日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Arts
Course Code AM015
Theme・Subtitle 視点で読むアメリカ文学
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Mon.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number EAL1313
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Through close-reading of an American novella, short stories, and poems, students will gain an understanding of the effects of narrative techniques, such as perspective, and develop the skills to analyze the rhetoric of literary works.

【Course Contents】

In this course, we will focus on the issue of perspective—“who is speaking,” “to whom,” “at what point in time,” etc.—in American literary works to explore key rhetorical strategies employed by fiction writers. Each class will cover 3 to 4 pages of English text, so students are expected to carefully read the material in advance, using a dictionary. Additionally, students will present papers and lead discussions several times throughout the semester to learn the roles required in a seminar-style class. Through these activities, as well as the final essay, students will acquire the fundamental knowledge and skills needed to analyze literary works in an academic format, moving beyond "book reports" to writing formal scholarly essays. In addition to the class work, students will read the Japanese translation of Henry Jame’s The Turn of the Screw, and write an essay on the novel.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 Willa Cather, “Paul’s Case” 1
3 “Paul’s Case” 2
4 “Paul’s Case” 3
5 Jack London, “To Build a Fire” 1
6 “To Build a Fire” 2
7 “To Build a Fire” 3
8 “To Build a Fire” 4
9 Bernard Malamud, “My Son the Murderer” 1
10 "My Son the Murderer” 2
11 "My Son the Murderer” 3
12 Emily Dickinson, “I Felt a Funeral in My Brain,” ““I Felt a Cleavage in my Mind”
13 課題図書読書会 1
14 課題図書読書会 2

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

課題テクストの精読、ディスカッション準備(計4時間)

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 課題図書レポート(30%)
プレゼンテーション、ディスカッション・リーダー(30%)
ディスカッションへの貢献度(20%)
リアクションペーパー(20%)
備考 (Notes)
4 回以上欠席した場合は、自動的に単位修得不可となる。
提出されたリアクションペーパーの内いくつかを、授業中に匿名でサンプルとして取り上げる。シェアをしたくない学生は事前に教員に連絡をすること。

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 ヘンリー・ジェイムズ 『 ねじの回転』 光文社 2012 9784334752552
その他 (Others)
適宜、要レンタル・購入の動画資料を課題として指定する可能性もある。
その他の課題テクストについては、pdf を共有する予定。

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】