日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AM021/AM021AM021 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
アメリカの詩を批評理論の応用によって読む |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL2313 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course introduces students to literary criticism theory and its application to American poetry, offering new perspectives for interpreting literature. Through this dynamic approach, students will develop essential language and literary debate skills as outlined in the Curriculum Map, while also cultivating effective practices for writing academic reports.
A variety of ideas for literary criticism have been developed across all genres to help us engage with texts on a deeper level. Many of these approaches are intellectually captivating. But original research cannot be achieved by merely applying criticism theory. The use of literary theory does, however, open up new pathways for exploring the same text.
Using the works of American poet Emily Dickinson, students will learn the fundamentals and potential applications of various critical theories, including psychoanalysis, feminist theory, postcolonial philosophy, and other critical theories.
Students will create handouts based on assigned passages and present them to the class. Those not presenting are also expected to actively participate in discussion about the work.
1 | Introduction |
2 | 読者反応理論の基礎 |
3 | 新批評の基礎 |
4 | 新批評とディキンソン |
5 | 精神分析理論の基礎 |
6 | 精神分析理論とディキンソン |
7 | マルクス主義理論の基礎 |
8 | フェミニスト理論の基礎 |
9 | フェミニスト理論とディキンソン |
10 | クィア理論の基礎 |
11 | クィア理論とディキンソン |
12 | アフロ・アメリカン批評理論の基礎 |
13 | ポスト・コロニアル理論の基礎 |
14 | ポスト・コロニアル理論とディキンソン |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学修に関する指示は,履修登録完了後に「Canvas LMS」上で履修者に対して行います。各回の予習・復習にはそれぞれ2時間程度を要します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表・応答(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Lois Tyson | Using Critical Theory | Routledge | 2011 | 0415616174 |
2 | Lois Tyson | Critical Theory Today | Routledge | 2006 | 0415974100 |
批評理論の基礎を学び、それをアメリカの詩に応用することにより、新しい解釈の可能性を拡大します。さらには、そのダイナミズムを体感することによって、カリキュラムマップに示された「より高度な読解力」を養うとともに、「文学上の議論」やすぐれた「レポートを作成」できるようになります。
This course introduces students to literary criticism theory and its application to American poetry, offering new perspectives for interpreting literature. Through this dynamic approach, students will develop essential language and literary debate skills as outlined in the Curriculum Map, while also cultivating effective practices for writing academic reports.
テクストを読みとくため、これまで各種の批評理論が考案されてきました。その多くはまばゆいほどきらびやかにみえます。もちろん批評理論を演繹するばかりでは、オリジナルな研究は生まれません。けれども、文学理論を援用することによって、同じテクストに新しい光を当てられることも事実です。
そこで本演習では、精神分析理論やフェミニスト理論、ポストコロニアル理論など、各種の批評理論の初歩的基礎を学び、それらがアメリカの女性詩人エミリー・ディキンソンのテクストに対して、どのように適用することができるか探ります。
本演習は、あらかじめ定められた担当者が、資料をまとめたハンドアウトに基づいて発表することによって進められます。担当でない参加者も議論に加わることが求められます。
A variety of ideas for literary criticism have been developed across all genres to help us engage with texts on a deeper level. Many of these approaches are intellectually captivating. But original research cannot be achieved by merely applying criticism theory. The use of literary theory does, however, open up new pathways for exploring the same text.
Using the works of American poet Emily Dickinson, students will learn the fundamentals and potential applications of various critical theories, including psychoanalysis, feminist theory, postcolonial philosophy, and other critical theories.
Students will create handouts based on assigned passages and present them to the class. Those not presenting are also expected to actively participate in discussion about the work.
1 | Introduction |
2 | 読者反応理論の基礎 |
3 | 新批評の基礎 |
4 | 新批評とディキンソン |
5 | 精神分析理論の基礎 |
6 | 精神分析理論とディキンソン |
7 | マルクス主義理論の基礎 |
8 | フェミニスト理論の基礎 |
9 | フェミニスト理論とディキンソン |
10 | クィア理論の基礎 |
11 | クィア理論とディキンソン |
12 | アフロ・アメリカン批評理論の基礎 |
13 | ポスト・コロニアル理論の基礎 |
14 | ポスト・コロニアル理論とディキンソン |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学修に関する指示は,履修登録完了後に「Canvas LMS」上で履修者に対して行います。各回の予習・復習にはそれぞれ2時間程度を要します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表・応答(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Lois Tyson | Using Critical Theory | Routledge | 2011 | 0415616174 |
2 | Lois Tyson | Critical Theory Today | Routledge | 2006 | 0415974100 |