日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AM023/AM023AM023 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
キャリル・チャーチル『トップ・ガールズ』を読む |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL2313 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Upon completion of this course, students are expected to learn basic concepts of literary criticism through reading a literary text in English, and to nourish their critical ability to carry out their own literary research.
Caryl Churchill (1938- ), one of the representative British female playwrights in the 20th century, is known for her characteristic feminist themes and postmodern styles. In this course, students will read Churchill's Top Girls (1982) closely in a seminar style.
Written at a time when the Equal Pay Act of 1970 and the Sex Discrimination Act of 1975 promoted women's social advancement, and when Margaret Thatcher became Britain’s first female Prime Minister (1979), the play portrays the way of life of Marlene, a ‘top girl’ who embodies Thatcherism, in an avant-garde style and from multiple viewpoints. Students are required to give a presentation and join group discussions about the play in order to deepen their understanding of the various ideas the play offers and improve the ability to express their ideas.
1 | 全体のイントロダクション |
2 | 『トップ・ガールズ』の背景とテーマ |
3 | 『トップ・ガールズ』第1幕ー① |
4 | 『トップ・ガールズ』第1幕ー② |
5 | 『トップ・ガールズ』第1幕ー③ |
6 | 『トップ・ガールズ』第2幕ー① |
7 | 『トップ・ガールズ』第2幕ー② |
8 | 『トップ・ガールズ』第2幕ー③ |
9 | 『トップ・ガールズ』第3幕ー① |
10 | 『トップ・ガールズ』第3幕ー② |
11 | 『トップ・ガールズ』第3幕ー③ |
12 | 『トップ・ガールズ』と現代批評ー① |
13 | 『トップ・ガールズ』と現代批評ー② |
14 | 全体のまとめとレポート作成に向けて |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講生はたとえ発表にあたっていない週であっても、全員が毎週定められた担当範囲に目を通し、知らない単語を調べるなどの予習を行うことが求められる。(各回2時間程度)
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業における発表(30%) 授業への参加と積極的貢献度(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Caryl Churchill / Sophie Bush, ed. | Top Girls | Bloomsbury | 2018 | 9781350028579 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は、教員が必要に応じて授業時に紹介する。 |
この授業では、英語で書かれた文学作品を原文で読みながら基礎的な文学批評概念を学び、文学研究を遂行する批評能力を育てることを目標とする。
Upon completion of this course, students are expected to learn basic concepts of literary criticism through reading a literary text in English, and to nourish their critical ability to carry out their own literary research.
キャリル・チャーチル(1938— )は20世紀を代表するイギリスの女性劇作家であり、テーマ的にはフェミニズム、スタイル的にはポストモダニズムがその顕著な特徴といえる。この授業では、チャーチルの代表作『トップ・ガールズ』(1982)を演習形式で精読する。
本作品は、男女同一賃金法(1970)や性差別法(1975)によって女性の社会進出が進み、マーガレット・サッチャーがイギリス初の女性首相(1979)となった時代に書かれ、サッチャリズムを体現するような「トップ・ガール」であるマーリーンの生き方を前衛的な様式を用いて多面的に描き出すものである。受講生は、個人発表とグループ・ディスカッションを通じ、作品が提示する多様な視点について理解を深め、自らの意見を言語化することを学ぶ。
Caryl Churchill (1938- ), one of the representative British female playwrights in the 20th century, is known for her characteristic feminist themes and postmodern styles. In this course, students will read Churchill's Top Girls (1982) closely in a seminar style.
Written at a time when the Equal Pay Act of 1970 and the Sex Discrimination Act of 1975 promoted women's social advancement, and when Margaret Thatcher became Britain’s first female Prime Minister (1979), the play portrays the way of life of Marlene, a ‘top girl’ who embodies Thatcherism, in an avant-garde style and from multiple viewpoints. Students are required to give a presentation and join group discussions about the play in order to deepen their understanding of the various ideas the play offers and improve the ability to express their ideas.
1 | 全体のイントロダクション |
2 | 『トップ・ガールズ』の背景とテーマ |
3 | 『トップ・ガールズ』第1幕ー① |
4 | 『トップ・ガールズ』第1幕ー② |
5 | 『トップ・ガールズ』第1幕ー③ |
6 | 『トップ・ガールズ』第2幕ー① |
7 | 『トップ・ガールズ』第2幕ー② |
8 | 『トップ・ガールズ』第2幕ー③ |
9 | 『トップ・ガールズ』第3幕ー① |
10 | 『トップ・ガールズ』第3幕ー② |
11 | 『トップ・ガールズ』第3幕ー③ |
12 | 『トップ・ガールズ』と現代批評ー① |
13 | 『トップ・ガールズ』と現代批評ー② |
14 | 全体のまとめとレポート作成に向けて |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講生はたとえ発表にあたっていない週であっても、全員が毎週定められた担当範囲に目を通し、知らない単語を調べるなどの予習を行うことが求められる。(各回2時間程度)
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業における発表(30%) 授業への参加と積極的貢献度(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Caryl Churchill / Sophie Bush, ed. | Top Girls | Bloomsbury | 2018 | 9781350028579 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は、教員が必要に応じて授業時に紹介する。 |