日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AL234/AL234AL234 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水1/Wed.1 Wed.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ART1200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:200人/ Capacity:200) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The aim of this course is to understand the relationship between music and sensation by knowing the property of sound as a physical phenomenon, the property of ear as a sense, and the property of music as an art.
In this course are discussed psychology of hearing, perception of sound, and design practice of sound in new media, examining various examples in contemporary culture.
1 | 五感のなかの聴覚 |
2 | 眼と耳 |
3 | ラオコーン問題(レッシング) |
4 | 声の文化と文字の文化(オング) |
5 | 音の認知 |
6 | 聴覚的空間(カーペンター=マクルーハン) |
7 | 錯覚(イリュージョン) |
8 | マルチモーダル認知 |
9 | 視聴覚統合錯覚 |
10 | ニューメディアと音・音楽 |
11 | コンピュータ音楽とゲーム音楽 |
12 | ダイエジェティックサウンド |
13 | エピステミックサウンド |
14 | 音楽ゲーム(音ゲー) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
なし/None
この授業の目標は、物理的現象としての音の特性、感官としての耳の特性、芸術としての音楽の特性を知ることで、音・音楽と感覚の関係を理解することにある。
The aim of this course is to understand the relationship between music and sensation by knowing the property of sound as a physical phenomenon, the property of ear as a sense, and the property of music as an art.
この授業は、現代文化の多様な実例を検討しながら、聴覚の心理学、音の知覚、ニューメディアにおける音のデザイン実践を講じます。
In this course are discussed psychology of hearing, perception of sound, and design practice of sound in new media, examining various examples in contemporary culture.
1 | 五感のなかの聴覚 |
2 | 眼と耳 |
3 | ラオコーン問題(レッシング) |
4 | 声の文化と文字の文化(オング) |
5 | 音の認知 |
6 | 聴覚的空間(カーペンター=マクルーハン) |
7 | 錯覚(イリュージョン) |
8 | マルチモーダル認知 |
9 | 視聴覚統合錯覚 |
10 | ニューメディアと音・音楽 |
11 | コンピュータ音楽とゲーム音楽 |
12 | ダイエジェティックサウンド |
13 | エピステミックサウンド |
14 | 音楽ゲーム(音ゲー) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
なし/None