日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AL228/AL228AL228 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ART1700 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
To deepen understanding of family education and acquire knowledge of its historical transition. To be able to understand and examine family education in relation to school and social education. To be able to understand the challenges of modern family education. In addition, to understand and analyze the conditions to revitalize and create a local community through cooperation of families and schools with local organizations and institutions from an educational perspective, while recognizing it as a social issue of modern Japan through case studies.
In order to understand the concept of family education, we will first study the historical transition of the role placed on home and family under the change in society. We will also cover the related policies, systematically viewing family education in relation to school and social education, and clarify how the family and school are related to the local community from the community education perspective. In addition, we will consider the issues of modern family education, considering the diversity of family and lifestyle, as well as gender perspectives.
1 | 家族・家庭の概念 |
2 | 子育て環境の歴史的変遷 |
3 | 現代までの家族観と家庭教育の変化 |
4 | 子育て・教育環境の動向 |
5 | 家庭教育・子育て支援関連施策 |
6 | 家族の役割 |
7 | 地域における子育て支援 |
8 | 世代間交流の現状と可能性 |
9 | ジェンダーと家庭教育 |
10 | 地域福祉と家庭教育 |
11 | ワーク・ライフ・バランスと家庭教育 |
12 | 家庭教育・子育てをめぐる課題と支援 |
13 | 家庭・学校・地域社会のネットワーク |
14 | まとめと振り返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・講義後に配布したプリントを見直し、指示された参考文献に目を通す。
・関連するニュースや時事問題に関心を持ち、疑問点等自ら調べ見聞を深める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 90 | |
平常点 (In-class Points) | 10 |
リアクションペーパー(10%) |
備考 (Notes) | ||
5回以上の欠席をした場合は、成績評価をしません。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 望月雅和 編著 | 『子育てとケアの原理(新版)』 | 北樹出版 | 2022 | 9784779306884 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で、適宜参考文献を紹介する。 |
家庭教育の理解を深め歴史的変遷の知識を身につける。学校教育や社会教育との関連から家庭教育を捉え考察できる。現代における家庭教育の課題を理解できるようになる。さらに、家庭と学校が地域住民の諸組織や機関との連携協力により、地域社会を教育の視点から再生・創造させるための条件について、具体的な事例をとおして、現代日本の教育課題として把握・分析する力量をつける。
To deepen understanding of family education and acquire knowledge of its historical transition. To be able to understand and examine family education in relation to school and social education. To be able to understand the challenges of modern family education. In addition, to understand and analyze the conditions to revitalize and create a local community through cooperation of families and schools with local organizations and institutions from an educational perspective, while recognizing it as a social issue of modern Japan through case studies.
家庭教育の概念を理解していくために、まず社会変化に伴う家庭や家族の役割について歴史的変遷を学んでいく。関連施策にも触れ、学校教育や社会教育との関連の中での家庭教育を体系的に捉えて、家庭と学校が、地域コミュニティと、どのように関連しているかを地域教育の視点からも明らかにしていく。さらに、現代における家庭教育の課題について家族形態・生活の多様性やジェンダー視点もふまえながら考えていく。
In order to understand the concept of family education, we will first study the historical transition of the role placed on home and family under the change in society. We will also cover the related policies, systematically viewing family education in relation to school and social education, and clarify how the family and school are related to the local community from the community education perspective. In addition, we will consider the issues of modern family education, considering the diversity of family and lifestyle, as well as gender perspectives.
1 | 家族・家庭の概念 |
2 | 子育て環境の歴史的変遷 |
3 | 現代までの家族観と家庭教育の変化 |
4 | 子育て・教育環境の動向 |
5 | 家庭教育・子育て支援関連施策 |
6 | 家族の役割 |
7 | 地域における子育て支援 |
8 | 世代間交流の現状と可能性 |
9 | ジェンダーと家庭教育 |
10 | 地域福祉と家庭教育 |
11 | ワーク・ライフ・バランスと家庭教育 |
12 | 家庭教育・子育てをめぐる課題と支援 |
13 | 家庭・学校・地域社会のネットワーク |
14 | まとめと振り返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・講義後に配布したプリントを見直し、指示された参考文献に目を通す。
・関連するニュースや時事問題に関心を持ち、疑問点等自ら調べ見聞を深める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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筆記試験 (Written Exam) | 90 | |
平常点 (In-class Points) | 10 |
リアクションペーパー(10%) |
備考 (Notes) | ||
5回以上の欠席をした場合は、成績評価をしません。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 望月雅和 編著 | 『子育てとケアの原理(新版)』 | 北樹出版 | 2022 | 9784779306884 |
その他 (Others) | |||||
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授業内で、適宜参考文献を紹介する。 |