事業と反対運動:「煩悶青年」の未来や如何に |
6 | 好景気と都市化:「自己」の確立から「民衆」へ |
7 | 社会運動と普通選挙:「無産階級」の解放 |
8 | 不景気と軍国化:「大衆」の声と「民族」の称揚 |
9 | 戦争と翼賛体制:求められる「皇民」としての務め |
10 | 敗戦と被占領:「民主」日本へ |
11 | 日米安保とベトナム戦争:声なき声が「市民」となる |
12 | 高度経済成長と社会福祉:「労働者」と「消費者」の分裂 |
13 | 環境破壊と政策的対応:「市民」から「人間」へ |
14 | グローバル社会と国家:「アカウント」化する個人 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・受講者から提出された疑問点、論点、関心に即して適宜授業時間外の学習支援を行います。
・授業内で紹介された文献、扱った人物や事象についての本を、一冊でもよいのでぜひお読み下さい。
・その他、必要に応じて授業内でご案内します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特になし |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内でご案内します |