日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AM011/AM011AM011 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
アメリカのゴシック短編小説を読む |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL1313 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Through the intensive reading of literary texts, students will cultivate a personally/socially imaginative understanding of those who have different values and backgrounds from their own, thereby expanding their awareness of challenges confronted in a multicultural world.
To understand the Gothic tradition in American literature, we will explore a different short story by various authors each week. Specifically, we will focus on works that are tied thematically to the Southern Gothic or the American South.
Assigned teams will prepare a couple of questions about interpretive possibilities of the assigned text 4 days prior to the class meeting, and class participants will answer one of the questions in written form on Canvas LMS by the day before the class meeting. During class hours, assigned teams will distribute handouts for the class containing a summary (or a selected Japanese translation in the case of poems) and detailed linguistic explications of the assigned text. Then, students will participate in a group discussion about one of the two questions, followed by a class debate about each question. Written answers to the questions will be returned to each student the following week with the instructor's comments.
Besides weekly assignments, students will be required to read and write an essay on Poe's gothic stories in Japanese translation.
1 | イントロダクション |
2 | Kate Chopin, "Her Letters"(1895)を読む |
3 | Ambrose Bierce, "One of the Missing"(1888)を読む |
4 | Willa Cather,“The Elopement of Allen Poole”(1893)を読む |
5 | Mart Twain, "A Dog's Tale"(1903)を読む |
6 | William Faulkner, “A Rose for Emily”(1931)を読む |
7 | Erskine Caldwell, “Rachel”(1933)を読む |
8 | Katherine Anne Porter, “The Grave”(1935)を読む |
9 | Carson McCullers, "The Orphanage"(1936)を読む |
10 | Truman Capote, "Miriam"(1945)を読む |
11 | Tennessee Williams, “Desire and the Black Masseur”(1948)を読む |
12 | Flannery O’Connor, “A Late Encounter with the Enemy”(1955)を読む |
13 | 課題図書読書会 |
14 | 学期の総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎週,全員,事前に作品テクストを精読し,疑問点を整理したうえで授業にのぞむこと(疑問は教室で共有して解決するので,疑問の答えは分からなくてよい)。各回の予習には,4時間以上を要する。なお,予習には,KOD(Kenkyusha Online Dictionary)の利用を推奨する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎週の筆記回答(30%) 担当発表ならびに質疑・討論による授業参加(30%) 課題図書中間レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ポー | 『黒猫・アッシャー家の崩壊』 | 新潮文庫 | 2009 | 9784102028049 |
その他 (Others) | |||||
英語の作品テキストについては、教室でプリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は必要に応じて授業中に紹介する。 |
文学作品の精読を通して,他者に対する個人的かつ社会的な想像力を養うとともに,多文化世界がもたらす諸問題への理解を深める。
Through the intensive reading of literary texts, students will cultivate a personally/socially imaginative understanding of those who have different values and backgrounds from their own, thereby expanding their awareness of challenges confronted in a multicultural world.
アメリカ文学におけるゴシックの伝統を理解すべく,毎週読み切りの形で,異なる作家が書いた短編小説を取り上げる。具体的には,南部ゴシックないしは米国南部と主題的な関わりを持つ作品に注目する。
あらかじめ指名された担当者チームは,授業日の4日前までに,担当作品の内容解釈に関する質問2つを用意する。受講者は全員,その質問のうちひとつを選び,授業日の前日までにCanvas LMS経由で筆記回答をあらかじめ提出する。授業時には,担当者チームがレジュメを用意して,取り上げる作家を紹介し,作品の内容を要約したうえで,難解な英語表現には語注を付して解説する。その後,自分が選んだ質問に関するグループ・ディスカッションをおこなったのち,クラス全体で2つの質問に関する議論を行う。筆記回答については,次週授業時までに,担当教員が各受講者にコメントを返す。
また,毎週の授業とは別に,課題図書として,ポーの『黒猫・アッシャー家の崩壊』を邦訳で読み,中間レポートを提出して頂く。
To understand the Gothic tradition in American literature, we will explore a different short story by various authors each week. Specifically, we will focus on works that are tied thematically to the Southern Gothic or the American South.
Assigned teams will prepare a couple of questions about interpretive possibilities of the assigned text 4 days prior to the class meeting, and class participants will answer one of the questions in written form on Canvas LMS by the day before the class meeting. During class hours, assigned teams will distribute handouts for the class containing a summary (or a selected Japanese translation in the case of poems) and detailed linguistic explications of the assigned text. Then, students will participate in a group discussion about one of the two questions, followed by a class debate about each question. Written answers to the questions will be returned to each student the following week with the instructor's comments.
Besides weekly assignments, students will be required to read and write an essay on Poe's gothic stories in Japanese translation.
1 | イントロダクション |
2 | Kate Chopin, "Her Letters"(1895)を読む |
3 | Ambrose Bierce, "One of the Missing"(1888)を読む |
4 | Willa Cather,“The Elopement of Allen Poole”(1893)を読む |
5 | Mart Twain, "A Dog's Tale"(1903)を読む |
6 | William Faulkner, “A Rose for Emily”(1931)を読む |
7 | Erskine Caldwell, “Rachel”(1933)を読む |
8 | Katherine Anne Porter, “The Grave”(1935)を読む |
9 | Carson McCullers, "The Orphanage"(1936)を読む |
10 | Truman Capote, "Miriam"(1945)を読む |
11 | Tennessee Williams, “Desire and the Black Masseur”(1948)を読む |
12 | Flannery O’Connor, “A Late Encounter with the Enemy”(1955)を読む |
13 | 課題図書読書会 |
14 | 学期の総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎週,全員,事前に作品テクストを精読し,疑問点を整理したうえで授業にのぞむこと(疑問は教室で共有して解決するので,疑問の答えは分からなくてよい)。各回の予習には,4時間以上を要する。なお,予習には,KOD(Kenkyusha Online Dictionary)の利用を推奨する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎週の筆記回答(30%) 担当発表ならびに質疑・討論による授業参加(30%) 課題図書中間レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ポー | 『黒猫・アッシャー家の崩壊』 | 新潮文庫 | 2009 | 9784102028049 |
その他 (Others) | |||||
英語の作品テキストについては、教室でプリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は必要に応じて授業中に紹介する。 |