日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AM022/AM022AM022 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
E・M・フォースターの短編小説を読む |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL2313 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
As outlined in the curriculum map, this seminar is intended to familiarize students with the basic terms and methods of literary analysis. Students will learn how to locate a given text in its historical and cultural context and practice in producing a coherent argument that examines a literary text from a specific thematic perspective by composing a term paper.
This seminar focuses on the short stories of E. M. Forster, a prominent British author and intellectual of the twentieth century. Forster is best known for his novels, including A Room with a View (1908) and Howards End (1910), both of which were adapted into films in the 1990s. He also wrote A Passage to India (1924), which depicts the encounter between England and India. In addition to his novels, though, Forster wrote several excellent short stories, too. In this seminar, students will examine some of these stories. They will learn various literary techniques while exploring the author's humanist thoughts.
1 | イントロダクション |
2 | ‘What I Believe' |
3 | Extract from Aspects of the Novel |
4 | ‘The Story of a Panic' (1) |
5 | ‘The Story of a Panic' (2) |
6 | ‘The Story of a Panic' (3) |
7 | ‘The Other Side of the Hedge' |
8 | ‘The Road from Colonus' (1) |
9 | ‘The Road from Colonus' (2) |
10 | ‘The Machine Stops' (1) |
11 | ‘The Machine Stops' (2) |
12 | ‘The Machine Stops' (3) |
13 | ‘The Machine Stops' (4) |
14 | 論文・レポートの書き方、まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講者は全員授業前にテクストの該当部分を精読し、わからない箇所(語彙・構文などの英語に関する問題から、話の流れや特定の事物への言及などの内容にかかわる疑問に至るまで、どのようなものでも)は授業中に解決できるようにメモしてきてください。また、重要だと思った部分についても、授業中にクラス全体と共有できるように記録してきてください。
発表担当時には、事前に指示された通りに個人で準備を進めてもらいます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 発表(30%) 授業貢献(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布します。 |
短編小説を題材に取り、カリキュラム・マップが目標に定める「文学研究の基礎となる専門用語と分析方法」の修得を目指します。各作品を歴史的・文化的背景に位置付けつつ、特定のテーマに沿ってテクストを分析し、首尾一貫した議論にまとめるすべを学び、最終的にはレポート作成を実践します。
As outlined in the curriculum map, this seminar is intended to familiarize students with the basic terms and methods of literary analysis. Students will learn how to locate a given text in its historical and cultural context and practice in producing a coherent argument that examines a literary text from a specific thematic perspective by composing a term paper.
20世紀イギリスを代表する作家・知識人であるE・M・フォースターの短編小説を読みます。フォースターの作品でよく知られるのは長編小説でしょう。特に1990年前後に映画化され人気を博した『眺めのいい部屋』(1908)と『ハワーズ・エンド』(1910)、およびイギリス本国とインドの人々の邂逅を描いた『インドへの道』(1924)は極めて知名度が高いと言えます。しかし、フォースターはすぐれた短編小説を残してもいます。本演習では、このフォースターの短編小説に親しむことで、作家のヒューマニズムに触れると同時に、様々な文学の技法を学ぶことを目指します。
This seminar focuses on the short stories of E. M. Forster, a prominent British author and intellectual of the twentieth century. Forster is best known for his novels, including A Room with a View (1908) and Howards End (1910), both of which were adapted into films in the 1990s. He also wrote A Passage to India (1924), which depicts the encounter between England and India. In addition to his novels, though, Forster wrote several excellent short stories, too. In this seminar, students will examine some of these stories. They will learn various literary techniques while exploring the author's humanist thoughts.
1 | イントロダクション |
2 | ‘What I Believe' |
3 | Extract from Aspects of the Novel |
4 | ‘The Story of a Panic' (1) |
5 | ‘The Story of a Panic' (2) |
6 | ‘The Story of a Panic' (3) |
7 | ‘The Other Side of the Hedge' |
8 | ‘The Road from Colonus' (1) |
9 | ‘The Road from Colonus' (2) |
10 | ‘The Machine Stops' (1) |
11 | ‘The Machine Stops' (2) |
12 | ‘The Machine Stops' (3) |
13 | ‘The Machine Stops' (4) |
14 | 論文・レポートの書き方、まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講者は全員授業前にテクストの該当部分を精読し、わからない箇所(語彙・構文などの英語に関する問題から、話の流れや特定の事物への言及などの内容にかかわる疑問に至るまで、どのようなものでも)は授業中に解決できるようにメモしてきてください。また、重要だと思った部分についても、授業中にクラス全体と共有できるように記録してきてください。
発表担当時には、事前に指示された通りに個人で準備を進めてもらいます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 発表(30%) 授業貢献(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布します。 |