日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AM034/AM034AM034 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ジョン・スタインベックの文学世界探訪 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL2313 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Through a close reading of a literary text, students in this course will improve their English reading skill and think about the human relationships in literature.
Now that daily life has begun again after the unprecedented epidemic disaster and the resulting stay-home life, we are witnessing the transformation of the society, culture, and human relationships surrounding us. What does it mean for people to interact, dialogue, and connect with each other? In this course, we will consider such questions through a close reading of John Steinbeck's Of Mice and Men (1937).
At the same time, students in this course will analyze the literary text with paying attention to the themes, structure, style, motifs and rhetoric.
1 | イントロダクション・発表担当者の決定 |
2 | Of Mice and Men を読む(1) |
3 | Of Mice and Men を読む(2) |
4 | Of Mice and Men を読む(3) |
5 | Of Mice and Men を読む(4) |
6 | Of Mice and Men を読む(5) |
7 | Of Mice and Men を読む(6) |
8 | Of Mice and Men を読む(7) |
9 | Of Mice and Men を読む(8) |
10 | Of Mice and Men を読む(9) |
11 | Of Mice and Men を読む(10) |
12 | Of Mice and Men を読む(11) |
13 | Of Mice and Men を読む(12) |
14 | 総括・批評検討 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎週、事前に辞書を使いながら作品を精読して授業にのぞむこと。
また、授業内のディスカッションに備えて、予習時の疑問点や不明点を書き留めてくること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 発表時の準備状況(30%) 質疑・討論による授業貢献度(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で読む作品はプリントで配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
翻訳・参考文献は必要に応じて授業中に紹介する。 |
毎回全員が参加する演習形式の授業であるため、特別な理由のない限り、毎回の出席を必須とする。
文学作品の精読を通して、英文読解力の向上を図るとともに、文学に描かれる人間の関係性について考える。
Through a close reading of a literary text, students in this course will improve their English reading skill and think about the human relationships in literature.
未曽有の疫禍とそれに伴うステイホーム生活を経て、再び日常生活が始まったいま、私たちは、社会や文化、自分たちを取り巻く人間関係の変容などを現在進行形で目の当たりにしている。人と人が出会い、対話し、交流するとは、一体どういうことなのか。本講では、20世紀アメリカ文学を代表する小説家ジョン・スタインベック(1902-68)の『二十日鼠と人間』(1937)の精読を通して、そのような問題について考えてみたい。
同時に、文学テクストの主題、構成、文体、モチーフ、修辞法等に注目し、作品を分析する力を養いたい。
Now that daily life has begun again after the unprecedented epidemic disaster and the resulting stay-home life, we are witnessing the transformation of the society, culture, and human relationships surrounding us. What does it mean for people to interact, dialogue, and connect with each other? In this course, we will consider such questions through a close reading of John Steinbeck's Of Mice and Men (1937).
At the same time, students in this course will analyze the literary text with paying attention to the themes, structure, style, motifs and rhetoric.
1 | イントロダクション・発表担当者の決定 |
2 | Of Mice and Men を読む(1) |
3 | Of Mice and Men を読む(2) |
4 | Of Mice and Men を読む(3) |
5 | Of Mice and Men を読む(4) |
6 | Of Mice and Men を読む(5) |
7 | Of Mice and Men を読む(6) |
8 | Of Mice and Men を読む(7) |
9 | Of Mice and Men を読む(8) |
10 | Of Mice and Men を読む(9) |
11 | Of Mice and Men を読む(10) |
12 | Of Mice and Men を読む(11) |
13 | Of Mice and Men を読む(12) |
14 | 総括・批評検討 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎週、事前に辞書を使いながら作品を精読して授業にのぞむこと。
また、授業内のディスカッションに備えて、予習時の疑問点や不明点を書き留めてくること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 発表時の準備状況(30%) 質疑・討論による授業貢献度(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で読む作品はプリントで配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
翻訳・参考文献は必要に応じて授業中に紹介する。 |
毎回全員が参加する演習形式の授業であるため、特別な理由のない限り、毎回の出席を必須とする。