日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Arts
Course Code AL371
Theme・Subtitle 「醜女の変身譚」を読む。
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Sat.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number ART2413
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations 先修科目あり。履修要項(学科・専修ごとの履修規定・カリキュラム)を参照すること。
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 履修にあたってはIELTS5.5程度の英語力が求められる。

【Course Objectives】

The aim of this course is to enable students to read literary works from various perspectives through close reading and comparative study of the modern translations of three "Loathly Lady" stories written in England between the 14th and 15th centuries. And they will not only deepen their understanding of the vocabulary and expressions used in the texts, but also of the society, culture, history, and moral values behind the works.

【Course Contents】

In the 14th and 15th centuries, three different authors, all living at roughly the same time in England, left works based on the commonly used folktale motif of the "Loathly Lady": "The Wife of Bath" in Geoffrey Chaucer's Canterbury Tales; "The Tale of Florent" in the first book of John Gower's Confessio amantis; and The Wedding of Sir Gawain and Dame Ragnelle by an unknown poet. By comparing these works, we will consider how each poet handled this popular folkloric literary theme, and how people in the middle ages received the messages these stories should have carried. With the basic premise on which we study that we are always loyal to the texts in interpreting the works, we will examine different interpretations with a critical perspective, in particular in parts where there are multiple readings possible, and to discuss them as a whole class to deepen our understanding.
                                        
The progress of the class may be subject to change due to class conditions and other factors.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション:教科書および参考文献の紹介・授業の進め方および成績評価の方法の説明
2 文献精読とテキスト比較・考察(1)
3 文献精読とテキスト比較・考察(2)
4 文献精読とテキスト比較・考察(3)
5 文献精読とテキスト比較・考察(4)
6 文献精読とテキスト比較・考察(5)
7 文献精読とテキスト比較・考察(6)
8 文献精読とテキスト比較・考察(7)
9 文献精読とテキスト比較・考察(8)
10 文献精読とテキスト比較・考察(9)
11 文献精読とテキスト比較・考察(10)
12 文献精読とテキスト比較・考察(11)
13 文献精読とテキスト比較・考察(12)
14 文献精読とテキスト比較・考察(13)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

毎回の授業で担当者を決めるので、担当者は文法や解釈・内容に関する疑問点をまとめたレジュメを用意すること。授業では担当者だけでなく、全員に発言する機会を設ける。したがって、すべての学生がテキストを熟読し、翻訳者たちの解釈や主張に対する各自の意見を示せるよう準備をした上で、授業に臨むことが求められる。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(40%)
授業への貢献度(レジュメ提出・授業内での発言など)(60%)
備考 (Notes)
欠席回数が授業全体の3分の1を超えた場合は成績評価の対象外とする。

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 Geoffrey Chaucer The Canterbury Tales Penguin Books 2003
2 John Gower The Lover's Confession: A Translation of John Gower's Confessio Amantis Medieval Institute Publications 2023
3 Valerie Krishna, translator. Five Middle English Arthurian Romances Garland Publishing 1991
その他 (Others)
プリント配布。初回の授業で指示する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 Geoffrey Chaucer The Riverside Chaucer OUP 2008
2 John Gower Confessio amantis Medieval Institute Publications 2006
3 Thomas Hahn, editor. Sir Gawain: Eleven Romances and Tales Medieval Institute Publications 1995
4 ジェフリー・チョーサー 『カンタベリ物語』 共同新訳版 悠書館 2021
5 ジョン・ガワー 『恋する男の告解』 篠崎書林 1980
6 池上忠弘・狩野晃一 編著 『チョーサー巡礼 : 古典の遺産と中世の新しい息吹きに導かれて』 悠書館 2022
7 玉川明日美 訳 「試訳 中英語ロマンスThe Wedding of Sir Gawain and Dame Ragnelle」『立教レビュー』48号 n.a. 2019
その他 (Others)
初回の授業で説明する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

・自らの意見を授業内で発信できる積極性が不可欠。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】