日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AM034/AM034AM034 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
狂気のアメリカン・ゴシック小説を読む |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3/Wed.3 Wed.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL2313 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Through a close reading of literary texts, students in this course will improve their English reading skill and taste the madness depicted in American literature.
In American literature, people often go mad. Hawthorne's scientist exclaims with glee when he loses his wife, Melville's captain relentlessly chases a whale that has eaten one of his legs, Faulkner's old lady sleeps with her dead lover, and Fitzgerald's hero is gunned down by a man who has lost his mind. One might even say that American literature is obsessed by madness, which reminds us of Leslie Fiedler's comment that American literature is, in essence, Gothic novels. How does one go mad, how does madness chain together, and how does madness create literature and society? In this course, with such questions in mind, we will read some American fictions on madness.
At the same time, students will develop basic skills in analyzing literary texts, focusing on subject matter, structure, style, motifs, rhetoric, etc.
1 | イントロダクション・発表担当者の決定 |
2 | Edgar Allan Poe, “The Tell-Tale Heart” を読む |
3 | Edgar Allan Poe, “The Black Cat” を読む(1) |
4 | Edgar Allan Poe, “The Black Cat” を読む(2) |
5 | Ambrose Bierce, “One of the Missing” を読む(1) |
6 | Ambrose Bierce, “One of the Missing” を読む(2) |
7 | Ambrose Bierce, “One of the Missing” を読む(3) |
8 | Nathaniel Hawthorne, “Wakefield” を読む(1) |
9 | Nathaniel Hawthorne, “Wakefield” を読む(2) |
10 | Nathaniel Hawthorne, “Wakefield” を読む(3) |
11 | レポートの書き方講座 |
12 | Charlotte Perkins Gilman, “The Yellow Wallpaper” を読む(1) |
13 | Charlotte Perkins Gilman, “The Yellow Wallpaper” を読む(2) |
14 | Charlotte Perkins Gilman, “The Yellow Wallpaper” を読む(3) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎週、事前に辞書を使いながら作品を精読して授業にのぞんでください。また、授業内のディスカッションに備えて、各自で予習時の疑問点や不明点を書き留めてきてください。各回の予習・復習にはそれぞれ2時間程度を要します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 発表時の準備状況(30%) 質疑・討論による授業貢献度(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で読む作品はプリントで配布します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
翻訳・参考文献は必要に応じて授業中に紹介します。 |
毎回全員が参加する演習形式の授業であるため、特別な理由のない限り、毎回の出席を必須とします。
文学作品の精読を通して、英文読解力の向上を図るとともに、アメリカ文学に描かれた狂気を味わいます。
Through a close reading of literary texts, students in this course will improve their English reading skill and taste the madness depicted in American literature.
アメリカ文学において、人々は狂いに狂います。ホーソーンの科学者は妻を喪ったときに歓喜の声を発し、メルヴィルの船長は己の片足を喰らった鯨を執拗に追いかけ、フォークナーの老嬢は死せる恋人と添い寝し、フィッツジェラルドのヒーローは発狂した男に銃殺されます。アメリカ文学は狂気の独壇場である、とさえ言えるかもしれません。アメリカ文学の本質は〈ゴシック小説〉である、という批評家レスリー・フィードラーの言葉を思い出します。いかにして人は狂い、いかにして狂気は連鎖し、いかにして狂気が文学と社会を創っていくのか――そのようなことを考えるという建前で、狂気に満ちたアメリカ小説をじっくり味読してみたいと思います。
本授業では同時に、主題、構成、文体、モチーフ、修辞法等に注目し、文学テクストを分析する基礎力も養います。
In American literature, people often go mad. Hawthorne's scientist exclaims with glee when he loses his wife, Melville's captain relentlessly chases a whale that has eaten one of his legs, Faulkner's old lady sleeps with her dead lover, and Fitzgerald's hero is gunned down by a man who has lost his mind. One might even say that American literature is obsessed by madness, which reminds us of Leslie Fiedler's comment that American literature is, in essence, Gothic novels. How does one go mad, how does madness chain together, and how does madness create literature and society? In this course, with such questions in mind, we will read some American fictions on madness.
At the same time, students will develop basic skills in analyzing literary texts, focusing on subject matter, structure, style, motifs, rhetoric, etc.
1 | イントロダクション・発表担当者の決定 |
2 | Edgar Allan Poe, “The Tell-Tale Heart” を読む |
3 | Edgar Allan Poe, “The Black Cat” を読む(1) |
4 | Edgar Allan Poe, “The Black Cat” を読む(2) |
5 | Ambrose Bierce, “One of the Missing” を読む(1) |
6 | Ambrose Bierce, “One of the Missing” を読む(2) |
7 | Ambrose Bierce, “One of the Missing” を読む(3) |
8 | Nathaniel Hawthorne, “Wakefield” を読む(1) |
9 | Nathaniel Hawthorne, “Wakefield” を読む(2) |
10 | Nathaniel Hawthorne, “Wakefield” を読む(3) |
11 | レポートの書き方講座 |
12 | Charlotte Perkins Gilman, “The Yellow Wallpaper” を読む(1) |
13 | Charlotte Perkins Gilman, “The Yellow Wallpaper” を読む(2) |
14 | Charlotte Perkins Gilman, “The Yellow Wallpaper” を読む(3) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎週、事前に辞書を使いながら作品を精読して授業にのぞんでください。また、授業内のディスカッションに備えて、各自で予習時の疑問点や不明点を書き留めてきてください。各回の予習・復習にはそれぞれ2時間程度を要します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 発表時の準備状況(30%) 質疑・討論による授業貢献度(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で読む作品はプリントで配布します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
翻訳・参考文献は必要に応じて授業中に紹介します。 |
毎回全員が参加する演習形式の授業であるため、特別な理由のない限り、毎回の出席を必須とします。