日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College College of Arts
Course Code automatic registration
Theme・Subtitle アメリカ文学の多様性を読む
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Tue.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number EAL1313
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes

【Course Objectives】

Through the intensive reading of literary texts, students will develop a personally/socially imaginative understanding of those who have different values and backgrounds from their own, thereby broadening the knowledge of issues faced by the multicultural world.

【Course Contents】

Every week, we will read a nineteenth- or twentieth-century American text. In addition to short stories, a play and poems will be assigned. Special attention will be given to the diversity of chosen texts in terms of gender, race, and ethnicity.
Assigned teams will prepare a couple of questions about interpretive possibilities of the assigned text 4 days prior to the class meeting, and class participants will answer one of the questions in written form on Blackboard by the day before the class meeting. During class hours, assigned teams will distribute handouts for the class containing a biographical sketch of the assigned author/poet, as well as a summary and detailed linguistic explications of the assigned text. Then, students will participate in group discussions with their fellow classmates, followed by a classroom debate on the assigned questions. Written answers to the questions will be returned to each student the following week with the instructor's comments.
Besides weekly assignments, students will be required to read and write an essay on the assigned anthology of American short stories in Japanese translation.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクションならびに発表担当者の決定
2 William Saroyan (短編,アルメニア系白人男性)
3 Kate Chopin (短編,白人女性)
4 Mark Twain (短編,白人男性)
5 Erskine Caldwell (短編,白人男性)
6 Dagoberto Gilb (短編,チカノ系男性)
7 Sandra Cisneros (短編,チカナ系女性)
8 Beth Brant (短編,先住民女性)
9 Wakako Yamauchi (短編,日系女性)
10 Langston Hughes (一幕劇,アフリカ系男性)
11 Claude McKay (詩,アフリカ系男性)
12 Elsa Gidlow (詩,白人女性)
13 Richard Wright (俳句,アフリカ系男性)
14 課題図書についての読書会

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

毎週,事前に作品テクストを精読して授業にのぞむこと。予習には,大学図書館のオンライン・データベースからアクセスできるKOD(Kenkyusha Online Dictionary)の利用を推奨する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 毎週の筆記回答(30%)
担当発表ならびに質疑・討論による授業参加(30%)
課題図書中間レポート(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 平石貴樹編 『しみじみ読むアメリカ文学』 松柏社 2007 9784775401361

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
参考文献は必要に応じて授業中に紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

 毎回全員が参加する形式の授業ですので,特別に理由のない限り,全回の出席が期待されます。やむをえず欠席する場合には,事前に(当日の午前中でもよいので)メールにて担当教員までご連絡をお願いします。

【注意事項 / Notice】