日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AM022/AM022AM022 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
怪奇、科学、推理:コナン・ドイル『バスカヴィル家の犬』を読む |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL2313 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
As outlined in the curriculum map, this seminar is intended to familiarize students with the basic terms and methods of literary analysis. Students will learn how to locate a given text in its historical and cultural context and practice in producing a coherent argument that examines a literary text from a specific thematic perspective by composing a term paper.
Sherlock Holmes and his creator, Arthur Conan Doyle, are naturally associated with the major genre of detective fiction. And Holmes stories can be said to be fully equipped with interesting cases and inferences. But there is more to reading Doyle's work than just that. In this seminar, a close reading of The Hound of the Baskervilles (1902), one of the most famous Holmes’ stories, will enable students to examine Doyle's use of grotesque descriptions, references to the scientific discourse of the time, and the use of different styles of narration. Learning how to read texts analytically through this seminar will enable you to read literature more richly.
1 | イントロダクション |
2 | 作品読解(1) |
3 | 作品読解(2) |
4 | 作品読解(3) |
5 | 作品読解(4) |
6 | 作品読解(5) |
7 | 作品読解(6) |
8 | 作品読解(7) |
9 | 作品読解(8) |
10 | 作品読解(9) |
11 | 作品読解(10) |
12 | 作品読解(11) |
13 | 作品読解(12) |
14 | 論文・レポートの書き方、まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講者は全員授業前にテクストの該当部分を精読し、わからない箇所(語彙・構文などの英語に関する問題から、話の流れや特定の事物への言及などの内容にかかわる疑問に至るまで、どのようなものでも)は授業中に解決できるようにメモしてきてください。また、重要だと思った部分についても、授業中にクラス全体と共有できるように記録してきてください。発表担当時以外の授業での事前学修には毎回2時間程度を要します。
発表担当時には、事前に指示された通りに個人で準備を進めてもらいます。
授業後には、事後学修として学んだ内容の復習・整理を行い、次回以降のディスカッションに生かせるようにしてください。事後学修にも毎回2時間程度を要します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(40%) 発表(30%) 授業貢献(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Arthur Conan Doyle | The Hound of the Baskervilles | Oxford University Press | 2023 | 9780198835226 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて授業中に指示します。 |
授業中にもうけるディスカッションの時間では、自発的に意見や疑問点などを発言していただきます。授業貢献の評価の大部分がこの発言によって決まるので、本科目では高い積極性が求められることに留意してください。
一篇の小説を題材にとり、カリキュラム・マップが目標に定める「文学研究の基礎となる専門用語と分析方法」の修得を目指します。作品を歴史的・文化的背景に位置付けつつ、特定のテーマに沿ってテクストを分析し、首尾一貫した議論にまとめるすべを学び、最終的にはレポート作成を実践します。
As outlined in the curriculum map, this seminar is intended to familiarize students with the basic terms and methods of literary analysis. Students will learn how to locate a given text in its historical and cultural context and practice in producing a coherent argument that examines a literary text from a specific thematic perspective by composing a term paper.
シャーロック・ホームズという探偵と、その生みの親であるコナン・ドイルは当然ながら推理小説というフィクションの一大ジャンルと結びつけられます。そしてホームズものは事件と推理の面白さも十分に備えているといえるでしょう。しかし、ドイルの作品の読みどころはそれだけではありません。本演習では、ホームズの登場する作品のなかでも傑作として名高い『バスカヴィル家の犬』(1902)を精読することによって、ドイルによる怪奇的描写の妙、当時の科学言説への言及、様々な様式の語りの使用などを検討します。本演習を通してテクストを分析的に読む方法を学べば、文学をより豊かに読むことができるようになるはずです。
Sherlock Holmes and his creator, Arthur Conan Doyle, are naturally associated with the major genre of detective fiction. And Holmes stories can be said to be fully equipped with interesting cases and inferences. But there is more to reading Doyle's work than just that. In this seminar, a close reading of The Hound of the Baskervilles (1902), one of the most famous Holmes’ stories, will enable students to examine Doyle's use of grotesque descriptions, references to the scientific discourse of the time, and the use of different styles of narration. Learning how to read texts analytically through this seminar will enable you to read literature more richly.
1 | イントロダクション |
2 | 作品読解(1) |
3 | 作品読解(2) |
4 | 作品読解(3) |
5 | 作品読解(4) |
6 | 作品読解(5) |
7 | 作品読解(6) |
8 | 作品読解(7) |
9 | 作品読解(8) |
10 | 作品読解(9) |
11 | 作品読解(10) |
12 | 作品読解(11) |
13 | 作品読解(12) |
14 | 論文・レポートの書き方、まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講者は全員授業前にテクストの該当部分を精読し、わからない箇所(語彙・構文などの英語に関する問題から、話の流れや特定の事物への言及などの内容にかかわる疑問に至るまで、どのようなものでも)は授業中に解決できるようにメモしてきてください。また、重要だと思った部分についても、授業中にクラス全体と共有できるように記録してきてください。発表担当時以外の授業での事前学修には毎回2時間程度を要します。
発表担当時には、事前に指示された通りに個人で準備を進めてもらいます。
授業後には、事後学修として学んだ内容の復習・整理を行い、次回以降のディスカッションに生かせるようにしてください。事後学修にも毎回2時間程度を要します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(40%) 発表(30%) 授業貢献(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Arthur Conan Doyle | The Hound of the Baskervilles | Oxford University Press | 2023 | 9780198835226 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて授業中に指示します。 |
授業中にもうけるディスカッションの時間では、自発的に意見や疑問点などを発言していただきます。授業貢献の評価の大部分がこの発言によって決まるので、本科目では高い積極性が求められることに留意してください。