日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AM013/AM013AM013 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
イギリス・アイルランドの短編小説を読む |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3/Wed.3 Wed.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL1313 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Through the intensive reading of literary texts, students will develop a personally/socially imaginative understanding of those who have different values and backgrounds from their own, thereby broadening the knowledge of issues faced by the multicultural world.
Every week, we will read an English or Irish short story. Special attention will be given to the cultural diversity of chosen texts in terms of gender, race, and ethnicity.
1 | イントロダクションならびに発表担当者の決定 |
2 | 読解と議論 Oscar Wilde ‘The Happy Prince’ (1888) |
3 | 読解と議論 Oscar Wilde ‘The Sphinx without a Secret’ (1887) |
4 | 読解と議論 Arthur Conan Doyle ‘The Case of Lady Sannox’ (1893) |
5 | 読解と議論 SAKI ‘The Open Window’ (1911) |
6 | 読解と議論 M.R. James ‘The Ash Tree’ (1904) |
7 | 読解と議論 Joseph Sheridan Le Fanu ‘Narrative of a Ghost of a Hand’ (1863) |
8 | 課題図書についての議論 |
9 | 読解と議論 W.W. Jacobs ‘The Monkey’s Paw’ (1902) |
10 | 読解と議論 Charles Dickens ‘To Be Taken with a Grain of Salt’ (1865) |
11 | 読解と議論 Thomas Hardy ‘The Withered Arm’ (1) (1888) |
12 | 読解と議論 Thomas Hardy ‘The Withered Arm’ (2) |
13 | 読解と議論 James Joyce ‘The Sisters’ (1914) |
14 | 全体のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎週,事前に作品テクストを精読して授業にのぞむこと。予習には,大学図書館のオンライン・データベースからアクセスできるKOD(Kenkyusha Online Dictionary)の利用を推奨する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎週の筆記回答(30%) 担当発表ならびに質疑・討論による授業参加(30%) 課題図書中間レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ジョージ・オーウェル/山形浩生 訳 | 『動物農場』 | ハヤカワepi文庫 | 2017 | 4151200878 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は必要に応じて授業中に紹介する。 |
毎回全員が参加する形式の授業ですので,特別に理由のない限り,全回の出席が期待されます。やむをえず欠席する場合には,事前に(当日の午前中でもよいので)メールにて担当教員までご連絡をお願いします。
文学作品の精読を通して,他者に対する個人的かつ社会的な想像力を養うとともに,多文化世界がもたらす諸問題への理解を深める。
Through the intensive reading of literary texts, students will develop a personally/socially imaginative understanding of those who have different values and backgrounds from their own, thereby broadening the knowledge of issues faced by the multicultural world.
毎週,読み切りの形で,イギリス・アイルランドの短編小説を精読する。作品の選択にあたっては,文化、ジェンダーや人種・エスニシティの多様性にも配慮する。また、課題図書としてジョージ・オーウェル『動物農場』を読む。
Every week, we will read an English or Irish short story. Special attention will be given to the cultural diversity of chosen texts in terms of gender, race, and ethnicity.
1 | イントロダクションならびに発表担当者の決定 |
2 | 読解と議論 Oscar Wilde ‘The Happy Prince’ (1888) |
3 | 読解と議論 Oscar Wilde ‘The Sphinx without a Secret’ (1887) |
4 | 読解と議論 Arthur Conan Doyle ‘The Case of Lady Sannox’ (1893) |
5 | 読解と議論 SAKI ‘The Open Window’ (1911) |
6 | 読解と議論 M.R. James ‘The Ash Tree’ (1904) |
7 | 読解と議論 Joseph Sheridan Le Fanu ‘Narrative of a Ghost of a Hand’ (1863) |
8 | 課題図書についての議論 |
9 | 読解と議論 W.W. Jacobs ‘The Monkey’s Paw’ (1902) |
10 | 読解と議論 Charles Dickens ‘To Be Taken with a Grain of Salt’ (1865) |
11 | 読解と議論 Thomas Hardy ‘The Withered Arm’ (1) (1888) |
12 | 読解と議論 Thomas Hardy ‘The Withered Arm’ (2) |
13 | 読解と議論 James Joyce ‘The Sisters’ (1914) |
14 | 全体のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎週,事前に作品テクストを精読して授業にのぞむこと。予習には,大学図書館のオンライン・データベースからアクセスできるKOD(Kenkyusha Online Dictionary)の利用を推奨する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎週の筆記回答(30%) 担当発表ならびに質疑・討論による授業参加(30%) 課題図書中間レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ジョージ・オーウェル/山形浩生 訳 | 『動物農場』 | ハヤカワepi文庫 | 2017 | 4151200878 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は必要に応じて授業中に紹介する。 |
毎回全員が参加する形式の授業ですので,特別に理由のない限り,全回の出席が期待されます。やむをえず欠席する場合には,事前に(当日の午前中でもよいので)メールにて担当教員までご連絡をお願いします。