日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Arts
Course Code AL229
Theme・Subtitle 障害のある場合の教育と福祉
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.2
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Credits 2
Course Number ART1700
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

(1) To acquire basic knowledge and concepts regarding the rights of person with disabilities.
(2) To acquire basic knowledge and concepts that constitute the theories and practices of education and welfare.
(3) To construct own questions about human beings and society from the perspective of children and youth with disabilities, and develop an attitude to continue to confront these questions.

【Course Contents】

The purpose of this lecture is to discuss issues of education and welfare with children and youth with disabilities. We discuss what it means to be an adult and to live with a disability from the perspective of the children and youth. Using practical records and video materials, we learn about specific difficulties and special needs of children and youth with disabilities, and consider how education and welfare should correspond to their special needs.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンスとイントロダクション;障害のある子ども・青年に学ぶ
2 障害とはなにか?(1)教育実践の視点から
3 障害とはなにか?(2)人権保障の視点から
4 障害のある子ども・青年に合った学びをつくり、文化を手渡す
5 障害のある子ども・青年のねがいに応える生活をつくる
6 障害のある人たちに合った労働と生活をつくる
7 インクルーシブな学校と教室をつくる
8 障害のある人たちのセクシャリティと性教育
9 映像から学ぶ
10 当事者に学ぶ、当事者とともに学ぶ(ゲストスピーカーによる授業)
11 「この子らを世の光に」
12 本人と家族のノーマライゼーション
13 「私たち抜きに、私たちのことを決めない」
14 総括とふりかえり

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業前日までにレジュメと資料のデータを配信しますので、事前に目を通しておいてください。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 80
平常点 (In-class Points)20 リアクションペーパー(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
テキストはとくに指定はありません。授業中に適宜、紹介していきます。

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

授業計画に記したテーマを扱いますが、受講生のみなさんの問題関心に即して、授業の内容と進度を変更する場合があります。

【注意事項 / Notice】