日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AL238/AL238AL238 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
SDGsを多角的に考察する |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木1/Thu.1 Thu.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ART1800 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:200人/ Capacity:200) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The course will overview sustainable development goals, their political backgrounds, and education for sustainable development, as well as philosophical thoughts behind the idea and their impacts on international politics and economy. Successful students will be able to critically consider domestic and international activities toward SDGs.
Following the outline of SDGs, educational activities toward sustainable development and humanistarian aids will be presented as well as environmental ethics and philosophy of technology. Each class meeting will assign a reaction paper.
1 | ガイダンスとイントロダクション/ Guidance and introduction |
2 | SDGsとは何か(1):17の開発目標と理念/ What is SDGs? (1) |
3 | SDGsとは何か(2):設定の経緯/ What is SDGs? (2) |
4 | 人道支援(1):紛争と介入・支援/ Conflicts and humanitarian intervention (1) |
5 | 人道支援(2):紛争と介入・支援/ Conflicts and humanitarian intervention (2) |
6 | 人道支援(3):紛争と介入・支援/ Conflicts and humanitarian intervention (3) |
7 | 技術倫理(1):人権・ジェンダー/ Ethics of technology (1): human rights and gender |
8 | 技術倫理(2):科学技術と持続可能性/ Science, Technology, and sustainability |
9 | 「持続可能な開発」の政治経済学 その歴史と矛盾/ Political economics of "sustainable development": its history and contradiction |
10 | 脱成長のシナリオ 消費社会から抜け出すために/ Scenario toward Degrowth |
11 | 脱成長の実践 欧州における実践例を中心に/ Practice of degrowth in Europe |
12 | SDGsの学びをすすめるESD:持続可能な開発のための教育/ Education towards sustainable development (ESD) |
13 | 持続可能な地域創生:ローカルSDGs/ Regional development toward local SDGs |
14 | まとめとふりかえり: Wrap-up |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
対面 |
授業後には配布資料を再読してください.また履修をきっかけにSDGs17目標に関連する報道に目を通し、授業で扱った論点との関連を考察してください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内課題(複数回)(70%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 阿部治・野田恵編 | 『知る・わかる・伝えるSDGs 1』 | 学文社 | 2019 | |
2 | 中野佳裕 | 『カタツムリの知恵と脱成長——貧しさと豊かさについての変奏曲』 | コモンズ | 2017 | |
3 | セルジュ・ラトゥーシュ | 『脱成長』 | 白水社 | 2020 |
対話に積極的に加わる態度、身近にある課題を発見し記述する力、地球上の過酷な現実を自分事とみなす態度、抽象的議論を理解しようとする態度
リアクションペーパーは授業内時間限定でCanvas LMSで提出する回と紙で提出する回があります.毎回スマートフォンまたはPCと、筆記用具を持参してください.
ワークシートの配布は授業後になります.授業中は講義は聞くだけではなく、ノートをしっかりとること。またアクティビティが課される回には積極的に取り組むこと.
SDGsとはなにか、概略を学ぶとともに、実現のための教育の試みについて、概要を知る.また国際政治との関連について現状を学ぶ.さらに背景となる哲学・倫理思想が国際政治経済の観点からSDGsに与える影響を考察する.受講後の目標は国内外における活動・取り組みの例を批判的に考察できることである.
The course will overview sustainable development goals, their political backgrounds, and education for sustainable development, as well as philosophical thoughts behind the idea and their impacts on international politics and economy. Successful students will be able to critically consider domestic and international activities toward SDGs.
SDGs概説に続き、持続可能な開発のための教育の試みの例および人道支援の実態を学ぶ.また、環境倫理・環境哲学および先端科学技術と環境のかかわりについて学ぶ.毎回の授業ごとに振り返りを小レポートにまとめて提出する.
Following the outline of SDGs, educational activities toward sustainable development and humanistarian aids will be presented as well as environmental ethics and philosophy of technology. Each class meeting will assign a reaction paper.
1 | ガイダンスとイントロダクション/ Guidance and introduction |
2 | SDGsとは何か(1):17の開発目標と理念/ What is SDGs? (1) |
3 | SDGsとは何か(2):設定の経緯/ What is SDGs? (2) |
4 | 人道支援(1):紛争と介入・支援/ Conflicts and humanitarian intervention (1) |
5 | 人道支援(2):紛争と介入・支援/ Conflicts and humanitarian intervention (2) |
6 | 人道支援(3):紛争と介入・支援/ Conflicts and humanitarian intervention (3) |
7 | 技術倫理(1):人権・ジェンダー/ Ethics of technology (1): human rights and gender |
8 | 技術倫理(2):科学技術と持続可能性/ Science, Technology, and sustainability |
9 | 「持続可能な開発」の政治経済学 その歴史と矛盾/ Political economics of "sustainable development": its history and contradiction |
10 | 脱成長のシナリオ 消費社会から抜け出すために/ Scenario toward Degrowth |
11 | 脱成長の実践 欧州における実践例を中心に/ Practice of degrowth in Europe |
12 | SDGsの学びをすすめるESD:持続可能な開発のための教育/ Education towards sustainable development (ESD) |
13 | 持続可能な地域創生:ローカルSDGs/ Regional development toward local SDGs |
14 | まとめとふりかえり: Wrap-up |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
対面 |
授業後には配布資料を再読してください.また履修をきっかけにSDGs17目標に関連する報道に目を通し、授業で扱った論点との関連を考察してください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内課題(複数回)(70%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 阿部治・野田恵編 | 『知る・わかる・伝えるSDGs 1』 | 学文社 | 2019 | |
2 | 中野佳裕 | 『カタツムリの知恵と脱成長——貧しさと豊かさについての変奏曲』 | コモンズ | 2017 | |
3 | セルジュ・ラトゥーシュ | 『脱成長』 | 白水社 | 2020 |
対話に積極的に加わる態度、身近にある課題を発見し記述する力、地球上の過酷な現実を自分事とみなす態度、抽象的議論を理解しようとする態度
リアクションペーパーは授業内時間限定でCanvas LMSで提出する回と紙で提出する回があります.毎回スマートフォンまたはPCと、筆記用具を持参してください.
ワークシートの配布は授業後になります.授業中は講義は聞くだけではなく、ノートをしっかりとること。またアクティビティが課される回には積極的に取り組むこと.