日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
自動登録/automatic registrationautomatic registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
アメリカ文学の多様性を読む |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL1313 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
Through the intensive reading of literary texts, students will develop a personally/socially imaginative understanding of those who have different values and backgrounds from their own, thereby broadening the knowledge of issues faced by the multicultural world.
Every week, we will read a nineteenth- or twentieth-century American text. In addition to short stories, a play and poems will be assigned. Special attention will be given to the diversity of chosen texts in terms of gender, race, and ethnicity.
Assigned teams will prepare a couple of questions about interpretive possibilities of the assigned text 4 days prior to the class meeting, and class participants will answer one of the questions in written form on Blackboard by the day before the class meeting. During class hours, assigned teams will distribute handouts for the class containing a biographical sketch of the assigned author/poet, as well as a summary and detailed linguistic explications of the assigned text. Then, students will participate in group discussions with their fellow classmates, followed by a classroom debate on the assigned questions. Written answers to the questions will be returned to each student the following week with the instructor's comments.
Besides weekly assignments, students will be required to read and write an essay on the assigned anthology of American short stories in Japanese translation.
1 | イントロダクションならびに発表担当者の決定 |
2 | William Saroyan (短編,アルメニア系白人男性) |
3 | Kate Chopin (短編,白人女性) |
4 | Mark Twain (短編,白人男性) |
5 | Erskine Caldwell (短編,白人男性) |
6 | Dagoberto Gilb (短編,チカノ系男性) |
7 | Sandra Cisneros (短編,チカナ系女性) |
8 | Beth Brant (短編,先住民女性) |
9 | Wakako Yamauchi (短編,日系女性) |
10 | Langston Hughes (一幕劇,アフリカ系男性) |
11 | Claude McKay (詩,アフリカ系男性) |
12 | Elsa Gidlow (詩,白人女性) |
13 | Richard Wright (俳句,アフリカ系男性) |
14 | 課題図書についての読書会 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎週,事前に作品テクストを精読して授業にのぞむこと。予習には,大学図書館のオンライン・データベースからアクセスできるKOD(Kenkyusha Online Dictionary)の利用を推奨する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎週の筆記回答(30%) 担当発表ならびに質疑・討論による授業参加(30%) 課題図書中間レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 平石貴樹編 | 『しみじみ読むアメリカ文学』 | 松柏社 | 2007 | 9784775401361 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は必要に応じて授業中に紹介する。 |
毎回全員が参加する形式の授業ですので,特別に理由のない限り,全回の出席が期待されます。やむをえず欠席する場合には,事前に(当日の午前中でもよいので)メールにて担当教員までご連絡をお願いします。
文学作品の精読を通して,他者に対する個人的かつ社会的な想像力を養うとともに,多文化世界がもたらす諸問題への理解を深める。
Through the intensive reading of literary texts, students will develop a personally/socially imaginative understanding of those who have different values and backgrounds from their own, thereby broadening the knowledge of issues faced by the multicultural world.
毎週,読み切りの形で,19世紀~20世紀のアメリカ文学を精読する。短編小説のほか,戯曲や詩作品も取り上げる。作品の選択にあたっては,ジェンダーや人種の多様性に配慮する。
あらかじめ指名された担当者チームは,授業日の4日前までに,担当作品の内容解釈に関する質問2つを用意する。受講者は全員,その質問のうちひとつを選び,授業日の前日までにBlackboard経由で筆記回答をあらかじめ提出する。授業時には,担当者チームがレジュメを用意して,取り上げる作家/詩人を紹介し,作品の内容を要約したうえで,難解な英語表現には語注を付して解説する。その後,クラスメートとグループ・ディスカッションをおこなったのち,クラス全体で内容解釈の質問に関する討論を行う。筆記回答については,次週授業時までに,担当教員が各受講者にコメントを返す。
また,毎週の授業とは別に,課題図書として,米文学の短編アンソロジーを邦訳で読み,中間レポートを提出して頂く。
Every week, we will read a nineteenth- or twentieth-century American text. In addition to short stories, a play and poems will be assigned. Special attention will be given to the diversity of chosen texts in terms of gender, race, and ethnicity.
Assigned teams will prepare a couple of questions about interpretive possibilities of the assigned text 4 days prior to the class meeting, and class participants will answer one of the questions in written form on Blackboard by the day before the class meeting. During class hours, assigned teams will distribute handouts for the class containing a biographical sketch of the assigned author/poet, as well as a summary and detailed linguistic explications of the assigned text. Then, students will participate in group discussions with their fellow classmates, followed by a classroom debate on the assigned questions. Written answers to the questions will be returned to each student the following week with the instructor's comments.
Besides weekly assignments, students will be required to read and write an essay on the assigned anthology of American short stories in Japanese translation.
1 | イントロダクションならびに発表担当者の決定 |
2 | William Saroyan (短編,アルメニア系白人男性) |
3 | Kate Chopin (短編,白人女性) |
4 | Mark Twain (短編,白人男性) |
5 | Erskine Caldwell (短編,白人男性) |
6 | Dagoberto Gilb (短編,チカノ系男性) |
7 | Sandra Cisneros (短編,チカナ系女性) |
8 | Beth Brant (短編,先住民女性) |
9 | Wakako Yamauchi (短編,日系女性) |
10 | Langston Hughes (一幕劇,アフリカ系男性) |
11 | Claude McKay (詩,アフリカ系男性) |
12 | Elsa Gidlow (詩,白人女性) |
13 | Richard Wright (俳句,アフリカ系男性) |
14 | 課題図書についての読書会 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎週,事前に作品テクストを精読して授業にのぞむこと。予習には,大学図書館のオンライン・データベースからアクセスできるKOD(Kenkyusha Online Dictionary)の利用を推奨する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎週の筆記回答(30%) 担当発表ならびに質疑・討論による授業参加(30%) 課題図書中間レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 平石貴樹編 | 『しみじみ読むアメリカ文学』 | 松柏社 | 2007 | 9784775401361 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は必要に応じて授業中に紹介する。 |
毎回全員が参加する形式の授業ですので,特別に理由のない限り,全回の出席が期待されます。やむをえず欠席する場合には,事前に(当日の午前中でもよいので)メールにて担当教員までご連絡をお願いします。