日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AM027/AM027AM027 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
アメリカ文学と環境批評 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3/Wed.3 Wed.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL2313 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Through the exploration of nature and environmental representations in American poetry and novels from the perspective of ecocriticism, this course will develop students' understanding of its theoretical foundations, methodologies, and terminology. Additionally, students will strengthen essential skills in preparing handouts, delivering presentations, and writing reports. Active participation in class discussions and the completion of research projects will further hone the critical perspectives crucial for literary scholarship.
This course examines American poetry and novels, focusing on how they depict nature, human-environment relationships, and intersections with race and gender. Through texts from Romanticism to Modernism, we explore environmental imagination and literary representation. The course includes instructor-led sessions, student presentations, and discussions to develop critical analysis skills, with quizzes to ensure thorough engagement with the readings.
1 | イントロダクション:アメリカ文学の〈環境〉を読む視点 WordsworthとThoreauの詩の比較 |
2 | Walt Whitmanの詩を読む |
3 | Emily Dickinsonの詩を読む |
4 | Gary Snyderの詩を読む |
5 | Willa Cather, A Lost Lady. Part1, chap.1-2 |
6 | Willa Cather, A Lost Lady. Part1, chap.3-4 |
7 | Willa Cather, A Lost Lady. Part1, chap.5-6 |
8 | Willa Cather, A Lost Lady. Part1, chap.7-9 |
9 | Willa Cather, A Lost Lady. Part2, chap.1-3 |
10 | Willa Cather, A Lost Lady. Part2, chap.4-7 |
11 | Willa Cather, A Lost Lady. Part2, chap.8-9 |
12 | Criticism 1 |
13 | Criticism 2 |
14 | レポート・ワークショップ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講生は担当の有無にかかわらず毎週テクストを精読してくること。(4時間程度の学習)精読の前提となるのは、知らない単語をすべてくまなく辞書で引き、意味や用法を定着させる(google検索とは異なる)。複数回、授業内発表およびレジュメ作成・配布が課される。テクストをめぐる内容理解についてのクイズを数回行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表および授業への貢献度(30%) クイズおよびリアクションペーパー(40%) 最終レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Willa Cather | A Lost Lady (Vintage Classics) | Knopf Doubleday Publishing | 1990 | 9780679728870 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | スコット・スロヴィック・野田研一 編 | 『アメリカ文学の〈自然〉を読む ネイチャーライティングの世界へ』 | ミネルヴァ書房 | 1996 | 9784623026487 |
2 | ハロルド・フロム他 | 『緑の文学批評―エコクリティシズム』 | 松柏社 | 1998 | 9784881989029 |
3 | ローレンス・ビュエル著、三浦笙子他訳 | 『環境批評の未来 : 環境危機と文学的想像力』 | 音羽書房鶴見書店 | 2017 | 9784755302343 |
予習に必要な辞書(電子辞書可)。WordをPDFに変換できるPC、レジュメを適切に印刷するプリンタ、LMSを活用できるスキル。
原則として3回以上の欠席は不可、20分以上の遅刻は欠席とみなします
アメリカ文学の詩や小説における自然/環境の描写をエコクリティシズムの視点から探求することを通じて、理論的基盤、方法論、術語を体系的に身につけます。さらには、演習に必要なレジュメ作成、発表、レポート作成の基礎を固め、授業での積極的発言や研究プロジェクトの実践を通じて、文学研究に不可欠な批判的視座を磨きます。
Through the exploration of nature and environmental representations in American poetry and novels from the perspective of ecocriticism, this course will develop students' understanding of its theoretical foundations, methodologies, and terminology. Additionally, students will strengthen essential skills in preparing handouts, delivering presentations, and writing reports. Active participation in class discussions and the completion of research projects will further hone the critical perspectives crucial for literary scholarship.
アメリカ文学の詩と小説を精読し、文学テクストが自然や〈環境〉をいかに描いてきたのか、自然に対する人間の関係がどのように変遷してきたのか、その関係性が人種やジェンダーとどのような影響関係をもつのか、といった問いを探求します。ロマンティシズムからモダニズムへ至る古典的なテクストを読むことで、環境的想像力と文学表象の様式を研究します。授業形式としては、教員の解説、学生の発表、クラス全体での議論を通じて、批評的分析力を養います。担当者にはレジュメを用意してもらいます。受講者全員が、英文を丁寧に読みこんでいるかのクイズを適宜行います。
This course examines American poetry and novels, focusing on how they depict nature, human-environment relationships, and intersections with race and gender. Through texts from Romanticism to Modernism, we explore environmental imagination and literary representation. The course includes instructor-led sessions, student presentations, and discussions to develop critical analysis skills, with quizzes to ensure thorough engagement with the readings.
1 | イントロダクション:アメリカ文学の〈環境〉を読む視点 WordsworthとThoreauの詩の比較 |
2 | Walt Whitmanの詩を読む |
3 | Emily Dickinsonの詩を読む |
4 | Gary Snyderの詩を読む |
5 | Willa Cather, A Lost Lady. Part1, chap.1-2 |
6 | Willa Cather, A Lost Lady. Part1, chap.3-4 |
7 | Willa Cather, A Lost Lady. Part1, chap.5-6 |
8 | Willa Cather, A Lost Lady. Part1, chap.7-9 |
9 | Willa Cather, A Lost Lady. Part2, chap.1-3 |
10 | Willa Cather, A Lost Lady. Part2, chap.4-7 |
11 | Willa Cather, A Lost Lady. Part2, chap.8-9 |
12 | Criticism 1 |
13 | Criticism 2 |
14 | レポート・ワークショップ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講生は担当の有無にかかわらず毎週テクストを精読してくること。(4時間程度の学習)精読の前提となるのは、知らない単語をすべてくまなく辞書で引き、意味や用法を定着させる(google検索とは異なる)。複数回、授業内発表およびレジュメ作成・配布が課される。テクストをめぐる内容理解についてのクイズを数回行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表および授業への貢献度(30%) クイズおよびリアクションペーパー(40%) 最終レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Willa Cather | A Lost Lady (Vintage Classics) | Knopf Doubleday Publishing | 1990 | 9780679728870 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | スコット・スロヴィック・野田研一 編 | 『アメリカ文学の〈自然〉を読む ネイチャーライティングの世界へ』 | ミネルヴァ書房 | 1996 | 9784623026487 |
2 | ハロルド・フロム他 | 『緑の文学批評―エコクリティシズム』 | 松柏社 | 1998 | 9784881989029 |
3 | ローレンス・ビュエル著、三浦笙子他訳 | 『環境批評の未来 : 環境危機と文学的想像力』 | 音羽書房鶴見書店 | 2017 | 9784755302343 |
予習に必要な辞書(電子辞書可)。WordをPDFに変換できるPC、レジュメを適切に印刷するプリンタ、LMSを活用できるスキル。
原則として3回以上の欠席は不可、20分以上の遅刻は欠席とみなします